Tilaa
Jutut

Yamaha 30 hv: Nelitahtikone talviteloille syyshuollon kautta

16.09.2010

Tekstija kuvat Eero Pöyhönen

Runsaasti elektroniikkaa sisältävä nykyaikainen nelitahtiperämoottori vaatii paljon tarkempaa hoitoa, huoltoa ja säätöä kuin vanhat kaksitahtiset työjuhdat.

Pienellä perehtymisellä asioihin vähänkin tekniikan kanssa puuhaillut venemies pystyy kuitenkin itse tekemään perämoottoriinsa talvisäilytyksen vaatimat vuosittaiset tarkistukset ja huoltotoimenpiteet. Oikea aika niille on juuri syksyllä, silloin kun vene nostetaan vedestä talvisäilytystä varten.

Hyvin tehdyn syyshuollon ja oikeaoppisen talvisäilytyksen jälkeen kone kaipaa keväällä vain menovettä tankkiin.

Tässä yhteydessä on syytä tähdentää, että syksyisin tehtävä talvisäilytyshuolto ei ole sama asia kuin ajotuntimäärien mukaan tehtävät määräaikaishuollot, joiden väli on aina tai ainakin useimmiten 100 ajotuntia. Niissä moottorin kunto ja toiminta käydään yksityiskohtaisemmin läpi. Määräaikaishuollot kannattaa teetättää asiansa osaavassa huoltoliikkeessä.

Teimme talvisäilytyshuollon Yamahan 30 hevosvoiman ruiskukoneelle. Toimenpiteet ovat pääasiassa samanlaiset muillekin nelitahtisille. Itse moottorin lisäksi syksyllä tehtävässä talvisäilytyshuollossa pitää aina tarkistaa myös niin sanotut ulkoiset liitäntäpinnat eli veneessä sijaitsevat moottorin toimintaan välittömästi vaikuttavat tekijät, kuten polttoainetankki, polttoainejärjestelmän imupuolen kunto sekä akku ja virransaanti.

Kun vene nostetaan vedestä syksyllä, itse moottorin huoltotoimenpiteiden lisäksi on syytä tarkistaa määrätyt asiat veneessä, jotka välittömästi vaikuttavat moottorin toimintaan, kuten polttoainejärjestelmän imupuolen tiiviys sekä akulta moottorille tulevan jännitteen tasaisuus.

Talvisäilytyshuollon toimenpiteiden suorittamiseen veneen noston yhteydessä on hyvä varata aikaa arviolta noin 4-5 tuntia. Etukäteen kannattaa tutustua moottorin mukana tulevaan käyttäjän käsikirjaan, jossa huoltokohteet yksityiskohtaisemmin selvitetään.

Normaalien työkalujen (kiintoavain- ja lenkkisarja, ruuvinväännin eri kärjillä) lisäksi tarvitset kapeapäisen (18 mm) tulppa-avaimen, öljynsuodattimen irrottajan, kapeakärkiset pihdit tai sivuleikkurit, messinkiharjan tai hiekkapaperia. Jäähdytysjärjestelmän huuhtelua varten tarvitaan moottorin koekäyttöaltaaksi sopiva vesiastia tai painevesiliitin (korvaläpät) sekä öljynvaihtoja varten jäteöljyn keräysastia.

Lue huolto-ohje kokonaisuudessaan Kipparista 9/2010

Lue myös nämä

X