Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Quicksilver 600 Commander -05 + Mercury Optimax 115 -06

08.01.2008

TekstiKipparilehti

Uuden tuntumassa kunnoltaan ja hinnaltaan

quic1

Kippari 1/2008

Hintapyyntökommentti: 24 900 € ”vain vähän uutta halvempi”

Vuoden tai kaksi vesillä olleet, ”kuin uudet” vaihtoveneet herättävät aina kiinnostusta veneliikkeissä. Niiden toivotaan olevan virheettömiä mutta silti huomattavasti huokeampia kuin vastaavat uudet paketit. Niinpä nyt tutkimme yhdistelmän, jolla ikää on vasta hyvin vähän.

Quicksilvereiden tulo maamme venemarkkinoille tapahtui näyttävästi 2000-luvun alussa. Persoonallisesti, joidenkin mielestä hauskastikin muotoillut puolalaisveneet hämmästyttivät edullisilla hinnoillaan, kuten halvimmat jenkkiveneet 1980-luvun lopussa. Esimerkiksi viisimetrisen, etukopillisen Cruiser-mallin sai ilman moottoria omakseen alle kymppitonnilla.
”Pesuammeiksikin” kutsutut pikku-Cruiserit eivät vakuuttaneet kaikkia ajo-ominaisuuksillaan ja yksityiskohdillaan, mutta mallistoa kehitettiin ja paisutettiin hurjaan tahtiin. Uusiin malleihin saattoi tutustua joka näyttelyssä – joko paikan päällä tai vähintään kuvastojen sivuilta.
Kasvun takana oli ja on suuromistaja, Marine Power Europe, joka vastaa amerikkalaisen Brunswick-konsernin Euroopan toiminnoista. Viime vuoden alussa suurkonsernin linjanvedot sitten hävittivät Quicksilverin nimen meikäläisiltä markkinoilta lujitemuoviveneiden osalta. Työnjaoksi päätettiin, että veneet myydään jatkossa Suomessa nimellä Örnvik, kuten Ruotsissa oli asianlaita jo ennestään.
Quicksilver-nimi jäi kovarunkoisten veneiden osalta käyttöön muun Euroopan markkinoille, mutta Pohjoismaihin tuolla nimellä tuodaan vain saman tehtaan valmistamia kumiveneitä.
Kaikki Quicksilverit on tarkoitettu markkinoitaviksi Brunswickin moottorimerkkien, Mercuryn, Marinerin ja MerCruiserin kanssa. Muita merkkejä tapaa harvemmin käytettyjenkään Quicksilvereiden perälaudoista.
Puolalais-amerikkalaisia paketteja on käytettynä tarjolla kohtuullisen usein, mikä osaltaan kertoo siitä, että niitä on myyty uutena reippaaseen tahtiin. Käytettyjä yksilöitä yhdistää nuori ikä, niistä vanhimmatkin ovat vuosimallia 2002. Mikään yksilö siis tuskin jää myymättä siksi, että vene olisi mallina patavanha tai pitkän iän rapauttamaksi.
Haasteet paattien hinnoitteluun syntyvätkin siitä, että edelleen erimerkkisiä puolalaisveneitä pystytään myymään uutena halvemmalla kuin moni uskookaan.

