Tilaa
Jutut

Käytetty perämoottori – jäitä hattuun ja silmä tarkkana

Käytettyä perämoottoria etsivän on syytä olla tarkkana. Ostos on syytä tutkia huolellisesti ennen kuin alkaa hieroa kauppaa tosimielessä. Jos tässä vaiheessa hätäilee ja on huolimaton, on tulevaisuudessa taatusti odotettavissa ongelmia ja ehkä kallis remontti.

05.05.2011

Tekstija kuvat Staffan Westerling

Käytettyjen perämoottorien kunto vaihtelee. Jo koneen ulkoasu kertoo jotain. Sen perusteella pystyy päättelemään miten huolellinen edellinen omistaja on ollut. Ennen ostopäätöksen tekemistä on tärkeää selvittää mm. miten säännöllisesti moottoria on huollettu. Koneen käyttötunnit ja vuosimalli ovat seikkoja, jotka olisi hyvä selvittää, ja jos mahdollista, myös käyttötapa eli miten rankalla kädellä konetta on ehkä laulatettu.

Numeroiden on täsmättävä

Kun moottorin papereita tarkastelee, on syytä vertailla niissä olevia mallimerkintöjä ja sarjanumeroita moottorissa oleviin numeroihin ja mallimerkintöihin. Jos numerot ei tunnu täsmäävän, suositellaan siirtymistä tutkimaan jotain toista moottoria. Koneen papereiksi kerrotuissa dokumenteissa olevien numerosarjojen ja moottorissa olevien numeroiden pitäisi nimittäin olla tarkalleen samat.

Siinäkin tapauksessa, että moottori on varsin uusi ja silti kaikki paperit puuttuvat, suosittelemme sen laitteen unohtamista, jos myyjä ei sellaisia pysty esittämään. Pahimmassa tapauksessa olet harkitsemassa varastetun perämoottorin ostamista.

Monta kohtaa käytävä läpi

Vanhan perämoottorin ostajalla on edessään monta tarkistuskohtaa, jos kiinnostus kohdistuu moottoriin, jonka käyttötunneista ja huolloista ei ole saatavilla varmoja tietoja, kuten kuitteja, huoltokirjoja tai muita dokumentteja.

Perämoottorin ulkoasu on jo hyvä mittari ja kertoo kuinka hyvin siitä on pidetty huolta. Jos se on puhdas, eikä korroosiovaurioita ole juurikaan havaittavissa rikiputkessa, vaihteiston kuoressa tai potkurissa, voi olettaa, että omistaja on esimerkiksi vaihtanut sinkkianodit ajoissa.

Kavitaatiosta johtuvat syöpymisvauriot voivat olla toinen ongelma vanhan moottorin pinnan alla olevissa osissa, kuten vaihteistokopassa tai potkurissa.

Tarkista miltä moottorikopan alla näyttää. Silmämääräinen tarkastelu kertoo nopeasti, onko moottoria huollettu säännöllisesti vai ei. Jos moottori ja kopan sisäpuoli ovat siistit, ovat asiat hienosti. Pieni kevyt öljysumu pinnoilla ei vielä haittaa – ainakin se on pitänyt korroosion kurissa. Kopan poiston jälkeen näkyviin tuleva ruoste, öljy ja tihkuva bensa, on ikävämpi näky. Se kertoo välinpitämättömästä hoidosta ja mahdollisista pian eteen tulevista ongelmista.

Jos kaupan kohteena on nelitahtimoottori, tutkitaan myös moottoriöljy; onko sitä tarpeeksi ja miltä se näyttää. Pikimusta moottoriöljy kertoo, ettei sitä ja öljynsuodatinta ole vaihdettu pitkään aikaan, vaikka myyjä muuta väittäisi. Tarkista myös, että polttoainesuodatin on kunnossa ja näyttää puhtaalta, eikä sen sisällä näy vettä.

Riippumatta moottorin tyypistä, tarkista myös kaikki johdot ja letkut. Kaikenlaiset ”amatööriviritelmät” voivat viitata luvassa oleviin vikoihin.

Koeaja ennen maksamista

Kun olet mielestäsi katsonut kaikki tärkeät kohdat ja siltä osin kaikki näyttää hyvältä, irrota köydet ja lähde koeajolle. Käytettyä perämoottoria ostettaessa koeajo on paras tapa varmistaa, että moottori toimii niin kuin myyjä lupaa.

Lue lisää Kipparista 5/2011

Lue myös nämä

X