Jutut

Syyshuoltoa arvostaa keväällä

Ilma viilenee ja vähitellen venettä valmistellaan talvisäilöön. Näillä vinkeillä voit tehdä mökkiveneesi perämoottorin syyshuollon.

27.09.2016

TekstiJuha Virtanen

Perämoottorin kausihuoltoa ei kannata laiminlyödä. Joskus tosin kuulee tarinoita moottoreista, joita ei omistajansa mukaan ole koskaan huollettu ja silti ne ovat ”laakin pelejä”.

Pienet ja jo ikääntyneet, yleensä alle 15—20-hevosvoimaiset mökkimoottorit talvehtivat useimmiten liiterin nurkassa. Parhaassa tapauksessa moottorit huolletaan keväällä, jos silloinkaan.

Huoltopuuhiin ryhdytään vasta, kun moottori ei enää starttaa ensimmäisellä, eikä vielä toisellakaan nykäisyllä. Jos haluat päästä ensi kesänäkin mökkirannasta liikkeelle ilman huolia, paneudu asiaan jo syksyllä.

Tyhmyydellä ja laiskuudella ei kannata ylpeillä, sillä huollon laiminlyönnistä johtuvan vau-rion korjaaminen maksaa, uuden moottorin ostamisesta puhumattakaan.

Helpot työvaiheet

Esimerkkimoottoreinamme ovat neliheppainen, kaksitahtinen Mariner sekä 9,9 hevosvoiman nelitahtinen Honda.

Jokainen mökkiläinen pystyy tekemään itse nämä helpot huoltotoimenpiteet. Aikaa perämoottorin huoltoon kuluu noin tunti.

Työ vaatii perustyökalut eli kiinto- ja lenkkiavaimia, hylsysarjan, pihdit, tulppa-avaimen, monitoimisprayta, peräöljyä, ja nelitahtimoottori myös moottoriöljyä.

Vanhaa öljyä varten tarvitset astian, esimerkiksi kyljestään auki leikatun vanhan öljykanisterin, johon voit laskea öljyn moottorista. Vanhan öljyn voi kaataa tyhjään ja ehjään kanisteriin odottamaan toimittamista ongelmajätepisteeseen.

Kaksitahtisen kanssa pääsee ainakin yhtä työvaihetta, moottoriöljyn vaihtoa, helpommalla. Muuten syyshuollon toimenpiteet ovat samanlaiset, on kyseessä sitten 2T- tai 4T-moottori.

Jos omat taitosi tai työkalusi eivät riitä kaikkeen, käänny suosiolla lähimmän venehuollon puoleen.

Pese moottori

Aloita syyshuolto pesemällä vene ja moottori päällisin puolin kesän aikana niihin kertyneestä limasta. Vene on kätevä pestä painepesurilla, mutta jokaisella mökillä ei ole siihen mahdollisuutta. Pesu onnistuu myös harjan ja ämpärin kanssa. Järvillä veneilevät pääsevät pesuhommissa helpommalla, sillä makeassa vedessä ei ole limaa aiheuttavaa näkkiongelmaa.

Lujitemuovivene kannattaa lopuksi vahata, koska se helpottaa kevätkunnostusta.

Peräöljyn vaihto

Vaihda peräöljy syksyllä. Avaa ensimmäiseksi rikiputken yläruuvi. Se on yleensä merkitty tekstillä ”oil level”. Avaa sen jälkeen alaruuvi ja anna öljyn valua jäteöljyastiaan. Varo etteivät ruuvit putoa jäteöljyn sekaan.

Käytetty öljy on yleensä tummaa. Jos vene on ollut vähällä ajolla, se voi olla vielä puhtaamman näköistä. Jos öljy on maitokahvi-maisen vaaleaa, on sen sekaan todennäköisesti päässyt vettä. Viat eivät korjaannu korjaamatta ja vuodon aiheuttaja on selvitettävä, joten esimerkiksi vuotavat tiivisteet on vaihdettava.

Jos epäröit, käänny ammattilaisten puoleen ja toimita moottori huoltoon.

Tarkista seuraavaksi molempien ruuvien tiivisterenkaat. Jos ne ovat vaurioituneet, vaihda ne. Pidä molemmat ruuvit käden ulottuvilla, jotta kokoamisvaiheessa et joudu etsimään niitä.

Peräöljyä myydään tuubissa. Leikkaa tuubin kärki auki, työnnä se tiukasti moottorin alareikään ja purista uutta öljyä tuubista. Öljyä puristetaan perään kunnes sitä valuu ulos yläreiästä (”oil level”). Pidä tuubi edelleen tiukasti paikoillaan, jotta öljy ei valu alakautta ulos.

