Kokonaispainoltaan yli 750 kilon perävaunut täytyy katsastaa joka toinen vuosi. Katsastus on helppoa ja nopeaa, sillä venetraileri on yksinkertainen laite. Kiinnitä huomiota muutamiin yksityiskohtiin ennen kuin varaat ajan katsastusasemalle.

Valot ja laakerit

Tarkista valojen kunto. Jos ne eivät toimi, vika on yleensä huonoissa kontakteissa eikä polttimoissa. Jos trailerin valoyksiköissä on perinteiset polttimot, ne eivät ole vesitiiviit. Silloin kosteus pääsee valoyksiköihin sisälle, ja polttimot sekä niiden kytkentäpinnat hapettuvat.

Hapettumista voi estää kontaktisprayllä sekä muilla hapettumia poistavilla aineilla. Ne eivät kuitenkaan estä veden pääsyä valoyksikköön ja ajan myötä ongelmat uusiutuvat. Valoyksiköiden pitäminen reilusti veden pinnan yläpuolella tai vesitiiviiden led-yksiköiden käyttö ehkäisevät vikojen syntymistä.

Vika voi olla myös vetoautossa. Auton pistokkeesta irronnut johdin työllisti kerran itseäni muutaman tunnin, kun yritin löytää vikaa trailerista. Toisen trailerin kytkeminen auton pistokkeeseen paljasti totuuden.

Tarkista myös laakerit. Usein toistuva veteen peruuttaminen johtaa jossain vaiheessa siihen, että laakerin sisään pääsee vettä. Kosteat laakeripinnat alkavat syöpyä erityisesti pitkän säilytyksen aikana ja laakerin käyttöaika lyhenee. Trailerissa kannattaa siis käyttää vesitiiviitä kompaktilaakereita.

Katsastuksessa laakereiden kuntoa testataan pyörittämällä ja ravistamalla rengasta. Tarkista laakereiden kunto kotona silloin, kun traileri on tyhjä. Nosta rengas tunkilla ilmaan ja pyöritä rengasta. Kahina kertoo laakerin olevan lopuillaan. Jos kahinaa kuuluu myös ajon aikana, vaihdolla on kiire.

Jarrut ja jakajat

Trailereissa käytetään työntöjarrua, jolloin vetopää pääsee liikkumaan pituussuunnassa. Vetopään painuessa kasaan jarrutanko välittää liikkeen jarruvaijereille ja sitä kautta jarrukenkiin. Vetopään sisällä oleva jousi palauttaa vetopään ulos ja vapauttaa samalla jarrun.

Huolla vetopään rasvanippoja puristamalla vaseliinia niiden läpi ainakin kerran kaudessa.

Jarrujen toiminnan voi testata helposti trailerin seisontajarrun avulla, eli laita seisontajarru päälle ja työnnä traileria käsin tai vedä vetoautolla. Kun seisontajarrun kytkee päälle, se vaikuttaa jarruihin käytännössä samalla tavalla kuin vetopään painuminen kasaan.

Jarrutangon päässä oleva keinuva jakaja huolehtii mekaanisesti siitä, että jarruvoima jakautuu tasaisesti oikealle ja vasemmalle puolelle. Kun trailerissa on kaksi akselia, jakajia on yksi kummallekin akselille. Jakaja saattaa vuosien aikana hapettua ja jämähtää paikoilleen. Vaseliinispray ja jakajan kitkuttaminen pihdeillä varmistavat sen liikkumisen.

Jos jakaja kääntyy jarruttamisen aikana voimakkaasti toiselle puolelle, jarruissa voi olla vaurioita. Ne ovat mahdollisesti jääneet hankaamaan ja kuluneet toispuoleisesti. Toinen vaihtoehto on jarrupintojen irtoaminen kengistä. Jarrupintojen alle jäänyt kosteus irrottaa joskus liimauksen.