Uusi houkuttelee hinnallaan

Monet puolalaispaattien maahantuojat ja jälleenmyyjät suorastaan hehkuttavat osaamista ja työnlaatua valmistusmaan tehtaissa. Vastaväitteitä heille on paha esittää tämänkään yksilön perusteella. Sieltä minne silmä näki, muovipinnat näyttivät siisteiltä, samoin useimmat yksityiskohdat.
Esimerkiksi ruuvien kannat pulpetissa ovat muovitupeilla peitetyt, saumat eivät irvistele, pulttien päissä on pallopäiset mutterit. Pieniä seikkoja, jotka kertovat että viimeistelysilmääkin valmistajalla on.
Parannettavaakin silti löytyi. Epäilyksiä kestävyydestä herättivät lähinnä muutamat alimittaiset ruuvit ja saranat. Esimerkiksi perän köysibokseissa ne olivat kuin kelloseppäkoulun valikoimista. Olivathan ne toistaiseksi kestäneet, mutta täytyy muistaa, että kyse on kovin tuoreesta ja vähän ajetusta paketista.
Mercuryn 115-hevosvoimainen, suorasuihkutustekniikkaan perustuva kaksitahtinen Optimax-moottori on vuosimallia 2006 ja veneliike myöntää sille tulevan käyttökauden ajaksi takuun.
Tehovalinta jättää kuitenkin mietteliääksi, sillä maahantuoja markkinoi venettä pakettina tehokkaampien, 135-175 -hevosvoimaisten Optimax- ja Verado -mallien kanssa. Myynti-ilmoituksessa huippunopeudeksi mainitaan 35 solmua. Vasta koeajolla pääsisi testaamaan, onko suorituskyky sähäkkää, säyseää vai siltä väliltä.
Näin tuoretta vaihtovenettä harkittaessa puntariin on otettava vastaava uusi paketti. Sekä vene- että moottorimalli kuuluvat edelleen maahantuojan mallistoon, vaikka veneen merkki siis onkin muuttunut Örnvikiksi.
Vaikka venettä ei 115-hevosvoimaisen kanssa varsinaisesti markkinoidakaan, jälleenmyyjät pystyivät kyllä pakettitarjouksen laskemaan. Niiden perusteella puntari kallistuu vahvasti uuden puolelle. Sellainen nimittäin irtoaisi 27 500-28 000 eurolla, mikä on kutkuttavan lähellä tämän käytetyn 24 900 euron hintaa. Mainittakoon myös, että eräs jälleenmyyjä kertoi pakettitarjoukseksi 135-hevosvoimaisen Optimaxin kanssa tasan 30 000 euroa.
Tämä käytetty on kunnoltaan lähes virheetön, mutta uutta sen on vaikea haastaa. Räväkkä tarjous vaikka 20 tonnin pintaan synnyttäisi jo sutinaa veneen äärelle. Toisaalta veneen varsin vaatimatonta varustusta voisi täydentää vaikkapa omaan telineeseensä asennetulla apumoottorilla, paketin nykyhintaa nostamatta.

Tekniset tiedot

Pituus 5,9 m
Leveys 2,44 m
Paino 890 kg
Makuusijoja 1
Polttoainesäiliö 135 l
Moottori Mercury 115 OptiMax
Tehosuositus enintään 175 hv
Hinta 24 900 €
Hinta valmistusvuonna 18 500 € ilman moottoria
Ollut myynnissä joulukuussa 2007, Raision Auto- ja Venekeskus, Naantali

Kiitämme:

+ Erinomaista yleiskuntoa
+ Pulpetin isoa säilytystilaa
+ Pitävää ja tasapintaista avotilan turkkia
+ Puolalaistyön laatua

Moitimme:

– Hometta keulapatjoissa
– Matalaa varalaitaa perässä
– Hintaa

Sinisestä Quicksilveristä harmaa Örnvik

quic2

Quicksilveriä toi maahan helsinkiläinen Vator. Vuoden 2006 lopulla Brunswick perusti Suomeen oman organisaation, jolle maahantuonti siirtyi. Samalla veneiden nimeksi meilläkin otettiin Örnvik, kuten Ruotsissakin. Perinteikäs ruotsalaismerkki on myös Brunswick-konsernin omistuksessa.
Commander-mallisarjaan kuuluu kymmenkunta 4,25-7,3 -metristä pulpetti- ja walkaround-venettä. 600 Commander tuli markkinoille vuonna 2003, Suomeen tiettävästi parisen vuotta myöhemmin. Meillä monikaan jälleenmyyjä ei ole ottanut tätä mallia varastoonsa, ja myyntimäärät ovat jääneet vähäisiksi.
Muutoksiakin 600 Commander on kokenut. Kahden istuttavan ajopenkin tilalla on nyt erilliset kuppi-istuimet, tuulilasin muovireunus on korvattu kaiteella ja kipparille on jalkatuki. Sininen runkoväri on sekin vaihtunut hillitympään vaaleanharmaaseen. Sinistä on vielä tehostevärinä esimerkiksi teippauksissa ja istuinpehmusteissa.
Perusvarustukseltaan nyt esiteltävä käytetty Quicksilver on aivan vastaava kuin uusi Örnvik. Myös tehosuositus on sama, 175 hevosvoimaa on ylärajana. Useimpiin meillä ja maailmalla myytyihin veneisiin on asennettu Mercuryn ja Marinerin 150- ja 135 -hevosvoimaisia malleja.
Lisätietoja osoitteessa www.brunswickmarine.fi

Teksti ja kuvat Mikko Rajala ja Timo Sarkkinen

Tiivistelmä Kippari-lehden 1/2008 jutusta

Lue myös nämä

X