Lämmittimen peruhuolto

Vaikka suuntaus venelämmittimissä viekin diesellämmittimien suuntaan, on vanha hyväksi todettu petrolilämmitin luotettava lämmönlähde.

Kunnolla toimiakseen venelämmitin kaipaa säännöllistä käyttöä ja huoltoa. Luonnollisin aika lämmittimen huollolle on syksyllä, veneen ylösnoston yhteydessä, jolloin lämmittimen voi ottaa irti veneestä ja tehdä huoltotoimenpiteet talven aikana. Lämmittimen toiminnan kesäretkille ehtii varmistaa vielä keväälläkin ja käydä nappaamassa lämmitin veneestä huoltoon.

Samalla veneestä kannattaa ottaa sisätiloihin myös lämmittimen polttoainesäiliö, tyhjentää ja huuhdella se huolellisesti mahdollisimman kuumalla kraanavedellä, jolloin säiliöstä liukenee sinne kiteytynyt parafiinijäämä. Huuhtelun jälkeen säiliö kuivatetaan.

Suositeltavaa on viedä säiliö veneeseen vasta keväällä ennen vesille lähtöä ja täyttää tuoreella polttoaineella. Säiliön huuhtelun yhteydessä muista huuhdella ja puhdistaa myös polttoaineletkun suodatin.

Muista, että polttoaine ei säily käyttökelpoisena veneessä talven yli. Lämmittimen luotettavan toiminnan varmistamiseksi huolehdi siitä, että säiliössä ei koskaan ole yli talven seisonutta polttoainetta.

Polttoainesäiliön huolellinen puhdistaminen on tärkeää siksi, että suuri osa lämmittimen käyntihäiriöistä johtuu polttoaineen seassa olevasta vedestä. Polttoainejärjestelmään päässyt vesi kertyy ja imeytyy polttoainehuopiin eikä pala sieltä pois. Polttoaine ei pääse riittävässä määrin imeytymään huopiin, mikä aiheuttaa polttoaineen epätasaista ja vaillinaista palamista sekä käyntihäiriöitä.

Lämmittimen purkaminen ja kokoaminen perushuoltoa varten ei ole vaikeaa. Työhön kannattaa varata yksi päivä. Perushuollolla säännöllisin väliajoin saadaan ehkäistyä ja poistettua suuri osa lämmittimen käyntihäiriöistä. Perushuollon tekemistä suositellaan tehtäväksi kolmen vuoden välein, ellei käynnissä sitten ilmene häiriöitä aikaisemmin

Lämmittimen perushuolto

Teimme perushuollon Wallaksen 1800 Sail -petrolilämmittimeen. Sama perushuolto pätee hieman soveltaen Wallaksen 1800-tyypin lisäksi myös 1300– ja 2400-malleihin.

Teksti ja kuvat: Eero Pöyhönen

Tiivistelmä Kippari-lehden 4/2011 jutusta