Traileria on turha viedä katsastusasemalle, jos jarruissa on isompia ongelmia. Seurauksena on hylky ja rekisteriotteeseen lupa hinata traileri saman päivän aikana suoraan korjauspaikalle. Jatkosiirto onnistuu vain uusintakatsastukseen ja silloinkin aika pitää olla varattuna.

Katsastuksessa tarkastetaan valojen, jarrujen ja pyörän laakereiden lisäksi vielä vetopään pysyminen paikoillaan. Käytännössä vetopäätä yritetään nostaa pois paikoiltaan kangen avulla.

Vene päälle vai ei?

Jos venettä säilytetään trailerilla, se kannattaa pitää siinä myös katsastuksen ajan. Oman kokemukseni mukaan vene kannattaa ottaa ehdottomasti mukaan katsastukseen, jos siitä ei ole liikaa vaivaa. Perusteluksi voin kertoa lyhyen tarinan tosielämästä.

Kuluva kausi lähestyi uhkaavasti loppuaan ja trailerin katsastus oli jäänyt viime tippaan. Vene oli vielä vesillä, mutta ennusteet lupailivat rankkaa lumisadetta. Varasin ajan läheiseltä katsastusasemalta, jossa en ollut aiemmin käynyt. Pääsin katsastukseen sovittuna aikana, mutta sitten seurasi yllätys. Katsastusmiehen mukaan trailerissa oli tehokas seisontajarru, mutta ei lainkaan jarruja normaalisti vetopään kautta. Seurauksena oli tietenkin hylky ja ajokielto lukuun ottamatta siirtoa korjaamolle.

Katsastuksessa olin kahden vaiheilla. Mieli teki neuvoa katsastusmiestä siitä, millä tavalla jarrut on testattu aiemmin muilla katsastusasemilla.

Nyt vetopään jousi oli sen verran jäykkä ja traileri kevyt, että peruuttamalla traileria rullille se ei painunut riittävästi kasaan. Katsastusmies yritti auttaa asiaa vetämällä kangella vetopäätä kasaan, mutta ei silläkään tavalla löytänyt jarruja.

Kotipihalla kokeilin vetopäätä, eikä sen toiminnassa ollut mitään vikaa. Sen pystyi työntämään käsivoimin niin sisään, että jarrut kytkeytyivät päälle.

Tämän jälkeen varasin katsastusajan toiselta asemalta, jossa trailerin akseli kiinnitettiin kettingillä mittalaitteeseen kiinni. Jarruissa ei ollut mitään vikaa. Ongelmalta olisi vältytty, jos vene olisi ollut trailerin päällä. Silloin vetopää olisi jo kevyellä peruutuksellakin painunut riittävästi kasaan.

Veneilykauden alku on hyvä ajankohta katsastukselle. Jos katsastus on päässyt vanhenemaan, katsastusajan varaamalla trailerin voi siirtää luvallisesti konttorille.

Muista myös ajokortin 
vaatimukset

Perävaunun vetämisessä on huomioitava ajokorttiluokka. Pelkällä B-kortilla yhdistelmän kokonaismassan on pysyttävä alle 3 500 kilossa. Vetoauton on luonnollisesti myös kuuluttava luokkaan B.

B/96-kortilla saa kuljettaa yhdistelmää, jossa perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kiloa ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kiloa, mutta pysyy alle 4 250 kilossa. Vetoauto kuuluu luokkaan B.

BE-kortilla ajo-oikeus laajenee niin, että ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on yli 3 500 kiloa ja perävaunun kokonaismassa enintään 3 500 kiloa. BE-kortilla yhdistelmän kokonaismassa voi siis nousta 7 000 kiloon asti. Vetoauto kuuluu luokkaan B.

Tarkista rekisteriotteesta ajoneuvollesi sallitut suurimmat sallitut kytkentämassat. Niitä ei saa ylittää ajokorttiluokasta riippumatta.