Jutut

Vertailussa viisi erilaista bowrideria

18.08.2011

TekstiSatu Björn

AMT 200 BR

Vähän yli kuusimetristen yhteys- ja huviveneiden kokoluokka on ollut voimakkaassa kasvussa etenkin Ruotsissa ja Norjassa. Samaa suosion kasvua odotetaan myös Suomessa. Siitä kertoo sekin, että tämänkertaisen vertailumme viidestä veneestä peräti neljä on esitelty viimeisen vuoden aikana.

Vertailutestiin otimme viisi avokeulaista, vähän yli kuusimetristä venettä, joista uumoillaan tulevien vuosien suosikkeja myös Suomessa. Muualla Pohjoismaissa kokoluokka on jo löytänyt tiensä ostajien ja veneilijöiden sydämiin. Testin veneistä peräti neljä oli kotimaisia – AMT 200 BR, Buster XXL, Finnmaster 62 BR ja Yamarin Cross 63 BR – ja vain yksi – Uttern T62 – oli lähtöisin Ruotsista.

Buster XXL

Joukon konkari on elämänsä aikana jo ehtinyt kokea useita uudistuksia. Perusteellisesti vene uusittiin vuonna 2008, mutta vuosi sitten nähtiin jälleen uusi kasvojenkohotus, jolloin monia yksityiskohtia muutettiin. Busterin runkomateriaali on tietysti alumiini. Busterissa on vapaata lattiapintaa kiitettävästi, joten esimerkiksi mökkiläinen kuljetustarpeineen arvostanee sen tarjoamia tiloja. Ohjaamo on onnistunut, jonka mukavuutta lisää riittävä korkeus.

Koeajomoottorina tässä testissä oli Yamaha F150 ja sillä vene kulki 45,3 solmua. Buster XXL:n hinta koeajomoottorilla on 42 930 euroa.

Valmistaja: Fiskars Boats, Inha Works Ltd, www.buster.fi

Buster XXL Buster XXL

Yamarin Cross

Yamarin Crossissa on testin toinen alumiinirunko. Siinä on sama kansiosa kuin Yamarinin kokonaan lujitemuovisessa mallissa 63 BR. Cross on Yamarinin yritys tunkeutua Busterin, Silverin ja Fasterin hallitsemille alumiinivenemarkkinoille. Samalle rungolle tehdään myös keskipulpetillinen malli. 

Myös Yamarin Crossissa on kohtuullisesti tilaa tavarankuljetukseen, kun takaosan sohva on L-mallinen ja keulan penkki toispuoleinen. Ohjaamo on kapea, mutta kaikki on onnistuttu sijoittamaan oikeille paikoilleen.

Yamarin Crossin huippunopeudeksi mitattiin 45,0 solmua. Hinta koeajomoottorilla on 42 060 euroa.

Valmistaja: Konekesko Oy, www.konekesko-marine.fi

Yamarin Cross 63 BR Yamarin Cross 63 BR

AMT 200 BR

AMT 200 BR on kokonaan lujitemuovia, joka on tehty AMT 200 DC:n hieman modifioidulle rungolle. Malli esiteltiin yleisölle Helsingin helmikuun venemessuilla. Sen suunnittelun perustana ovat olleet muista malleista tutut seikat kuten omintakeinen, monipuolinen varustelu.  

Ohjaamossa on massiivinen tuntu, mutta käyttömukavuutta verottaa kauas jäävä navigointilaite. Vene tarjoaa yhdessä Utternin kanssa testin parhaat ja monipuolisimmat säilytystilat. Sammuttimen sijoitus on viisas.

AMT:lle vauhtia antoi Honda 150 ja suorituskyvyltään se edusti tällä kertaa keskitasoa saavuttaen 39,5 solmun vauhdin. AMT 200 BR:n hinta koeajomoottorilla on 38 600 euroa.

Valmistaja: AMT-Veneet Oy, Kontiolahti, www.amt-veneet.fi

AMT 200 BR AMT 200 BR

Finnmaster 62 BR

Finnmaster 62 BR esiteltiin viime syksynä. Se on osa Finnmasterin laajaa malliuudistusta ja samalla sarjan suurin avovene. Uudistusten myötä huomiota on kiinnitetty erityisesti käytännöllisiin yksityiskohtiin ja tilankäyttöön. Finnmasterit ovat materiaaliltaan lujitemuovia.

Niukka ohjaamo mahduttaa olennaisen ja tummat mattapinnat sekä etupuolella että päällä poistavat tehokkaasti häiritseviä häikäisyjä. Veneessä on kuskin pulpetin etupuolella säilytyspaikka lepuuttimille. Suurin huippunopeus kirjattiin Finnmasterille, jolle saatiin tulokseksi huikeat 47,00 solmua Yamaha 150:llä. Finnmasterin hinta koeajomoottorilla on 38 595 euroa.

Valmistaja: Oy Finn-Marin Ltd, www.finnmaster.fi

Finnmaster 62 BR Finnmaster 62 BR

Uttern T62

Uttern on rungoltaan sama vene kuin Kipparissa 6/11 testattu DC-versio. Molempien veneiden myötä Uttern on kokenut rajuja uudistuksia ja muutoksia niin suunnittelussa kuin tuotannossa. Utternin kotimaa on Ruotsi, mutta se valmistetaan Puolassa. Uttern on tämän joukon ”oikeaoppisin” bowrider, koska sen keula on selkeästi muotoiltu istuskelua ja oleskelua varten. Utternin ohjaamon heikoin kohta on kauas jäävä navigointilaite. Istuma-asento on myös matalahko.

Voimalähteenä oli mekaanisesti ahdettu Mercury 150 Verado. Sen vauhdiksi saatiin 37,2 solmua. Heikko suorituskyky muihin verrattuna ei ole mikään ihme, sillä veneen paino on joukon ylivoimaisesti suurin. Painoero kevyimpään Busteriin on peräti 430 kiloa. Uttern T62:n hinta koeajomoottorilla on 43 000 euroa.

Valmistaja/maahantuoja: Brunswick Marine, www.brunswickmarine.com

Uttern T62 Uttern T62

Teksti: Karel Kakko
Kuvat: Seppo Evinsalo

Tiivistelmä Kippari-lehden 8/2011 jutusta

Lue myös nämä