Jutut

Tutkintalautakunta tutkii. Moottoriveneen uppoaminen D17/2009M

14.10.2010

TekstiSatu Björn

Sea Star 500 XR

Maassamme sattuu vuosittain 50-70 kuolemaan johtanutta veneonnettomuutta ja erilukuinen määrä muita veneonnettomuksia ja vaaratilanteita. Näistä pienen osan tutkii onnettomuustutkintakeskuksen tutkintalautakunta. Tutkittavat tapaukset valitaan sen perusteella, että tutkinnasta saatavilla tiedoilla olisi mahdollista lisätä veneilyn turvallisuutta.

Tutkinnat julkistetaan onnettomuustutkintakeskuksen nettisivuilla kokonaisuutena. Veneonnettomuudet löytyvät alakohdan ”vesiliikenne” alta.

Kun vene vain kääntyi ympäri

Vene kaatui oikealle kyljelleen ja kyydissä olleet kolme miestä joutui veden varaan pimeänä elokuun yönä. Vene kellui hetken pinnalla ja miehet huusivat apua. Kukaan ei kuullut. Miehet päättivät jättää veneen ja uida rantaan.Samalla vene upposi lopullisesti.

Kolme kaverusta, iältään 34-37 vuotta, olivat elokuun lopulla puolen yön jälkeen palaamassa tuttuja vesiä kotisatamaansa. Vene oli Sea Star Sportfisher 500 XR.

Veneen omistajalla oli noin viiden vuoden kokemus pienistä perämoottoriveneistä. Nyt käytössä oleva oli omistajan ensimmäinen kajuutalla varustettu perämoottorivene. Onnettomuusvene oli hankittu veneliikkeestä käytettynä noin kaksi kuukautta ennen onnettomuutta.

Sea Star 500 XR on ns. perähytillinen avovene. Siinä on perässä kulmikas ohjaamo ja keulan puolella on avotila. Perusrakenne on tuttu ja monen eri veistämön malleissa käytetty. Sea Star oli varustettu suosituksen puitteisiin mahtuvalla 50 hevosvoiman Yamaha-perämoottorilla, joka oli vuosimallia 1994. Veneessä oli trimmit ja ohjauslaite oli juuri uusittu.

Moottorisuositus on 40-70 hevosvoimaa ja onnettomuusvene saavutti 50-hevosvoimaisella moottorilla noin 32 solmun nopeuden.

Kipparin testi paljasti

Kippari-lehdessä oli numerossa 6/1993 tämänkaltaisten veneiden vertailutesti. Testissä kiinnitettiin huomiota eräisiin tämän venetyypin huonoihin ominaisuuksiin.

Testistä on lainattavissa muun muassa seuraavat Sea Star Sportfisher 500 XR koskevat lausumat:

”Sivukannetkin tässä veneessä on, mutta ne ovat kapeat. Niitä ei kannata suositetella liikkumiseen, koska muuten vene kallistuu rajusti.”

”Vene kallistuu sivutuulessa voimakkaasti tuuleen päin. Tässäkin veneessä syynä on kevyt keula, johon tuuli tarttuu voimakkaasti, jolloin ohjauksella on käännettävä tuulta vastaan.”

”Perä on avoimuutensa takia jonkin verran arka suurille, perästä tuleville aalloille.”

www.onnettomuustutkinta.fi

Teksti: Klaus Salkola
Kuva: Kippari-lehti

Tiivistelmä Kippari-lehden 10/2010 jutusta

Lue myös nämä