Jutut

Neljä tuoretta DC-venettä vertailussa

01.06.2011

TekstiSatu Björn

DC-vertailu

Nordkapp Noblesse 625, Quicksilver Activ 675 Sundeck, Uttern D62 SE, Yamarin 65 DC

Kokosimme vertailuun neljä uunituoretta päiväristeilijää. Taas kerran oli ilo havaita, etteivät kaikki valmistajat suinkaan matki toisiaan, vaan yksilöllisyyteen uskotaan. Se on hyvä, koska makuja on monia. Yksi kisaaja on tällä kertaa jopa oikein reippaalla otteella valtavirrasta poikkeava ”erilainen nuori”.

Nykyään vapautuneiden rajojen maailmassa ei enää tiedä missä maassa mikäkin tuote lopulta on valmistettu ja kuka sen on tehnyt.

Perinteinen ruotsalaismerkki Uttern valmistetaan nykyään Puolassa, aivan kuten amerikkalaista Quicksilver-nimeä kantavat veneet. Molemmat kuuluvat Brunswick-yhtymään ja varustetaan Mercuryn moottoreilla.

Uttern D62 SE Uttern D62 SE
Uttern D62 SE Utternin juhlavan pöydän voi avata
liki neliömetrin kokoiseksi.
Quicksilver Activ 675 Sundedeck Quicksilver Activ 675 Sundedeck
Quicksilver Activ 675 Sundeck Quicksilverin istuimissa on mittaa
riittävästi.

Nordkapp on samannimisen norjalaisyhtiön merkki, jonka valmistus on keskitetty samaiseen puolalaiskaupunkiin, josta ensiksi mainitut tulevat.
Nordkappin tiivis yhteistyö Evinruden ja Bombardierin kanssa on jatkunut useita vuosia. Niinpä veneet on totuttu näkemään Evinrude E-Tec-moottoreilla, joiden estetiikkaan veneiden väritys ja grafiikka on vahvasti soinnutettu.

Nordkapp Noblesse 625 Nordkapp Noblesse 625
Nordkapp Noblesse 625 Nordkappin avotila on
muunneltava ja persoonallinen.

Kotimainen Yamarin on Konekeskon tuotemerkki, mutta valmistajina ovat alihankkijat eri puolilla maata. Yamaha on alun alkaen ollut Yamarinien ensiasennusmoottori.

Yamarin 65 DC Yamarin 65 DC
Yamarin 65 DC Yamarinissa pöytää pidetään
takapenkin alla kun sitä ei käytetä.

Toisinajattelija joukossa

Tämän nelikon kolme aspiranttia edustavat DC-venettä jo perinteisessä mielessä. Nykyäänhän bowriderista lainattu läpikuljettavuus on kajuuttaveneissä jo niin yleistä, että sellaiset voidaan hyvin luokitella perinteisiksi – tavanomaisiksi ainakin.

Uudenlaista toisinajattelua edustaa Quicksilver, johon on haluttu yhdistää muiden venetyyppien hyväksi havaittuja piirteitä. Lähinnä siitä tulee mieleen walkaround, mutta sellainen se ei kuitenkaan ole, ei missään mielessä. Sen keulakansi on hyvin laaja, tasainen ja sen verran syvennetty, että kannella tulee veneessä olemisen tuntu.

Quicksilver Activ 675 Sundedeck

Kuuluuko Quicksilver tähän vertailujoukkoon lainkaan, on kysymys, johon vastaus on myöntävä. Se on tehty juuri samaan käyttötarkoitukseen ja on hinnaltaan samaa suuruusluokkaa, joten se on ilman muuta vaihtoehto siinä missä muutkin. Siksi se on hieman poikkeavana mielenkiintoinen verrokki.

DC-veneitä ei ole tarkoitettu matkailuun tai sen tyyppiseen retkeilyyn, jossa veneeltä odotetaan varsinaisia asumismukavuuksia. Käytännössä sellaisten järjestäminen runsaan kuuden metrin mittaiseen veneeseen ei olisi edes mahdollista muiden toimintojen kärsimättä. Ainakaan vene ei silloin enää olisi DC varsinaisessa mielessä.

Vaikka koko vertailunelikko edustaa nopeaa päivä- ja viikonloppuretkeilyn periaatetta, johon myös kuuluu suorituskyky ja hyvä ajettavuus, ovat veneiden keskinäiset erot ajotuntumassa yllättävän suuret. Ajettavuudella on kuitenkin paljon painoarvoa. Kaikki tämän vertailun veneet edustavat vähintään hyvää keskitasoa. 

Teksti Karel Kakko
Kuvat Seppo Evinsalo

Tiivistelmä Kippari-lehden 6/2011 jutusta

Lue myös nämä