Tilaa
Jutut

Kuolema kintereillä

Rauhallinen kyyti kumiveneellä muuttui hetkessä kamppailuksi elämästä ja kuolemasta kylmän järven selällä.

14.11.2015

TekstiMarko Lysmä

KuvatAndrey Velikanov

Vuokalanjärvi eli Vuokala on keskikokoinen järvi Savonlinnassa lähellä Savonrannan kirkonkylää. Andrey Velikanov lähti yhdessä Lena-vaimonsa kanssa toukokuun 6. päivänä normaaliin tapaan kalastusretkelle pienellä, 3,4-metrisellä kumiveneellä kauniissa savolaisissa maisemissa.

Veneen perässä kävi luotettava, Yamahan 8-hevosvoimainen kaksitahtimoottori, joka painaa runsaat 25 kiloa. Veneeseen hyvin sopiva moottori pitää veneen hyvässä kulkuasennossa, ja pari aikuista on istunut matkan jos toisenkin mukavasti ja turvallisesti kyydissä.

– Puhdasvetinen ja rauhallinen, yli 20 kilometriä pitkä järvi kätkee kuvankauniita poukamia ja kalapaikkoja, joihin usein ankkuroimme narraamaan kaloja matkalla mökkituvalle tai pidemmille retkille, kertoo Velikanov.

– Tuona keväisenä, kuulaan kylmänä päivänä tuuli todella voimakkaasti. Pidin tavalliseen tapaan kiinni moottorin ohjauskahvasta veneen edetessä hiljaa järvenselällä, melko kaukana rannasta.

Yllättävä ympyrä

Velikanov kertoo, että kaiken luonnonrauhan keskellä ja hitaassa matkavauhdissa vene alkoi ilman mitään ennakkovaroitusta tai ohjausliikettä kiertää ympyrää.

– Minulla on yli kolmen vuosikymmenen kokemus kaiken maailman perämoottoreista ja niiden ohjauskahvoista. Olen joskus lukenut tarinan veneilijästä, joka mursi kylkiluunsa Laatokalla, kun vene lähti vastaavanlaisessa hitaassa nopeudessa pyörimään ympyrää. Siunailin silloin perämoottorin huonoa laatua ja veneilijän huonoja merimiestaitoja.

Nyt Velikanov oli joutunut vastaavaan tilanteeseen. Hän käänsi ohjausvarresta, jotta vene oikenisi kulkemaan suoraan, mutta ohikiitävässä hetkessä sekä Andrey että hänen vaimonsa olivat hyytävän kylmässä, 5-asteisessa Vuokalassa. Veden varaan joutuneiden alapuolella oli 10 metriä vettä ja rantaan oli matkaa 100 metriä. Omalle mökille oli reilu kilometri. Molemmilla oli pelastusliivi puettuna.

Onni pelasi vakavassa onnettomuudessa omaa peliään. Venäläisen ranteeseen kiinnitetty hätäkatkaisimen naru piti huolen, että vene ei lähtenyt omille teilleen. Venyvä naru piti veneen lähietäisyydellä kohtalaisessa aallokossa. Ilman ranteessa kiinni olevaa narua vene olisi saattanut ajautua hätään joutuneiden ulottumattomiin. Seuraukset olisivat todennäköisesti olleet dramaattiset.

– Kylmässä vedessä ihmisellä ei ole paljon aikaa selviytyä, sillä jo vartissa elintärkeät ruumiintoiminnot voivat kärsiä merkittäviä vaurioita. Lena onnistui kiipeämään veneeseen ja hän lähti soutamaan kohti rantaa. Kauhoin minkä pystyin veneen perässä noin 10 minuutin ajan. Kun vihdoin pääsimme rantaan, huomasin ohjausvarren katkenneen kahteen osaan, Velikanov kertoo.

Tarkempiin tutkimuksiin

Reilun puolen tunnin pelottavan ja rankan kokemuksen jälkeen pariskunta pääsi mökilleen kuivattelemaan ja lämmittämään kuumaa juotavaa. Velikanovin mukaan vanha merirosvojen resepti — kuuma tee ja höysteenä rommi, hunaja ja sitruuna — pelastivat lopulta heidän päivänsä hätänarua unohtamatta.

Velikanov valitti tapauksesta moottorin valmistajalle Yamahalle. Hän yllättyi positiivisesti nopeasta ja asiallisesta yhteydenotosta. Yhtiö lupasi tutkia moottorin huolella vaurioalueelta, koska vastaavanlaista tapausta ei ole tullut sille aiemmin vastaan. Kirjeessä se omasta puolestaan pahoitteli valitettavaa tapausta kehuen Velikanovin taitoja vaarallisessa tilanteessa. Valmistaja lisäksi antoi Velikanoville vastaavanlaisen moottorin tarkempien tutkimusten ajaksi, jotka tiettävästi jatkuvat edelleen.

 

Lue myös nämä

X