Tilaa
Testit

Kipparin testissä Bella 500 Excel – Veljestroikan priimus

Bellan 500-sarjassa on kolme uutta venettä malliston pienimpään päähän. 500 Excel on niistä kallein ja tyylikkäin. Se on pieni, keulasta avoin tuulilasivene, joka tarjoaa automaiset tilat viidelle henkilölle huviajeluun vesillä.

08.04.2010

Tekstikarel kakko

Kuvatkarel kakko juha virtanen

Bellalla on Kuopiossa tehty malliston uudistustöitä oikein kovalla kädellä. Jos ei varsinaisia malleja, niin ainakin värityksiä ja teippauksia on päivitetty antamaan kirkastunutta ilmettä. Uuden Bellan tunnistaa osittain tummansinisestä kylkiväristä, joka perässä kapenee kohti törmäyslistaa kaaren muodossa ja kultaisella somisteraidalla. Yleisilme on kevyempi kuin yhtenäinen tumma alaosa.

Kokonaan uudet 500-sarjan veneet ovat malliston pienimmästä päästä – piskuisia 441- ja 471-malleja juuri numeroa suuremmat. Ylellisin niistä on 500 Excel, johon leimansa antaa laaja ja tukeva tuulilasi.

Muihin pikku-Belloihin verrattuna Excel on tyypiltään niin sanottu bowrider. Se on vanha amerikkalainen nimitys tällaisesta venetyypistä, jossa on erillään varsinaisista matkustus- ja oleskelutiloista oleva avoin keula, joka on varustettu ainakin jonkintasoisilla tuhdoilla istuskelua tai kalastelua varten.

Kooltaan Bella 500 Excel on periaatteessa kuin iso henkilöauto. Sen tilat ovat automaiset, ellei avointa keulaa lasketa mukaan. Keulan käytettävyyttä ei suoranaisesti pääse ylistämään, mutta se riittää, että se palvelee turvallisena kulkutienä veneeseen ja tarjoaapa sivutuhdot pienet säilytystilatkin.

Keskiveneen kohdalla on kuppituolit kuljettajalle ja ”pelkääjälle”. Leveälle takapenkille mahtuu jopa neljä solakkaa, mutta kokonaishenkilömäärä on viisi, joten istumatilasta ei tule pulaa. Tiikkiä jäljittelevä laminaattilattia antaa ryhtiä ja väriä muuten kovin muoviseen ja valjuun yleisilmeeseen veneen sisällä.

Kuljettajalla on ihan kelvollinen ympäristö ja tuoli on jo vanhaa mukavaksi havaittua mallia.

Kuomu on vakiovaruste. Samoin etupenkkien suojahuput. Näin laiskempikin satunnainen huviajelija pääsee helpommalla. Pitämällä muut irralliset istuinpehmusteet jossakin muualla säilössä, voi helposti suojata kiinteät etuistuimet sateelta pujottamalla huppu niiden päälle. Samalla tavalla on ”cabrioletti” parilla kädenliikkeellä taas menevän näköisessä ajokunnossa.

Koeajoimme Bellan sen suurimmalla suositellulla moottoriteholla, joka on 90 hevosvoimaa. Mercuryn moottoreiden ollessa listalla, tarkoittaa se kaksitahtista OptiMaxia. ”Karvalakkimalli” on varustettu 60-hevosvoimaisella nelitahtimoottorilla. Väliin asettuvat 75 hevosvoiman OptiMax ja 80 hevosvoiman nelitahtinen EFI.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 4/2010

Lue myös nämä

X