Jutut

Kahden moottorin edut ja haitat

14.10.2010

TekstiSatu Björn

Moottoriasennus 

Monia suuria veneitä tarjotaan sekä yksi- että kaksimoottorisena mallina. Kun veneen hinta nousee joka tapauksessa yli 150 000 – 200 000 euron, onko kahdesta moottorista tuleva lisähinta enää muuta kuin tuhlausta, kun yhdelläkin pärjää? Hyötyjä on, jos on haittojakin.

Useissa suuremmissa moottoriveneissä uuteen veneeseen on tarjolla kaksi pienempää sisäperämoottoria tai yksi suuri. Suomessa kallistutaan useimmiten yhden moottorin vaihtoehtoon, koska hankintahinta jää yleensä selvästi kaksimoottorista halvemmaksi. Samalla pelätään kahden koneen epätaloudellisuutta, käyttö- ja huoltokustannuksia.

Yksi moottori ei välttämättä aina ole oikea ratkaisu, riippuen tietysti siitä, mitä veneeltä haluaa. Molemmilla vaihtoehdoilla on hyvät puolensa ja niistä otimme selvää 34-jalkaisessa Delta SW:ssä, jota on tarjolla niin kahdella 300-hevosvoimaisella Volvo Pentan D4-moottorilla kuin yhdellä 370 hevosvoiman Volvo Penta D6-moottorillakin.

Nopeasti ajatellen tulee mieleen, että kaksimoottorinen vaihtoehto on tietysti kalliimpi, mutta myös suorituskykyisempi, peräpainoisempi ja janoisempi. Sen sijaan polttoainetaloutta on vaikeampi ennustaa, samoin kiihtyvyyttä, huoltokustannuksia, äänitasoa ja veneen ajettavuutta.

Testipenkkinä toiminut Delta 34 SW on Suomessa melko harvinainen kajuuttavene, jonka muotoilu on omintakeinen. Vene tunnetaan kuitenkin hyvistä meriominaisuuksistaan ja rakenteestaan. Sen runko on sandwich-rakenteinen ja väliaineena on Divinycell. Vene laminoidaan nykyaikaisella alipainemenetelmällä.

Pohja on ns. porraspohja, jolla pyritään pienempään vedenvastukseen. Vene on suunniteltu CE-kategoriaan B eli avomeriolosuhteisiin. Veneen pituus on 11,00 metriä ja leveys 3,30 metriä. Ilman moottoria vene painaa 4 500 kiloa ja sen kantavuus on 10 henkilöä.

Delta on ruotsalaismerkki, jota valmistetaan Virossa. Sen kaksimoottorinen versio maksaa noin 350 000 euroa.

Nykyaikaiset moottorit

Molemmat tarjolla olevat moottorivaihtoehdot ovat Volvo Pentan uutta sarjaa, jotka on suunniteltu erityisesti venemoottoreiksi.

Moottoriasennus

Volvo Penta D6-370 on nykyaikainen, yhteispaineruiskutuksella varustettu kuusisylinterinen rivimoottori. Sen iskutilavuus on 5,5 litraa. Koneessa on kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia ja neljä venttiiliä jokaisessa sylinterissä. Moottorissa on sekä turboahdin että kompressoriahdin ja tietysti myös välijäähdytys.

Polttoaineensyöttöä ohjaa Volvo Pentan oma EVC-järjestelmä (Electronic Vessel Control), jolla moottoria voidaan myös hallita. Moottorin kaikki instrumentit kaasukahvoja ja vaihteita myöten, kuten myös mittareille tulevat tiedot pohjautuvat EVC-järjestelmään.

Moottorin kampiakseliteho on 370 hevosvoimaa, mutta vaihteisto syö tehoa sen verran, että potkuriakselilla tehoa saadaan ulos 355 hevosvoimaa. Samasta moottorista on myös malli D6-330, jossa ei kompressoriahdinta ole. Vetolaitteineen 370:n paino on 770 kiloa.

Moottoriasennus

Volvo Penta D4-300 on samaa sukupolvea kun D6:kin ja tekniset ominaisuudet ovat pitkälti samat. D4:ssä on kuitenkin vain neljä sylinteriä ja iskutilavuus on 3,7 litraa. Moottoreiden mitat ovat pituutta lukuunottamatta samat, D4 on 24 senttiä eli kaksi sylinteriä D-kuutosta lyhyempi. Moottori painaa vetolaitteineen 663 kiloa.

Suomessa D6 maksaa vetolaitteineen noin 56 000 euroa ja D4 puolestaan noin 45 000 euroa. Kahden D4:n yhteenlaskettu hinta on siis pelkkien moottoreiden hinnan perusteella noin 34 000 euroa enemmän kuin yhden D6:n.

Lisäkuluja tulee sitten erilaisista kaukohallintalaitteista, asennuksista, läpivienneistä, liitännöistä ym.

Teksti: Staffan Westerling ja Vesa Leppä
Kuvat: Staffan Westerling

www.volvopenta.com

www.deltapowerboats.fi

Tiivistelmä Kippari-lehden 10/2010 jutusta

Lue myös nämä