Aquador 25 Ce

Uudistettuun Aquadorin 25 jalan kajuuttamalliin on saatu mahtumaan paljon. Mutta kuinka paljon siihen pituuteen oikein pitää mahtua? Viiden tähden hotelli? – No vähintään, jos veneenostaja Matti Meikäläiseltä tänä päivänä kysytään. Tällaisen haasteen vastaanottaminen ansaitsee jo sinänsä aplodit, eikä Aquadorin lopputuloskaan jää aivan tähdittä.

Evoluution läpikäynyt moniottelija

Jos Aquador 25 Ce:n kaikki ominaisuudet ja valmiudet lueteltaisiin venesuunnittelijalle, ja lopuksi paljastettaisiin mihin ulkomittoihin kaiken olisi mahduttava, sanoisi valveutunut arkkitehti helposti, että mitäs jos unohdettaisiin koko juttu. Tai tehdään veneestä edes metrin verran pitempi.

On kieltämättä haasteellista saada runsaaseen seitsemän ja puoleen metriin mahtumaan kaksi erillistä nukkumatilaa, kolmantena tilana jonkilainen salonki, erillinen toiletti ja pentteri, ja kaiken kukkuraksi veneen tulisi olla täysin ympäri käveltävä kunnollisilla syvennetyillä kulkukansilla. Niin, eikä se liki 40 solmun huippunopeuteen riittävä ja veneen sisälle sijoitettava sisäperämoottorikaan aivan pieni kapistus ole. Senttimetrejä joutuu siis laskemaan tosissaan.

Aquador 25 Ce on edelleen kokoluokkansa monipuolisimpia veneitä. Periaatteessa jo runsaat kymmenen vuotta markkinoilla ollut Aquador 25 C on likimain täyttänyt samat speksit kuin pikku e:tä mallimerkinnässä kantava uutuus, mutta sinänsä käypiä ratkaisuja on pyritty nyt saamaan entistä monimuotoisemmiksi. Sitä se evoluutio on, ja siitä juontuu myös tuo mallimerkinnän pieni e-kirjain.

Aquador 25 Ce

Evoluution myötä on tavallisen 25-jalkaisen kaksi lisävuodetta siirretty ”salongista kellariin”. Ratkaisu on Aquadorin 28 jalan C-mallista tuttu. Keulassa on perinteinen v-vuode, joten kiinteitä makuusijoja on yhteensä neljä.

Vessaa vastapäätä on veneen pentteri, joka on varsin nätti kokonaisuus lakattuine puupintoineen. Liesi ja jääkaappi eivät kuulu vakiovarustukseen. Tarvittaessa voi keulavuoteiden yläpuolella olevia pieniä kaappilokeroita uhrata keittiö- ja ruokatarvikkeiden säilyttämiseen. Avattava ikkunaluukku suoraan työtason yläpuolella edesauttaa ilmanvaihtoa.

Etenkin veneen keula, vuoteella, pienellä pentterillä ja vessalla varustettuna, muodostaa viihtyisän kokonaisuuden retkeillessä. Avaruuteen vaikuttaa se, että salonkia, pentteriä ja keulan makuualkovia ei ole eroteltu laipioilla, kaikki on yhtä ja samaa tilaa. Tiikkivaneriset lattialevyt sisällä kuuluvat perusvarustukseen.

Tehosuositus on tällä hetkellä 260 – 320 hevosvoimaa. Koeajoveneen 320 hevosvoiman Cummins MerCruiser -moottori on siis suurin suositeltu moottori tähän veneeseen.

Teksti Karel Kakko
Kuvat Karel Kakko ja Juha Virtanen

Tiivistelmä Kippari-lehden 4/2010 jutusta