Jutut

Nautico 160 Trolling -99 + Yamaha F60 -07

05.08.2008

TekstiKipparilehti

Erikoismalli uistelukaksikolle

Hintapyyntö: 10 900 e ”pari tonnia liikaa”

Kotimainen Nautico 160 oli vuonna 1997 huomiota herättänyt uutuus alle viisimetristen veneiden luokassa.
Se kuitenkin katosi markkinoilta jo vuosituhannen vaihteessa. Nyt on aika verestää muistoja ja katsastaa, millainen tuo aikansa erikoisuus on käytettynä uisteluversiona.

nauti1

Käytettyä uisteluvenettä etsivälle tutustuminen muihin kuin yleisimpiin merkkeihin tuo vähintäänkin piristävää vaihtelua – etenkin, jos ei ole löytänyt omaa suosikkiaan kala-Silvereistä, -Bustereista tai -Yamarineista.
Yksi harvinaisuuksista on nyt esiteltävä suomalainen Nautico 160 Trolling. Kuten mallimerkintä kertoo, kyseessä on vetouistelijoille suunniteltu erikoismalli, jollaisia useampikin kotimainen venevalmistaja toi markkinoille 1980-luvun lopussa ja 90-luvulla; aikana jolloin esimerkiksi uistelukilpailut ympäri maata keräsivät sadoittain osallistujia.
Tällä vuosituhannella harrastuksen suosio on tasaantunut. Venevalmistajatkaan eivät tunnu olevan kovin innostuneita luomaan nimeään myöten uisteluun suunniteltuja erikoismalleja. Päinvastoin, uisteluun ja muuhun huvikalastukseen soveltuvia veneitä on nyt tapana markkinoida monikäyttöisinä. Troll-alkuiset mallinimet eivät sovi siihen kuvioon.
Alan ihmisten muistissa on epäilemättä myös se tosiasia, ettei juuri mistään takavuosien uistelun erikoismallista tullut suursuosikkia. Useimpien elinkaari jäi lyhyeksi.
Syitä on monia. Kapeahkon käyttäjäkunnan veneet eivät yltäneet samoihin myyntimääriin kuin perusmallit. Jotkut kalaveneistä taas eivät soveltuneet tarkoitukseensa kovin kummoisesti. Toiset soveltuivat, parhaimmillaan loistavasti, mutta eivät sitten innostaneet ”vavattomia veneilijöitä”. Karu yleisilme, yhdistettynä niukkoihin istumapaikkoihin ja vakiovarustukseen kuuluneisiin uisteluvarusteisiin, ei palvellut heitä.
On sinänsä haikeaa, että mieleen ei tule yhtään viime vuosikymmenellä tai aiemmin suunniteltu uistelumallia, joka olisi uudistettunakaan pysynyt markkinoilla näihin päiviin saakka. Käytettyjen palstoilta niitä voi kyllä löytää. Kohtuuhintaista kalavenettä etsivä voi ottaa yhdeksi tutkintalinjakseen juuri Nauticon kaltaiset vanhat trolling-mallit.

Hulppea keskipulpetti

Kalustamatonta liikkumatilaa on paitsi perässä, myös pulpetin etupuolella keulassa. Suojaisassa poterossa istumapaikkana on vain keulapenkki. Enempää kalustusta kaksi kalamiestä tuskin kaipaavat, oleilevathan he kuitenkin valtaosan ajasta pulpetin takapuolella. Parasta pulpetissa on apumiehen puoleinen karttataso säilytyslokeroineen. Kun nykyveneiden ohjaamoissa loistavat vain tyylitellyt plotterin paikat, on ilo nähdä, että suunnittelija on vielä vuosikymmen sitten – luonut paikan paperikartalle – ja siis alle viisimetriseen veneeseen!

Tuulilasin kaiteessa nököttää seitsemän vapatelinettä tiiviisti kuin pääskysparvi sähkölangalla. Vaparivistö on kyllä loistavasti uistelukaksikon tarkkailtavissa, mutta ehkä olisi kohtuullista harventaa telineitä sen verran, että miehet pulpetin takana mahtuisivat pitämään kaiteesta kiinni.

nnatindgs

Perään syntyy uistelijoiden kaipaama touhutila, kun takapenkin korjaa niin, että sen saa taas taitettua alas.

+Kiitämme:
+Vakavuutta paikallaan ja ajossa
+Suorakulkuominaisuuksia
+Suurikokoisen pulpetin suojaa
+Kartan laskutilaa pulpetissa
+Uutta moottoria takuineen

-Moitimme:
-Epäsiistiä yleisilmettä
-Rikkinäistä takapenkkiä
-Kankeaa liukuun nousua
-Veden pääsyä turkkilokeroihin
-Ahdasta kulkuväliä ajopenkeille

Tekniset tiedot

Pituus 4,75 m
Leveys 2,15 m
Paino n. 390 kg
Polttoainesäiliö 60 l
Tehosuositus 30-50 hv
Moottori Yamaha F60, vm. 2007
Hinta 6 660 euroa,
ilman moottoria valmistusvuonna (1999)
Ollut myynnissä kesäkuu 2008, Puotilan Venekeskus, 020 749 8860
Valmistaja Seliö-Boat Oy, Lohja

Teksti ja kuvat Mikko Rajala ja Timo Sarkkinen

Tiivistelmä Kippari-lehden 7/2008 jutusta

Lue myös nämä