Tilaa
Testit

Arkistotesti: Nord Star 34 Patrol – Arkiasuun verhottua ylellisyyttä

Ulkoisen muotokielen ja mallinimen luulisi jo kertovan kaiken. Niillä luodaan vaikutelma karskista partioveneestä, jossa turha hienostelu on yhtä vierasta kuin kaviaari Namibiassa. Totuus on kuitenkin toisenlainen. Nord Starin ovella alkaa jo karskeinkin äijä riisua saappaita jalasta ja ounastelee mahdollista solmiopakkoa.

04.12.2020

Tekstikarel kakko

Kuvatseppo evinsalo

Nord Star 34 -mallin valmistuksessa on sovellettu uudenlaista muotinkäyttötapaa, jossa usean muotin yhtäaikaisella käytöllä on voitu välttää ylimääräisiä rakenteellisia saumoja valmiissa veneessä.

Hyttirakennelma ja näitä ympäröivät kansiosat on tehty yhdestä osasta hyödyntäen laminointivaiheessa peräti kolmea eri muottia.

Näin vältetään ulkopinnoissa saumat, jotka ajan mittaan ovat potentiaalinen väsymis- ja vuotokohta. Samalla saumaton rakenne edesauttaa siistin yleisilmeen pitämistä pidemmällä aikavälillä.

Toinen poikkeava piirre rakenteessa piilee rungon tukipalkistossa. Kun yleensä palkisto laminoidaan muotilla, joka ennen runko- ja palkkimuottien irrotusta laminoidaan kiinni runkoon, tehdään uuden Nord Starin palkkirakenne ikään kuin one-off periaatteella.

Palkisto koostuu jyrsityistä divinycell palkeista, jotka umpeen laminoimalla kiinnitetään runkoon. Näin aikaan saatu rakenne on erittäin luja ja itsessään kaiuton.

Äänettömyyttähän tavoitellaan usein myös muotilla tehtyjen palkkien uraetaanivaahtotäytteellä, mutta silloin ei saavuteta samaa lujuutta kuin kovalla, jyrsityllä umpisolumuovilla.

Sen lisäksi rungon kyljet ovat kerrosrakenteisia. Pohjapinnat sen sijaan ovat umpilaminaattia, joka pitkällä tähtäimellä on rakenteellisesti lujin ja varmin vesilinjan alapuolella.

Tummanharmaa runkoväri ja perinteisen työvenemäinen olemus katolle nivottujen valonheittimien kanssa antavat kokolailla erilaisen ensivaikutelman kuin veneeseen lähemmin tutustuttaessa.

Ansiokas tilankäyttö

Tällaisten veneiden kompastuskivet perhekäytössä ovat useasti olleet niukat sisätilat, jotka ovat kärsineet ilman kompromisseja luotujen kansi- ja avotilojen edessä.

Ei voi sanoa, etteikö Nord Starissakin olisi kompromisseja tehty ja hiottu, kuten kaikissa veneissä, mutta eipä ole kaikissa veneissä kuitenkaan löydetty yhtä hienoa keskitietä sisä- ja ulkotilojen välillä.

Toki massiivinen 34-jalkainen runko jo itsessään mahduttaa yhtä ja toista, mutta useita ratkaisuja nähnyt realisti ei silti voi olla tykästymättä juuri Nord Starin moniulotteiseen tilankäyttöön.

34 Patrol tarjoaa toimivien ja turvallisten kansitilojen lisäksi valoisan salongin, kaksi erillistä makuukajuuttaa, poikkeuksellisen toimivan pentterin ja wc:n erotetulla suihkulla.

Suuret kattoikkunat, sälekaihtimet sekä hienosti toisiinsa sointuvat värisävyt luovat Nord Stariin ylellisen ja juhlavan ilmapiirin. Pöydän ääressä on mukavasti tilaa neljälle, auttavasti viidelle, joille myös löytyy majoitustilaa kahdesta kajuutasta.

Veneen laidasta laitaan yltävä peräkajuutta yllättää tilavuudellaan. Styyrpuurin puoleinen vuode on mitoitettu kahdelle ja vastapuolen peti yhdelle. Viimeistelyssä ei ole moitteen sijaa.

Morsiussviitti tunnelmavalaistuksineen sijaitsee keulassa. Seisomakorkeus ja korkeampi vuode tekevät keulakajuutasta mielekkäämmän vaihtoehdon myös iäkkäämmille.

