Jutut

Vanhat retkiveneet edullisella pikkudieselillä

06.07.2010

TekstiKipparilehti.fi

 

Minor 700 Cabin  
Minor 700 Cabin  

Vanhat, mutta käyttökelpoiset, pikkudieselillä varustetut retkiveneet ovat pienelle perheelle edullinen tapa veneilyn aloittamiseen. Noin seitsemänmetriseen veneeseen mahtuu yleensä yöpymistilat 2-4 hengelle sekä keittomahdollisuus. Noin kymppitonnin hintaluokkaiset 30 vuotta vanhat veneet eivät tarjoa nykyveneisiin verrattavaa luksusta tiloiltaan tai varustukseltaan, mutta muutaman päivän retkille kaikki tarpeellinen kyllä löytyy.

Ostajan ei välttämättä tarvitse kavahtaa veneen ikää. Pienellä perusdieselillä ja akselivedolla varustetut iäkkäät kulkupelit ovat tekniikaltaan äärimmäisen yksinkertaisia eikä niihin kätkeydy suuria korjauskustannuksia vaativia aikapommeja, kunhan tarkistaa ostotilanteessa tekniikan toimivuuden ja korjaus- sekä huoltohistorian. Siihen kannattaakin kiinnittää erityistä huomiota, sillä moottorin ja vaihteiston osuus tämän hintaluokan veneessä on noin puolet koko veneen arvosta.

Jos tekniikka ja rakenteet vanhassa menijässä ovat kunnossa, ei ole syytä säikähtää edes sisätilojen askeettisuutta ja kuluneisuutta. Kevyellä pintojen kunnostuksella ja kasvojen kohotuksella vanhastakin veneestä saa monta kertaa ihan kelvollisen menopelin moniksi vuosiksi eteenpäin pienillä pääomakustannuksilla ja erittäin pienillä käyttökuluilla.

Tässä kolme ehdokasta:

Minor Cabin 700 (-80) + Perkins diesel 49 hv (-80)

Hintapyyntö: 8 000 euroa

Kommentti: ”Asiallinen, menee kaupaksi”

Pohjanmaalla nelisenkymmentä vuotta Minor-veneitä valmistanut Sarinin veistämö oli aivan ensimmäisten joukossa, joka ryhtyi 1980-luvun alussa tekemään pienillä dieseleillä varustettuja tasaperäisiä matkaveneitä puoliliukuvalla rungolla. Minorin 700-runkoon tehty kaksikajuuttainen Cabin-versio on oiva esimerkki vuosikymmenensä trendistä.

Sopivasti ennen kuumimman kesälomakauden alkua, kesäkuun puolivälissä Minor 700 Cabin oli myytävänä Espoossa. Kohtuullinen hintapyyntö houkutteli tutustumaan.

Bella 660 Family (-84) + Yanmar GM 22 hv diesel

Hintapyyntö: 11 900 euroa

Kommentti: ”Kannattaisiko tinkiä”

Bellan pelkistetty retkivene oli myynnissä espoolaisessa veneliikkeessä muiden vaihtoveneiden joukossa. Vene oli ilmeisesti täysin siinä kunnossa, kun se vaihdossa oli liikkeeseen trailerin päältä pudotettukin sen enempiä siistimättä.

Runko oli muuten suhteellisen siisti, mutta vesirajan alapuolella keulassa oli ikävän näköinen noin 30 sentin mittainen kuituun saakka ulottuva törmäysvaurio, jota oli huolimattomasti yritetty korjaillakin. Pohja oli kunnostamatta ja maalaamatta. Kyljen sininen väriraita olisi kaivannut hieman hiomista ja värinpalautusta. Kannet olivat käytössä kuluneet ja pieniä hiushalkeamia oli siellä sun täällä. Kansiluukkujen tiivisteet näyttivät kaipaavan uusimista.

Bella 660 Family  
Bella 660 Family  

Nidelv 24 (-75) + Yanmar diesel 35 hv (-92)

Hintapyyntö: 15 500 euroa

Kommentti: ”Siisti paketti, valmiina vesille”

Norjalainen versio fiskarista eroaa melkoisesti meillä tutusta suippoperästä. Suurin periaatteellinen ero on tilajärjestelyissä. Suomalaisessa fiskarissa yleensä lähes kaikki mahdollinen on piilotettu kannen alle, kun taas vuonojen maassa ollaan sen verran karskimpaa tekoa, että enemmän toimintoja on sijoitettu avotilaan.

Nidelvin 24-jalkainen matkafiskari on siitä tyypillinen esimerkki. Ohjaamo on vedetty melko taakse avotilaan ja keulakannen alle on saatu tilava nukkumakajuutta.

Helsingissä juhannuksen alla myynnissä olleesta vuoden 1975 veneestä yksityinen myyjä pyysi 15 500 euroa. Samaa hintalinjaa noudattelivat muutkin myynnissä samaan aikaan olleet 70-luvun Nidelvit. Ei ole ajan hammas paljon iskenyt norjalaislaatuun, kun yli 30 vuoden ikäisistä veneistä hintapyynnöt ovat mummonmarkoiksi muutettuna enemmän kuin uuden ostohinta valmistusvuonna.

Nidelv 24  
Nidelv 24  

Teksti ja kuvat Eero Pöyhönen

Tiivistelmä Kippari-lehden 7/2010 jutusta

Lue myös nämä