Jutut

Kokemuksia veneestäni: Formula 36 PC

03.09.2011

TekstiSatu Björn

Formula 36 PC

Kun veneen valinta osuu nappiin, vaimokin voi innostua veneilystä aivan uudella tavalla. Näin kävi helsinkiläiselle Risto Wahlroosille, joka luopui viisi vuotta sitten yläohjaamoveneestä ja hankki tilalle superleveän, reilusti asuttavan daycruiserin.

Ostopäätöstä helpotti se, että vuosimallin 1991 yksilö oli todella siisti. Kyljissä ei näkynyt naarmuakaan, ja värilliset kohteet olivat kestäneet hienosti auringonvaloa. Kun hyvin säilynyt vene oli myös ajaton tyyliltään, niin vaikea siinä oli olla ihastumatta. Sittemmin monet tutut ja tuntemattomat ovat hämmästelleet, kuinka 20 vuotta vanha vene näyttää edustavalta ja ikäistään nuoremmalta. Avotilan muhkeiden penkkien vinyyliverhoilut olivat kuin ensimmäistä kesäänsä viettävästä veneestä, mutta näyttivät alkuperäisiltä.

Kuomu, keulakannen aurinkopatjan verhoilu sekä matot jouduttiin uusimaan. Esteettisyyttä arvostava kippari onnistui tilaamaan samanlaista vinyyliä kuin mitä patjassa oli ennestään. Entistä monikäyttöisempi kuomu sekä matot teetettiin Suomessa. Sisätiloissa ei ollut kalustuksen ja verhoilun osalta uudistamisen tarvetta, kaikki oli ehjää, siistiä ja alkuperäistä.

Formula 36 PC

Kannen alla salongissa on mukavat oleskelutilat seisomakorkeudella ja tilajärjestelyt on todettu toimivaksi 4 – 5 hengen matkakäytössä. Olennaista on, että aterion ja pentterin väliin jää reilusti vapaata tilaa.

Vieraille on veneessä oma makuutilansa, ohjaamon alle jäävä minikajuutta, jonne pääsee salongin kautta. Kajuutassa on vastakkain istuttavat sohvat, joista saa järjesteltyä vuoteen kahdelle. Myös aterio on muunneltavissa kahden ihmisen nukkumatilaksi. Isäntäpariskunta yöpyy tietenkin keulakajuutassa.

Formula 36 PC

Akselivetoisen veneen potkusta vastaavat alkuperäiskoneet, kaksi Volvo Pentan 306 hevosvoiman TAMD 61 -dieseliä. Parinkymmenen palvelusvuoden jälkeen takana on kaikkiaan 1 500 ajotuntia.

Formulan merikelpoisuus saa kipparilta kiitosta. Isot aallot vene ottaa ”pehmeästi tussahdellen”, ilman räminöitä ja muita häiriöääniä. Vasta-aallokkoon ajettaessa Risto trimmaa keulan mieluusti alas, jolloin kulku on pehmeintä ja näkyvyys paras mahdollinen kaikille. Sivumyötäiseen ajettaessa keulaa on pidettävä selvästi ylempänä, jottei ajokäytös muutu tempoilevaksi. Hyvät meriominaisuudet ovat kipparin mielestä massan ja terävän v-pohjan ansiota. 

Teksti: Timo Sarkkinen
Kuvat: Anton Kalland ja Timo Sarkkinen 

Tiivistelmä Kippari-lehden 8/2011 jutusta

Lue myös nämä