Maailman sivu on nähty täyteen sullottuja veneitä milloin minkä tilaihmeen nimityksellä. Nord Starissa ei puhuta ihmeistä eikä siihen ole sullottu liikaa, vaan kaikki tuntuu mitoitusten ja toimintojen kannalta järkevältä ja käytännölliseltä. Näin on siitäkin huolimatta, että tilajako noudattelee pitkälti isomman 37:n kaavaa.

Numerot eivät kuitenkaan tässä kerro koko totuutta. Ilmoitettujen tietojen mukaan 34:n ja 37:n erot eivät ole kolme jalkaa tai vajaa metri, vaan noin 30 senttimetriä, eli yksi jalka. Leveydessä 34:n on noin 15 senttimetriä kapeampi ja kokonaisuus painaa noin tonnin vähemmän.

Tilojen kaaviokuvasta voimme nähdä, ettei runkoon juuri jää liikoja tiloja. Polttoainesäiliölle on kuitenkin saatu löytymään tilaa 700 litran verran, ja 200 litran vesisäiliötä voi pitää riittävänä.

Hyvän tilasuunnittelun kruunaa lopulta vielä se, että yksityisyys ja rauha on melko hyvin taattu kahden makuukajuutan välillä, jotka sijaitsevat omissa päissään venettä ja siten rauhassa toistensa asukkien yölliseltä tömistelyltä.

Kansilla on vaivaton liikkua ja kaidevarustus on kiitettävä. Lepuuttimet ovat omilla paikoillaan helposti käytettävissä.

 

Mukavuuksista tinkimättä

Tuo mainittu makuukajuuttojen kunnollinen etäisyys toisistaan on jo käytännön tilanteissa selvä mukavuusetu, mitä ei monessa saman kokoluokan kilpailijassa saavuteta.

Toinen mainitsemisen arvoinen, käyttöä helpottava seikka on se, että salonkiin on kansilta peräti kolme täysimittaista ovea, ilman, että ne suoranaisesti veisivät liikaa tilaa muilta toiminnoilta.

Pentteri sijaitsee salonkitasoa puoli kerrosta alempana wc- ja pesuhuonetta vastapäätä, ohjaamosta eteenpäin. Se tekee vaikutuksen konstailemattomuudellaan. Ylä- ja alakaapit ovat suoralinjaisesti asemoitu juuri niin kuin kokki kotonakin on tottunut, eikä mitään vippaskonsteja kätkeydy saranoitujen levyjen taakse.

Pentteriin on saatu mahtumaan pieniin mittoihin kaikki olennainen muutaman hengen kestitystä ajatellen. Ergonomia lähentelee jo pienen asunnon keittokomeroa. Lieden yläpuolella olevassa kaapissa näyttäisi olevan valmius myös liesituulettimelle. Kuvan mikroaaltouuni ei ole vakiovarusteiden listalla.

Korkea marssivauhti

Moottorivaihtoehtoina Nord Star 34:een tarjotaan tupla-asennuksina joko Volvo Pentan D4- tai D6-sisäperämoottoreita, kumpaakin kahdella eri viritysasteella.

Tehot alkavat kahdesta 225-hevosvoimaisesta moottorista päättyen kahteen 400 hevosvoiman D6:een. Näillä vaihtoehdoilla vauhtirekisteri asettunee noin 30 solmusta reilusti yli 40 solmuun.

Koeajovene oli varustettu kahdella Volvo Pentan 300-hevosvoimaisella D4-sisäperämoottorilla, joilla mittasimme 36 solmun huippunopeuden.

Kulutus on 25–30 solmun nopeusalueella varttia vaille kolme litraa jokaista kuljettua meripeninkulmaa kohden. Nord Starin toimintasäde on siis 20 prosentin marginaalilla laskettuna, 700 litran tankkikapasiteetilla runsaat 200 meripeninkulmaa. Se tarkoittaa sitä, että suotuisissa olosuhteissa matka Helsingistä esimerkiksi Tukholmaan tai Pietariin onnistuu ilman välitankkausta.

Moottoritilassa on hyvin tilaa rutiinitarkastuksille ja huolto-töille. Kaikkia asennuksia leimaa säntillinen järjestys. Massiivinen kansi takapenkkeineen nousee ylös sähköisesti.

Moitittavaa saa Nord Starista hakea. Kun veneellä on hintaa tasokkaan omakotitalon verran, niin siltä on myös lupa odottaa vastinetta.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 10/2013.

 

Lue myös nämä

X