Jutut

Kuuman 60-luvun elintasoveneet – ensimmäisen sukupolven daycruiserit

30.04.2010

TekstiKipparilehti.fi

60-luvun DC-veneet

Chris Craft 23 Lancer, Coronet 21 DC, Fjord 21 DC, Windy 22

Klassisten daycruiser-veneiden vertailutesti osoitti sen, ettei 40 vuoden ikä ole laatuveneelle mikään haaste. Jos arvostaa väljiä avotiloja, vankkumatonta laatua ja yksinkertaisia ratkaisuja, saattaa toivevene löytyä vuosikymmenten takaa.

Ensimmäisen sukupolven daycruiserit vertailussa

Merkittävin vuosikymmen nykyaikaisten nopeiden moottoriveneiden kehityksessä oli 1960-luku. Polyesterivahvisteinen lasikuitu, eli lujitemuovi, valtasi muutamassa vuodessa maailman teollisen veneiden tuotannon. Samoihin aikoihin nopeisiin päiväretkiin soveltuvat venetyypit alkoivat nauttia suosiota syvän V-pohjan tarjoamien mahdollisuuksien myötä.

Ensimmäisten DC-veneiden tilat olivat pelkistetyt. Oleskelu matkan aikana oli istumista paikallaan, maiseman vaihtuessa tiuhaan tahtiin. Matala keulakansi kätki alleen vaatimattoman yöpymistilan siltä varalta, että vierailu määränpäässä venähtäisi.

Myös suomalaisten valmistajien mallistoihin tulivat 1960- ja 70-lukujen taitteessa sellaiset veneet kuin Finncraft, Finmar ja Marino Daycruiser. Suomalaisittain ne ja tässä koeajetut tuontivenepioneerit luokiteltiin jo melko isoiksi veneiksi 60-luvun lopulla. Tuolloin kotimainen muotivene oli samantyylinen, mutta paljon pienempi keulakannellinen tuulilasivene. Ne olivat periaatteessa kuin kutistettuja DC-malleja vailla kaulakannen alle kätkettyä pientä hyttiä.

Tämä vertailuryhmämme asettuu nykyisin suosittuun kokoluokkaan, 21 jalan tietämille, eli vähän yli kuuteen metriin.

Chris-Craft 23 Lancer Coronet 21 DC
Chris Craft 23 Lancer (1966-1977)  Coronet 21 DC (1965-1977)
 Fjord 21 DC  Windy 22
 Fjord 21 DC (1968-1983)   Windy 22 (1967-1982)

Kaikki tämän testin edustajat kuuluvat klassikoiksi luokiteltaviin veneisiin, joiden taustalla on aikakautensa suurimpia venesuunnittelijoita. James ”Jim” Wynne, Waltman Walters, Eivind Amble, Jan Herman Linge, ja Hans Bruun Bertelsen ovat miehiä, joiden nimet on kirjoitettu venehistoriaan kultakirjaimin.

Näiden veneiden rakenteellisessa toteutuksessa on eroja riippuen siitä, mistä päin maailmaa ne ovat tulleet. Coronet, Fjord ja Windy ovat pohjoismaista tuotantoa. Chris-Craft edustaa amerikkalaista näkemystä, vaikka nyt testattu Lancer-malli on valmistettu Italiassa.

Pohjolan tyyliin on tuolloin kuulunut sisustuksen rakentaminen lähes kokonaan puulaipioilla ja erillisillä turkkilevyillä. Samaa tekniikka käytettiin aiemmin puurunkoisissa veneissä. Tavan edut ovat selkeä huollettavuus ja korjattavuus. Nykyveneissä voi vain enää uneksia messinkiruuvein kasatusta mahonkisisustuksesta.

Päiväristeilijän tärkein paikka on ilman muuta väljästi kalustettu avotila. Tilaa on oltava niin ystäville kuin varustekasseille.

Elintasoveneiden vakiovarusteet olivat 60-luvun lopulla vaatimattomat. Silloin maksettiin laadusta, ei hilavitkuttimista, periaatteella ”less is more”.

DC-veneillä liikuttaessa on retkellä yleensä päämäärä, ei ruokien valmistus tai ruokailu veneessä ole suunnittelussa keskeisessä asemassa. Paikkaa vesipisteelle tai pienelle vesialtaalle ei ole yhdessäkään veneessä. Myöskään kylmiöt eivät vielä 60-luvun lopulla olleet yleisiä näin pienissä veneissä. Silloin käytettiin kannettavia kylmälaukkuja ja niin voi tehdä myös tänään, niin veneessä kuin rannalla.

Jokaisesta mallista piirtyi testin myötä selvä kuva siitä, mihin käyttöön ne ovat omiaan.

Teksti Karel Kakko
Kuvat Juha Virtanen ja Timo Sarkkinen

Tiivistelmä Kippari-lehden 5/2010 jutusta

Lue myös nämä