Tilaa
Testit

Saariston kuormajuhta Rönnqvist Pro 705

Pelkistettyjä ja perinteisiä Rönnqvist-veneitä on valmistettu 1970-luvulta lähtien Pohjanmaalla saariston hyötytarpeisiin. Pro-mallien sarjaa täydentää 705, josta ei ainakaan ensimmäisenä lopu tila tai kantavuus kesken.

25.10.2012

TekstiKarel Kakko

KuvatSeppo Evinsalo

Rönnqvist Pro 705 tuo mieleen 1950 ja 60-lukujen suuret, puiset tasaperäiset avomoottoriveneet, jotka oli veistetty sen ajan suurimmille perämoottoreille.

Iso Rönnqvist on kapeahko pituuteensa nähden. Vaikutelma korostuu, kun runko on tasapaksu ja keula ylöspäin kaartuen runsas ja tylppä.

Runko mukailee vanhaa limisaumaista puuvenettä, jolla on muutakin kuin esteettistä virkaa. Rakenteesta tulee näin tukevampi ilman ylimääräisiä tukirakenteita.

Kiinteään kalustukseen kuuluvat vain keula- ja perätyhdot sekä ohjauspulpetti, jonka takana on monesta huviveneestä tuttu, pehmustettu kaksoisistuin.

Tilaa riittää

Pikaisella vilkaisulla näyttäisi siltä, että saattaisi syntyä riitaa istumapaikoista viimeistään silloin, kun kaikki kilven mukaan hyväksytyt kymmenen ihmistä astuvat kyytiin, mutta näin ei kuitenkaan käy.

Kaikille löytyy siis tilaa niin, ettei lisävarusteena hankittava lisätuhto pulpetin eteen ole välttämättömyys. Se tosin lisää mahdollisuuksia kuormaamiseen ja etenkin säilytystilaa, jota muuten ei ole erityisen ruhtinaallisesti.

Isojen kuormien kaverille riittää vaatimaton koneteho, mutta vauhdinnälkäisille sitä ei ole tehty. Sopivalla nopeudella Rönnqvist on varma ja mukava etenijä isossakin aallokossa. Kaarreominaisuudet ovat melko olemattomat.

Lue testi Kipparista 10/2012

Tekniset tiedot

Pituus
Leveys
Paino
Kantavuus
CE-luokitus
Teho
Polttoainesäiliö
Hinta
Koeajoveneen moottori
Koeajoveneen hinta
7,05 cm
2,45 cm
n. 950 kg
10 henkeä
C (rannikko)
70-140 hv
145 l
alk. 22 350 e
Suzuki 90 hv, 4-tahti
alk. 34 040 e
Valmistaja: Ab Kenneth Rönnqvist Oy, Sundom

 

Lue myös nämä

X