Bensiini 95 E10

Tämän vuoden alussa markkinoille tullutta 95 E10 -bensiiniä ei uusimpien näkemysten perusteella suositella veneilykäyttöön lainkaan. Todennäköisesti venejakeluasemille uutta polttoainetta ei edes tule myyntiin. Jos uutta bensaa käyttää, tiedossa on ainakin kulutuksen kasvu ja pelko moottorivaurioista.

Suomalaiset asiantuntijat, jopa käytännössä lähes kaiken polttoaineen Suomessa valmistava Neste suosittelee veneilijöille ensi kesänä vain 98 E5 -polttoainetta, eikä uutta 10 prosenttia etanolia sisältävää 95 E10 -bensiiniä.

Suurin syy tähän on se, että 10 prosenttia etanolia sisältävän polttoaineen todellisia vaikutuksia veneilykäytössä ei tunneta riittävästi. Joka tapauksessa polttoaineenkulutus kasvaa ja etenkin kaksitahtimoottorit vaurioituvat uudesta bensasta entistä helpommin, vaikka suuri osa moottorivalmistajista E10-bensan käytön moottoreissaan salliikin.

Turvallista vain harvassa tapauksessa Bensiini 95 E10

Uuden 95 E10 -bensiinin käyttö on periaatteessa turvallista ja oletettavasti suhteellisen harmitonta vain pienessä osassa veneitä ja moottoreita. Tällaisia ovat uudemmat nelitahtiset ja kaksitahtiset moottorit, joista nelitahtisissa on polttoaineensuihkutusjärjestelmä ja kaksitahtisissa polttoaineen suorasuihkutus palotilaan.

Edelleen edellytyksenä on, että käytetään moottorin mukana tulevaa, moottorivalmistajan toimittamaa irtotankkia tai pienissä moottoreissa konekopan alla olevaa kiintotankkia. Uuden polttoaineen käyttö edellyttää myös, että moottorivalmistaja suosittelee uutta polttoainetta moottorille.

Jos uutta polttoainetta halutaan veneissä vastoin suosituksia käyttää, veneisiin olisi asennettava hyvin tiheä polttoaineensuodatin (10 mikronia) ja vedenerotinjärjestelmä. Uuteen polttoaineeseen siirryttäessä molemmat on puhdistettava tai vaihdettava aluksi muutaman tunnin välein – jo turvallisuuden takia.

Moottori käy uudella polttoaineella

Suurin osa moottoreista kyllä käy uudella polttoaineella. Bensiini ei kuitenkaan ole ongelma niinkään moottoreille – kaksitahtisia lukuun ottamatta – kuin veneen muille polttoainejärjestelmille, tankille, letkuille, liittimille, tiivisteille ja moottoriin kuulumattomille siirtopumpuille. Kaksitahtisten moottoreiden lisäksi vaaravyöhykkeessä ovat kuitenkin kaikki kaasutinmoottorit tahtien määrästä riippumatta.

Alkoholilla, jota etanolikin siis on, on voimakkaasti pesevä vaikutus moottorin sisällä ja samalla alkoholi sitoo itseensä vettä. Alkoholi on myös voimakas liuotin, joka muodostaa bensiinin ja bensiinin lisäaineiden kanssa erilaisia yhdisteitä, joiden vaikutuksia esimerkiksi kumiosille ei Euroopassa ole tutkittu.

Kaksi venevalmistajaa kieltää käytön

Euroopassa ei ole vieläkään kehitetty CE-direktiiviä, jolla määriteltäisiin etanolille sopivat ja hyväksytyt polttoainejärjestelmän osat. Näin ollen missään eurooppalaisessa veneessä ei ole letkuja, liittimiä ja tiivisteitä, jotka varmasti kestäisivät uutta polttoainetta. Tästä syystä kaksi venevalmistajaa Suomessa ei ainakaan suosittele, mikä käytännössä tarkoittaa kieltämistä, E10-bensiinin käyttöä veneissään, joissa on kiinteä polttoainetankki ja -järjestelmä.
Suosituksen E10-bensan välttämisestä ovat antaneet Yamarin ja Buster.

Teksti: Vesa Leppä
Kuvat: Juha Virtanen

Tiivistelmä Kippari-lehden 3/2011 jutusta