Tilaa
Jutut

Saimaan venepalon onnettomuustutkinta valmistunut

Saimaalla tapahtui kesäisenä iltana 24.7.2016 räjähdysmäinen venepalo. Yksitoista henkilöä joutui pelastautumaan palavasta veneestä veteen ehtimättä soittaa hätäpuhelua tai pukea pelastusliivejä ylleen. Vene tuhoutui täysin ja upposi.

28.03.2017

TekstiSatu Björn

KuvatPentti Happonen

Yhdentoista hengen veneseurue oli lähtenyt veneretkelle vasta hankitulla veneellä. Seurueeseen kuului neljä aikuista ja seitsemän lasta. Seurue oli palaamassa päiväretkeltä kotisatamaansa, kun veneen moottorista hävisivät tehot. Vene pysäytettiin Pitkän Pihlajaveden selällä. Venettä kuljettanut veneen omistaja ryhtyi selvittämään moottorin käyntihäiriötä yhden seurueeseen kuuluvan kanssa.

Useiden käynnistysyritysten jälkeen moottori käynnistyi hetkeksi, mutta pysähtyi taas. Viimeisen käynnistysyrityksen ja moottorin pysähtymisen yhteydessä moottoritilasta kuului muutama ”tussahdus”. Samalla moottoritilasta nousivat ja levisivät voimakkaat liekit käynnistäen räjähdysmäisesti etenevän tulipalon.

Veneessä olleet henkilöt pelastautuivat veneestä hyppäämällä veteen. Veneeseen oli varattu mukaan kaikille henkilöille pelastusliivit. Tapahtumahetkellä kukaan veneessä olleista henkilöistä ei ehtinyt pukea pelastusliivejä päälleen, antamaan hätämerkkejä eikä soittamaan hätäpuhelua.

Lähistöllä ollut veneilijä huomasi palavan veneen ja ilmoitti tapahtumasta hätäkeskukseen. Palon havaitsivat myös muut lähistöllä olleet veneilijät ja mökkiläiset. He tulivat apuun, pelastivat vedessä olleet henkilöt veneisiinsä ja kuljettivat heidät Hietasaaren lossirantaan perustettuun evakuointikeskukseen.

Tulipalon todennäköinen syy oli polttoainejärjestelmän toimintahäiriö, minkä seurauksena veneen moottoritilaan pääsi kertymään polttoainetta. Lämpimään moottoritilaan kertynyt polttoaine alkoi kaasuuntua. Ylhäällä ollut kuomu vaikeutti ilmanvaihtumista ohjaamo- ja moottoritilassa. Lopulta polttoaineen rikastama ilmaseos syttyi räjähdysmäisesti käynnistysyrityksen aikana sähköjärjestelmässä syntyneestä kipinästä. Tämän jälkeen palo eteni räjähdysmäisesti ohjaamotilassa.

Tutkinnan tuloksena Onnettomuustutkintakeskus antaa neljä turvallisuussuositusta:

1. Kansalaisia suositetaan suojaamaan matkaviestimensä kastumiselta ja lataamaan niihin Hätäkeskuslaitoksen 112-sovellus. Hätäkeskuslaitosta suositetaan sopimaan menettelystä, jolla 112-sovelluksen latauslinkki lisätään eri pelastusviranomaisten ja muiden pelastusalan toimijoiden internet-sivustoille.

2. Kansalaisia suositetaan käyttämään pelastusliivejä veneiltäessä sekä vesiliikenteen valvontaan osallistuvia viranomaisia, veneseuroja ja veneilijöitä kiinnittämään huomiota pelastusliivien käytön lisäksi myös liivien kuntoon ja sopivuuteen.

Pelastusliivien käyttö on osa veneilyturvallisuutta. Niiden on oltava sopivat ja kaikissa tilanteissa vähintään nopeasti päälle puettavissa yllättävän veneenjätön tai veteen joutumisen varalta.

3. Onnettomuustutkintakeskus suosittaa sisäministeriötä ohjaamaan pelastusviranomaisia tarkistamaan ja luomaan tarvittaessa erikseen vasteet maa-alueilla ja vesistöissä tapahtuviin onnettomuuksiin sekä ottamaan järvipelastusyhdistykset ja Saimaa VTS:n huomioon resursseina järvialueilla.

Tämä suositus parantaa ja nopeuttaa tarkoituksenmukaisen vasteen määrittämistä. ”Liikennevälinepalo, keskisuuri”-vasteeseen ei sisältynyt myöskään järvipelastajia. Tässä tapauksessa he olivat lähialueella alus miehitettynä, mutta tietämättöminä onnettomuudesta.

4. Onnettomuustutkintakeskus suosittaa Liikenteen turvallisuusvirastoa laatimaan menettelyn, jossa veneen rekisteröinnin yhteydessä uutta omistajaa opastetaan veneilyturvallisuudessa. Tämä voi olla esimerkiksi sähköinen linkki eri viranomaisten ylläpitämille internet-sivustoille tai muutoin annettua informaatiota.

Onnettomuustutkinnan selonteko kokonaisuudessaan on luettavissa täältä.

Lue myös Kipparin juttu Palovaara vesillä numerosta 10/2016

Lue myös nämä

X