Jutut

Mini-Cat 25 (-79) + Kubota Beta Marine (-04)

31.08.2009

TekstiKipparilehti

Mini-Cat 25

Kuuden solmun reissukaveri

Hintapyyntökommentti: ”11 tonnia lapaseen heti”

Mini-Cat 25 suunniteltiin 1960-luvun lopussa maineikkaan moottoripurjehtijan, Nauticat 33:n pikkusiskoksi. Käytännössä kyse on uppoumarunkoisesta moottoriveneestä, monissa niistä ei ole tukipurjettakaan. Otimme tarkasteluun yhden purjeettoman, 30-vuotiaan yksilön, joka yllätti etenkin sisätiloillaan – sekä hyvässä että pahassa.

Suomi on tuhansien fiskarien maa. Etenkin 1970-luvulla katetut, uppoumarunkoiset matkaveneet olivat ”jokamiesten” ulottuvissa, kun niitä saattoi hankkia edullisesti puolivalmiina paketteina. Itserakentajien pajoissa ja takapihoilla syntyi jos jonkinlaisia versioita. Ei siis ole ihme, jos käytettyjen markkinoilla kohtaa mallinimeltään samanlaisia mutta ratkaisuiltaan aivan erilaisia veneitä.
Ajan henkeen kuului vahvasti myös se, että uppoumaveneet varustettiin tukipurjeilla. Niiden tehtävänä oli estää venetyypille ominaista rullaamista ja vakavoittaa kulkua sivutuulessa.

Eräs tukipurjeella varustetuista veneistä oli Siltalan veneveistämön kehittämä Mini-Cat 25, jota myytiin myös puolivalmiina. Puhtaasti uppoumarunkoinen, yhtenäisen kajuutan tarjoava vene on 7,5 metriä pitkä ja 2,4 metriä leveä, ja kulkee pienen sisämoottorin vauhdittamana noin kuutta solmua.

Nyt esiteltävän, vuoden 1979 Mini-Catin moottoritilassa pörisee viitisen vuotta sitten veneeseen vaihdettu, Kubota Beta Marinen 20 hevosvoiman pikkudiesel.

Hallissa kesäänsä viettäneeseen veneeseen pääsi kipuamaan perästä uimatason kautta. Kaiteita ja askelmia jäi kaipaamaan, sen verran suuri korkeusero kannen ja uimatason välillä on. Koon ja tukevuuden puolesta uimatasoa voi kutsua tyydyttäväksi, joskin toimintatilaa verottavat sinänsä välttämättömät varusteet, taitettavat uimatikkaat sekä levyankkuri koteloineen.

Mini-Catin avotilan järjestely on monista uppoumarunkoisista veneistä tuttu: penkit sivuilla ja välissä kulkuväylä. Rakenteet ovat puiset, lujitemuovista turkkia lukuun ottamatta. Istumatilaa on mukavasti, varovaisesti arvioiden kuuden hengen porukalle. Salongin mahonkista takaseinää kelpaa ihailla. Komea, puinen ovi avautuu varsin kivuttomasti, ja sen saa painettua kiinni stoppariinsa. Mutta kun ovi suljettaessa siitä vapautetaan, tarvitsee avuksi toisen käden. Helppoa avotilassa ollessa, mutta haastavaa salongin puolelta.

Sisälle laskeudutaan moottorikopan ja irrallisen askeltason kautta. Mahonkisisustus luo salonkiin vanhan puuveneen tunnelman. Pentteri on sijoitettu salongin vasempaan takakulmaan. Mini-Cat 25

Rappusen virkaa hoitavan, kaksiosaisen moottorikopan alta paljastuu Kubota Beta Marinen 3-sylinterinen, 20 hevosvoiman pikkudiesel. Sen vuosimalli on 2004, joten iäkkäässä veneessä palvelee varsin tuore voimanlähde.

Kyse on suuren japanilaisvalmistaja Kubotan perusmoottorista, jonka englantilainen Beta Marine on marinoinut venedieseliksi. Suomeen näitä moottoreita tuo maahan Sipoossa toimiva Veneakselisto.

Tekniset tiedot

Pituus 7,5 m
Leveys 2,4 m
Paino n. 2 900 kg
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Moottori Kubota Beta Marine, 20 hv diesel, vm. 2004
Makuusijoja 4
Myyntihinta 14 900 €
Hinta valmistusvuonna v. 1979 noin 16 000 € (96 100 mk, puolivalmis 19 600 mk)
Valmistaja Beaufort Oy, Turku
Myynnissä elokuussa 2009, Venemyynti Rekonen, www.venemyynti-rekonen.com, 0400 705 808

Teksti ja kuvat Timo Sarkkinen

Tiivistelmä Kippari-lehden 8/2009 jutusta

Lue myös nämä