Jutut

Marino 19 HT (-84) + MerCruiser 4,3 175 hv (-03)

27.05.2010

TekstiKiti Westerback

Kippari_6_10_Marino 19 HT

Siistikuntoinen Marinon klassikko

Hintapyyntö: 8 200 euroa
Kommentti: ”Laatu maksaa”

Reilut neljäkymmentä vuotta sitten läpimurtonsa tehnyt HT-vene on käytettyjen markkinoilla edelleen tosi kuumaa kauppatavaraa.

Lujitemuoviveneiden rakentamisen uranuurtajana tunnetun Marinon ensimmäinen HT-malli oli 18 HT, jota valmistettiin kymmenen vuoden ajan vuodesta 1967 lähtien. Seuraajaksi tuli paremmin varusteltu Marino 19 HT, jota valmistettiin vuosina 1977-85 hieman yli 100 kappaletta.

Huhti-toukokuun vaihteessa itähelsinkiläisessä veneliikkeessä myynnissä ollut yksilö oli venesarjan viimeisimpiä.

Kippari_6_10_Marino 19 HT_1

Vene on kauttaaltaan siisti, väritykseltään ajan henkeen valkea ja ruskea. Myös sisutusverhoilut ja penkkien päälliset on sävytetty ruskeaksi ja beigeksi.

Vaalea runko oli kiillotettu ja vahattu, eikä gelcoatissa ollut moittimista muutamaa pientä naarmua lukuun ottamatta. Pohja oli juuri maalattu ja vene vesillelaskua vailla.

Marino 19 HT oli sen ajan hardtoppariksi poikkeuksellisen hyvin varusteltu. Siinä, missä perinteisessä HT:ssä on vain keulavuode, Marinossa on keulakajuutta samaan tapaan kuin nykyisissä daycruisereissa.

Marinon konsepti tässä venetyypissä on muiltakin osin edistyksellinen. Kajuutan kova katto ei olekaan kova, vaan pressukatteen saa aurinkoisella ilmalla työnnettyä kokonaan auki liukukiskoja pitkin. Avattava katto ja keulakajuutta tekevät veneestä enemmän daycruiserin kuin hardtopparin.

Avotilan peitteenä on tyypillisesti HT-veneen tapaan kuomu, joka tässä veneessä oli vain vuoden vanha.

Sisätilat ovat 25-vuotiaalle veneelle siistit ja tarpeeksi tyylikkäät vielä tämän päivän tarpeisiin. Kuljettajan sekä apukuskin istuimet ovat hyvät kuppipenkit.

Avotilassa on tyylikäs U-sohva, joka sekin poikkeaa sen ajan HT-veneiden askeettisista penkeistä. Sohvasta saa lisävuoteet ja tilavassa keulakajuutassa on nukkumatilat kahdelle.

Parhaimmillaan Marino 19 HT on kahden hengen päiväretkivene, jossa tarvittaessa viikonloppuna ja huonon sään yllättäessä voi myös yöpyä.

Kippari_6_10_Marino 19 HT_2

Venettä valmistettiin sekä perämoottori- että sisäperäversiona. Konesuositus on 120-140 hevosvoimaa (81-107 kW). Myynnissä olevaan veneeseen oli vuonna 2003 vaihdettu MerCruiserin 4,3 litran, 175 hevosvoiman V6-moottori. Se oli huollettu ja konetila asiallisen näköinen ja kuiva. Öljyvuotoja ei näkynyt.

Myytävässä veneessä vakiovarustuksen lisäksi hintaan sisältyivät ankkuri, kaikuluotain, karttaplotteri sekä lepuuttimet.

Tekniset tiedot

Valmistusmateriaali lujitemuovi
Pituus 5,60 m
Leveys 2,20 m
Paino 900 kg
Moottorisuositus 120-140 hv (81-107 kW)
Valmistaja Marino Oy, Sipoo
Hinta vuonna 1984 vakiovarusteilla ja OMC:n 81 kW:n sisäperäkoneella 75 000 mk
Myynnissä huhti-toukokuun 2010 vaihteessa Venemyynti Rekonen, Helsinki,
www.venemyyntirekonen.com

teksti ja kuvat: Eero Pöyhönen

Lue koko juttu Kipparista 6/10

 

Lue myös nämä

X