Kasaaminen edellyttää hieman sorminäppäryyttä. Jos teet huollon yksin, joudut operoimaan todennäköisesti yhdellä kädellä, toisen puristaessa vielä öljytuubia. Laita yläruuvi ensimmäiseksi paikoilleen ja ruuvaa kiinni. Poista tuubi paikaltaan, kierrä alaruuvi nopeasti paikoilleen ja kiristä se. Pyyhi valunut öljy rätillä.

Nelitahtisen öljy

Nelitahtisen perämoottorin moottoriöljy kannattaa vaihtaa, vaikka kesällä moottorilla olisi ajettu vain vähän. Moottorin sisälle muodostuva kosteus ja öljyyn kertyneet epäpuhtaudet rasittavat aina moottorin kuluvia osia.

Laita jäteöljyastia moottorin alle ja avaa öljyntäyttökorkki. Useimmiten se on keltainen muovikorkki, jossa on kiinni myös öljyn mittatikku. Joissakin koneissa voi olla erillinen mittatikku.

Avaa moottorin alapuolelta öljyn tyhjennysruuvi ja anna moottoriöljyn valua rauhassa astiaan. Öljy valuu helpommin ulos koneesta, jos moottorin on voinut ajaa lämpimäksi ennen huoltoa.

Tarkista tyhjennyspropun tiiviste ja vaihda se tarvittaessa. Ruuvaa tyhjennysruuvi huolellisesti takaisin kiinni ja kaada öljyntäyttöaukosta tarvittava määrä uutta öljyä moottoriin. Käytä suppiloa, niin vältyt roiskelta ja niiden putsaamiselta.

Oikea öljylaatu ja täyttömäärä on merkitty moottorin ohjekirjaan. Joissakin moottoreissa ne on merkitty myös täyttöaukon lähelle tai moottorikopan sisäpuolelle.

Kierrä öljykorkki kiinni, avaa se uudelleen ja tarkista mittatikusta täyttömäärä. Kierrä korkki kiinni ja pyyhi roiskeet rätillä.

Polttoainelinjan huolto

Ennen kuin moottorin laittaa talvisäilöön, kannattaa viimeinen tankillinen ajaa käyttäen pienkonebensiiniä. Sen säilyvyys-ominaisuudet ovat paremmat kuin tavallisella bensiinillä. Jos pienkonebensiinillä ajoon ei ole mahdollisuutta, kannattaa kaasutin tyhjentää vanhasta bensiinistä.

Ota rätti tai matala astia ja aseta se kaasuttimen alle. Avaa ruuvi kaasuttimen pohjasta ja valuta sinne jäänyt polttoaine ulos. Samalla saat tyhjennettyä kaasuttimeen kertyneen veden. Kierrä ruuvi takaisin kiinni.

Lorauta polttoainetankkiin bensiinin sekaan lisäaine. Se stabiloi polttoaineen, joka on sitten käyttökelpoista vielä keväällä.

Jos moottorissa on tankin ja kaasuttimen välissä erillinen polttoainesuodatin, voi sen vaihtaa. Vaihto ei ole välttämätöntä joka syksy, jos ajotunteja on ollut vähän, eikä suodattimessa näytä olevan roskaa tai sakkaa. Yleensä suodattimissa on molemmissa päissä puristusklemmarit, jotka saa avattua pihdeillä. Asenna uusi suodatin paikoilleen. Suodattimen kyljessä on usein nuoli kertomassa miten päin se asennetaan letkujen väliin. Nuoli osoittaa bensan virtaus- suunnan tankista kaasuttimeen.

Vaikka suodatinta ei vaihtaisi, kannattaa kaikki polttoaineletkut tarkistaa. Letkut täytyy uusia, jos niissä näkyy vaurioita.

Hävitä vanha suodatin ja bensainen rätti varovaisuutta noudattaen.

Potkuriakselin rasvaus

Tarkista potkuri. Jos siinä näkyy selviä vaurioita tai lavat ovat kolhiutuneet ja vääntyneet, irrota potkuri ja vie se korjattavaksi tai hanki uusi. Ajo vaurioituneella potkurilla saattaa aiheuttaa kalliita lisävaurioita. Epätasapainossa oleva potkuri lisää värinöitä ja rik- koo potkuriakselin laakerin, jonka korjaaminen voi tulla kalliiksi.

