Sea Ray 255 Sundancer

Sea Rayn Sundancer-mallisto on jo vanha tuttu markkinoillamme. Koettu ja toimiva konsepti ei kuitenkaan ole välttämättä tylsä, kun se tehdään pitkän kokemuksen itsevarmuudella. Sea Ray on 255 Sundancer on malliesimerkki siitä kuinka paljon pieneen veneeseen mahtuu sellaista tilaa, jota oikeasti pystyy myös käyttämään.

Sundancer on konseptiltaan tyypillinen midcabin, jossa avotila on ruhtinaallinen kuin paremmassakin DC:ssä, mutta juuri korkea rakenne on mahdollistanut seisomakorkeuden omaavan keulakajuutan asumismukavuuksin ja ohjaamon alla olevan yöpymistilan.

Keulakansi on vain lievästi kupera ja karhennus on hyvä, joten liikkuminen onnistuu – jos kohta lienee kuitenkin syytä mainita, että Sea Rayn pääsisäänkäynti on perän uimataso ja että veneen luontevin kiinnitystapa on nimenomaan monille suomalaiselle ehkä hieman oudosti, keula ulospäin laiturista. Mainittakoon silti, että keulan kaide on avoin niin kuin se meilläpäin aina parhaaksi katsotaan, joten keula edellä kiinnittyminenkin onnistuu olosuhteiden niin vaatiessa.

Sivukansia ei ole, mikä on hinta siitä, että sisätilojen mitat on maksimoitu. Uimatasot näyttävät vuosi vuodelta suurenevan, eikä syyttä. Se lisää huomattavasti veneen käyttökelpoisuutta. Taso on kohtuuhinnalla ja häviävän pienellä painonlisäyksellä aikaansaatu etu, ja veneen tilojen laajennus.

Sea Ray 255 Sundancer

Taskuhotellin valmiudet

Kannen alle laskeudutaan pari porrasta alas liukuoven kautta, joka samalla suljettuna muodostaa portaikon keulakannelle. Tunnelma Sea Rayn kajuutassa on nykyaikaisen hotellimainen mattoineen ja vaaleasävyisine tammipuupintoineen. Kahden matkailijan ollessa kyseessä on minikajuutta luultavasti ensisijainen makuuhuone. Se on itsessään riittävän tilava normaalimittaiselle ja yksityisyyttä ja hämyä saadaan varusteisiin kuuluvalla pimennysverholla. Lisää nukkumatilaa saadaan pari- tai v-vuoteen muodossa sijattua keulan ruokailuryhmästä. Kansien alle majoittuu siis mukavasti neljä aikuista.

Pentteri on oma kokonaisuutensa, joka jo vakiona pitää sisällään retkeilyä ajatellen juhlavan varustuksen. Siihen kuuluvat pieni kaasukeitin, mikroaaltouuni, vesi ja tietenkin jääkaappi.

Sea Ray 255 Sundancer

Huoltomiehen ”unelma”

Moottoritilan kansi on suuri ja massiivinen. Kaasujousien varaan nousee melkein puoli avotilaa, mutta ehdottomasti hyvä niin. Huoltomiehellä on hyvin tilaa itse laskeutua moottorin kaveriksi työtä tekemään.

Moottoripuolella on jo vuosikymmeniä koettua tekniikkaa veekasin muodossa. Koeajoveneen moottori on myös 255 Sundancerin perusmoottori, eli viisilitrainen ja 260 hevosvoimaa kehittävä MerCruiser. Vetolaite on kaksipotkurinen Bravo 3. Ja tavallaan sekin ilahduttaa useimpia huoltomiehiä, ettei moottori ole mikään tietokonepumpattu ongelmapesä, vaan vanha tuttu ja turvallinen patarautakasi.

Melutasoltaan Sea Ray on miellyttävä. Korkeilla kierroksilla perinteinen bensiinimoottori on ollut ongelmallinen imuäänten osalta, etenkin jos eristyspuoleen ei ole satsattu. Sea Rayn eristys on melko hyvä, vaikkei se silmämääräisesti kovin kummoinen ole. Täydellä teholla ylittyy juuri siedettävän 85 desibelin raja, mutta matkanopeuksilla mennään 82-83 desibelin alueella, mikä ei vielä seurustelua haittaa. 

Tekniset tiedot

Pituus 8,15 m
Leveys 2,59 m
Paino 2 750 kg
Pohjakulma 19 astetta
Kantavuus 10 henkilöä
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Vakiomoottori/koeajomoottori MerCruiser 5.0L MPI, Bravo 3, 260 hv
Polttoainesäiliö 260 l
CE-luokitus C (rannikko)
Hinta alk. 81 370 e koeajomoottorilla, 260 hv Yanmar-dieselmoottorilla 110 550 e
Valmistaja www.searay.com
Maahantuoja Wihuri Oy Power Products www.powerproducts.wihuri.fi

Teksti: Karel Kakko
Kuvat: Vesa Leppä

Tiivistelmä Kippari-lehden 1/2011 jutusta