Venetorilta kulkupeli perhematkailuun

Tämänkertaisessa hintaluokassa uusien ja käytettyjen veneiden ero nostaa välillä hiukset pystyyn: kuinka voikin olla, että hyvin pidetyn, kohtuullisesti asuttavan käytetyn perheveneen hinnalla ei uusien markkinoilta irtoa kuin pienemmän kokoluokan veneitä piknik-retkeilyyn?
NJK:n Venetori kokoaa joka syksy samaan satamaan kymmenittäin käytettyjä veneitä. Esimerkiksi seuraava seitsemän veneen otos olisi ollut tarkastettavissa yhden päivän reissulla, mikä tiedoksi niille, jotka pitivät sopivan käytetyn etsimistä eri liikkeistä liian työläänä hommana.

Coronet 27 Seafarer (-74) ja Volvo Penta 230 hv (-93)

Hintapyyntö: 36 000 e ”pikkuisen pudotusvaraa”

Tanskalaista Coronet Seafareria vertailu norjalaiseen Fjord Consuliin samassa laiturissa on harvinainen mahdollisuus, joka onnistui venetorilla. Saman kokoluokan klassikkoveneet on suunniteltu 1960-luvulla ja yhteisiä piirteitä löytyy. Esimerkiksi käyvät korkeat keulakajuutat teräväkulmaisine ikkunoineen.
Avotilassa testiryhmä päivitteli kuin yhdestä suusta vapaan tilan laajuutta. Tämän päivän veneissä moista tanssiparkettia ei juuri tapaa. Ellei sitten jossain kalaveneessä, ja niissähän turkki on muovia, ei kauttaaltaan tiikkivaneria, kuten näissä matkaklassikoissa.

coro

Consulin tuntomerkit ovat suuret, teräväkulmaiset ikkunat, jotka paljastavat jo sisällä olevat mojovat tilat. Sivuprofiilista erottuu ohjaamon katto, joka jatkuu pitkänä lippana.

Coronetin lyömättömin valtti matka- ja perheveneenä on epäilemättä keulakajuutta. Harvassa ovat sisätilat, joissa isokin joukko mahtuu liikuskelemaan, ja vasta yli 190-senttisten päät ottavat kattoon. Kummallista vain on, että makuupaikat saa ainoastaan neljälle hengelle.
Rakenteiltaan kajuutta on myyjän mukaan alkuperäinen. Käytössä kuluneita kohteita on toki uusittu. Osoituksena siitä esimerkiksi sisätilan penkit plyysiverhoiluineen miellyttävät sekä silmää että takapuolta. Myös turkin tiikkivanerit on vaihdettu sisältä ja avotilasta.
Kuten Fjordissa, myös tässä veneessä oli aiemmin tuplakoneasennus. Vuonna 1993 asennettiin Volvo Pentan uusi 230-hevosvoimainen dieselmoottori. Sille on ehtinyt kertyä viidessätoista vuodessa 830 käyttötuntia.
Hyväkuntoiselta vaikuttanut vene houkuttelee myös varustuksellaan, johon kuuluvat esimerkiksi keulapotkuri, hyytelöakut, Eberspächer-lämmitin, septitankki imutyhjennysjärjestelmineen, sähköliesi, jääkaappi, maasähköjärjestelmä ja paljon muuta.
Coronet 27 Seafarer
Pituus 8,33 m
Leveys 3,16 m
Paino n. 3 000 kg
Polttoainesäiliö 600 l
Makuusijoja 4
Moottori Volvo Penta 230 hv diesel
Valmistaja Botved Boats A/S, Tanska
Ollut myynnissä elokuussa 2007, NJK/Venetori

Kiitämme:
+ Tilavaa kajuuttaa
+ Hyvää yleiskuntoa

Moitimme:
– Kajuutan vuodejärjestelyjä

Teksti ja kuvat Mikko Rajala ja Timo Sarkkinen

Tiivistelmä Kippari-lehden 2/2008 jutusta