Toimi heti, äläkä jätä odottamaan kevättä. Silloin huoltoliikkeissä on yleensä kiire.

Vaikka potkuri olisi ehjä, kannattaa se irrottaa ja potkuriakseli rasvata. Ennaltaehkäisevällä toimenpiteellä vältetään potkurin ”hirttäminen” kiinni akseliin.

Irrota potkuri poistamalla ensin sen kiinnitysmutterin lukitussokka. Mutterin avaamiseen tarvitaan isohkoa lenkki- tai hylsyavainta. Vedä potkuri sen jälkeen varovasti pois akselilta siten, ettei painelevy, potkurin kaulus ja prikat putoa.

Tarkista, ettei potkurille ja akselille ole kesän aikana tarttunut siimanpätkiä tai sitkeitä vesikasveja. Poista epäpuhtaudet.

Levitä akselille vesivaseliinia ja asenna potkuri prikkoineen ja painelevyineen takaisin paikoilleen. Työnnä potkuri huolellisesti perille asti.

Kierrä mutteri sormitiukkuuteen kiinni ja laita lukitussokka paikoilleen. Taivuta sen päät pihdeillä, jotta sokka pysyy paikoillaan.

Rasvattavat kohteet

Pieniä moottoreita ohjataan yleensä kahvasta kääntämällä. Jos veneeseen on rakennettu rattiohjaus, on sitä huollettava säännöllisesti. Poista vanha rasva ohjauskaapelin päistä ja voitele sen jälkeen nivelet ja liukupinnat uudelleen vedenkestävällä vaseliinilla.

Rasvaa myös mökkimoottorin kaasuvaijeri sekä konekopan alta että ohjauskahvan alapuolelta. Rasvaa kannattaa laittaa myös prässin avulla rasvanippoihin ohjausakselille ja sen säätöruuville sekä moottorin kippauskoneistolle.

Suojaksi öljyä

Suojaa moottori päällisin puolin ruiskauttamalla sen pintaan suojasprayta. CRC ja WD-40, tai vastaavat kosteutta syrjäyttävät aineet antavat suojaa talven ajaksi hapettumiselta ja korroosiolta. Sähköliitokset ja sytytystulppien johdot kannattaa myös pyyhkäistä puhtaiksi ja suojata huolellisesti sprayllä.

Moottori kannattaa suojata myös sisäpuolelta. Kaasutinmoottorissa se onnistuu helposti ruiskuttamalla kaasuttimen kurkun kautta erityistä suojaöljyä. Jos on mahdollista käyttää konetta esimerkiksi vedellä täytetyssä saavissa tai tynnyrissä, tai käytettävissä on huuhtelumuhvit ja painevesi, voidaan kone käynnistää ja ruiskuttaa suojaöljyä koneeseen kunnes käynti muuttuu epätasaiseksi.

Moottoriin voi myös ruiskauttaa tulpanreikien kautta öljykannulla hieman öljyä sylinterien ja mäntien suojaksi.

Tarkista anodit

Suoja-anodeja on pienissäkin perämoottoreissa ja niiden kunto on hyvä tarkistaa vuosittain.

Korroosiota estävien anodien tarkoitus on estää sähkölaitteiden vaurioituminen, joten kuluneet ja pahasti hapettuneet anodit on vaihdettava.

Toimenpiteitä kevääksi

Sytytystulpat voi tarkistaa, mutta niitä on turha vaihtaa vielä syksyllä, koska koneeseen ruiskutetaan kuitenkin suojaöljyä sisälle. Tarkistuksen ja kärkivälin säädön sekä mahdollisen tulppien uusimisen voi tehdä keväthuollon yhteydessä.

Nelitahtimoottorin tulppia ei yleensä tarvitse edes uusia joka vuosi, jos moottori käynnistyy ja käy normaalisti. Kaksitahtisessa tulpat pitää vaihtaa useammin.

Vesipumpun siipipyörääkään ei tarvitse välttämättä vaihtaa ennen talvea, ellei halua varmistaa, että kylmässä varastossa säilytettävä moottori on tyhjentynyt täydellisesti jäähdytysvedestä. Siipipyörän voi vaihtaa keväthuollon yhteydessä, jolloin se on vielä tuore, varmasti elastinen ja toimiva.

Jos säilytystilan lämpö painuu talvella pakkasen puolelle, säilytä perämoottori mieluiten telineessä pystyasennossa. Silloin se yleensä tyhjenee vedestä eikä jäätymisestä aiheudu moottorille vaaraa.

Lue myös nämä

X