Tilaa
Moottoritestit

Vertailussa Yanmar-diesel 260 ja Suzuki 250 – perämoottori ja sisäperädiesel

26.08.2011

TekstiStaffan Westerling ja Vesa Leppä

KuvatStaffan Westerling

XO 240 RS Open

Perämoottori on harvoin sisäperädieselin vaihtoehto. Joissain veneissä se voi kuitenkin olla harkinnan arvoinen kysymys. Tällä kertaa vertailimme samassa veneessä 260 hevosvoiman Yanmarin sisäperädieseliä ja 250-hevosvoimaista Suzukin nelitahtiperämoottoria. Joiltain osin ennakkoluulot osoittautuivat vääriksi, joiltain taas oikeiksi!

Sisäperädieselin vaihtoehto on nykyisin – jopa enenevässä määrin – bensasisäperäkone. Kovin moneen uuteen veneeseen ei ole mahdollistakaan asentaa sisäperäkoneen tilalle perämoottoria, mutta joissain on.

Dieselit keventyneet

Dieselmoottoreiden kehitys on viime vuosina ollut voimakasta, kiitos autoteollisuuden. Dieselit ovat pienentyneet, keventyneet ja niistä saadaan entistä enemmän tehoa irti. Myös kulutuslukemat ovat pienentyneet. Dieseleiden kehityksen myötä ne sopivat entistä useampaan, pieneenkin veneeseen. Niiden oikeastaan ainoa huono puoli on kalleus.

Eivät perämoottoritkaan halpoja ole. Suuremmissa perämoottoreissa voi helposti laskea osviittaa antavan hinnan siten, että kertoo hevosvoimamäärän keskimäärin sadalla eurolla – pienemmissä teholuokissa jopa 150:llä tai yli ja suurissa noin 80:llä. Dieseleissä hevosvoima puolestaan maksaa suurissakin teholuokissa 120-150 euroa merkistä ja mallista riippuen.

XO 240 RS Open XO 240 RS Open

Jykevä alumiinivene

Testipenkkinä oli jykevä alumiinivene XO 240 RS Open. Suomessa valmistettu XO on kokonaispituudeltaan 7,52 metriä, mutta vesilinjan pituus on 5,70 metriä. Veneen leveys on 2,28 metriä. Vene painaa ilman moottoria 1 150 kiloa.

XO 240 RS Open on yksi niistä veneistä, joihin on alunperin jo suunniteltu mahdollisuus niin sisäperämoottorille kuin perämoottorille. Veneet ovat muutoin identtisiä, mutta peräosa on luonnollisesti erilainen, koska perämoottoriversio on otettu huomioon jo suunnittelussa.

Perämoottoriversion tehosuositus on 150-300 hevosvoimaa ja sisäperämoottorille tehosuositus on 190-260 hevosvoimaa. Erot tehosuosituksissa perustuvat pääasiassa moottoreiden painoeroihin ja siihen, että XO varustaa veneensä lähtökohtaisesti Yanmar-dieseleillä, ellei kyseessä ole perämoottoriversio.

Testimoottorit

Yanmar 6BY2 260Z-ZT esiteltiin ensimmäisen kerran muutama vuosi sitten. Moottori perustuu samaan perusmoottoriin, jota käyttää autoissaan mm. BMW, esimerkiksi mallissa X5. Moottori on kuusisylinterinen rivimoottori, jonka iskutilavuus on hieman alle kolme litraa. Siinä on nykyaikainen common rail -yhteispaineruiskutus, kaksi kannen yläpuolista, ketjukäyttöistä nokka-akselia, 24 venttiiliä, turboahdin ja välijäähdytin. Moottorissa käytetään Yanmarin omaa ZT350-vetolaitetta, joka esiteltiin vuonna 2009. Kaasua ja vaihdetta ohjataan sähköisesti ja ajotietokoneen tiedot ovat luettavissa vakiovarusteisiin kuuluvasta mittaristosta.

Suzuki DF250 Yanmar 6BY2 260Z-ZT

Suzukin 250 hevosvoiman DF250XT EFI on 55-asteinen V6. Iskutilavuus on 3 164 kuutiosenttiä. Se on nykyaikainen bensakone, jossa on sähköinen polttoaineensuihkutus (EFI). V-moottorissa on kaksi ketjukäyttöistä, kannen yläpuolista nokka-akselia ja neljä venttiiliä jokaisessa sylinterissä. Nokka-akseleita on neljä. Venttiilikoneistoon kuuluu myös Suzukin vaihtuva-ajoituksinen VVT-tekniikka.

Suzukin DF250:ssä käytetään muista Suzukin moottoreista (esim. DF115, Kippari 4/2011) tuttua kaksoisvälitystä. Siinä kampiakselilta voima siirretään ensin hammasrattaiden välityksellä pystyakselille ja siitä potkuriakselille. Konstruktiolla moottorilohkoa on saatu siirrettyä normaalia edemmäksi. Suzukissa on nykyisin sähköinen kaukohallintalaite ja moottorin kaikki tiedot saadaan näkyviin ajotietokoneen näytölle.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 8/2011

Moottori Suzuki DF250TX EFI Yanmar 6BY2 260Z-ZT
Vuosimalli 2010  2010
Ilmoitettu teho 250 hv (184 kW) 260 hv (191 kW)
Polttoaine bensiini diesel
Sylinteriluku V6 rivi 6
Polttoaineensyöttö monipistesuihkutus common rail -yhteispaineruiskutus, turboahdin, välijäähdytys
Venttiilit 4/sylinteri 4/sylinteri
Iskutilavuus 3 614 cm&³3; 2 993 cm&³3;
Syl. halk. x iskun pit. 95 mm x 85 mm 84 mm x 90 mm
Paino 263 kg 315 kg ilman vetolaitetta, 427 kg vetolaitteen kanssa
Suos. kierrosluku 5 500 – 6 100 r/min 4 000 r/min
Suurin kierrosluku testissä 5 700 r/min 4 100 r/min
Latausteho 12V/54A 12V/150A
Välityssuhde 1:2,29 1:1,97
Vetolaite Yanmar ZT350 kaksoispotkurivetolaite
Testipotkuri 23″ teräs 26″ teräs
Kokonaispaino 1 413 kg 1 577 kg
Valmistusmaa Japani EU/Japani
Hinta 23 800 euroa 32 160 euroa vetolaitteineen
Takuu 60 kk 24 kk
Maahantuoja Suzuki International Europe Oy Oy Brandt Ab
Lisätiedot www.suzuki.fi www.yanmar.fi

Lue myös nämä

X