Yamaha 250

Kun markkinoille tuodaan uusi moottori, sen oletetaan olevan entistä paremman. Näin asia yleensä onkin, mutta jotkin ominaisuudet saattavat muuttua käyttäjän kannalta huonompaan suuntaan.

Tämän osoitti uuden 250-hevosvoimaisen Yamahan testi. Uuden tuotteen ostava kuluttaja olettaa melko automaattisesti, että se on kaikilta ominaisuuksiltaan parempi kuin vanha. Aihetta odotuksiin on, onhan esimerkiksi uusi perämoottori yleensä teknisesti kehittyneempi, aiempien mallien kokemusten mukaan parannettu ja pääsääntöisesti myös kalliimpi kuin vanha malli.

Moottorivalmistajien intressit saattavat kuitenkin kohdistua eri asioihin kuin loppukäyttäjän. Toki uusista tuotteista pyritään tekemään entistä parempia ominaisuuksiltaan, mutta suunnittelun fokusointi voi olla eri asioissa, kuin kuluttaja odottaa. Valmistajan tarkoituksena voi toisaalta olla myös valmistuksen optimointi ja järkeistäminen mahdollisimman edulliseksi. Omat rajoituksensa suunnitteluun asettavat myös monet normit kuten yhä tiukentuvat päästömääräykset.

Tällaisiin päätelmiin on tultu joissain testeissä aiemminkin ja ajatukset heräsivät jälleen, kun testasimme Yamahan uutta 250 hevosvoiman perämoottoria, joka esiteltiin loppukesästä viime vuonna.

Tähtäimessä keveys

Uusissa suurissa moottoreissaan Yamaha on tähdännyt ennen kaikkea keveyteen, tai ainakin painonpudotukseen iskutilavuuteen verrattuna.
Yamahan uudet moottorit tehdään kaikki samasta 4 169-kuutioisesta V6-lohkosta. Tehoilmoitukset ovat 225, 250 ja 300 hevosvoimaa. Etenkin 300-hevosvoimaisessa mallissa painoero entiseen on todella suuri.

Yamahan aiemmat, suurimmat moottorit, tehoiltaan 300 ja 350 hevosvoimaa, ovat peräti 5 330-kuutiosenttisiä V-kahdeksikkoja. Aiemmat 225 ja 250 -mallit tehtiin noin 800 kuutiosenttiä pienemmistä lohkoista, mutta paino oli uusien koneiden kanssa samalla tasolla.

Yamaha luottaa edelleen vapaastihengittävään moottoriin, vaikka ahtamalla iskutilavuutta voitaisiin pienentää selvästi. Kevennystä on saatu aikaan myös vaihteistossa. Vanhassa mallissa käytettiin järeää vaihteistoa, jonka rattaiden hammasluvut olivat 15:30, josta välityssuhteeksi tulee tasan kaksi. Uusissa malleissa on päädytty kevyempään ja samalla sutjakampaan vaihteistoon, jossa rattaiden hammaslukusuhde on vain 12:21 ja välityssuhde 1,75.

Yamaha 250

Uutta tekniikkaa

Nyt esitellyt moottorit ovat teknisesti kehittyneitä. Jo aiemmissa moottoreissa oli sähköinen polttoaineen monipistesuihkutus, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia, neljä venttiiliä jokaisessa sylinterissä, muuttuva-ajoituksiset nokka-akselit ja sylintereiden kapea, 60-asteinen V-kulma.

Sylintereiden plasmapinnoitus on nyt uutta. Plasmamenetelmässä sylinterit pinnoitetaan ohuella erikoisteräskerroksella, jolloin erillisiä, teräksisiä sylinteriputkia ei muuten alumiinisessa lohkossa tarvita. Moottorin paino laskee ja jäähdytys paranee.

Uusi Yamaha F250 testattiin Yamarin 68 DC -veneessä, jonka olemme aiemmin testanneet vanhemmalla 250-hevosvoimaisella Yamahalla (Kippari 7/2008)

Tekniset tiedot

Merkki Yamaha
Malli F250D
Työtapa 4-tahtinen
Venttiilit 24, kaksi kannen yläpuolista nokka-akselia molemmissa kansissa, VCT
Iskutilavuus 4 169 cm&³3;
Syl. halkaisija x iskun pituus  96 x 96 mm 
Potkuriakseliteho  250 hv (183,9 kW) 
Suos. kierrosluku  5 000 – 6 000 rpm 
Polttoaineen syöttö  Sähköinen polttoaineensuihkutus 
Öljysäiliö  6,5 l 
Sytytysjärjestelmä  TCI 
Käynnistys  Sähkö 
Latausteho  12V/70A (840 W) 
Vaihteet  e-v-p 
Välityssuhde  21:12 (1:1,75) 
Trimmaus- ja kippi  On 
Kaukohallintalaite  Sähköinen 
Kuivapaino  potkurin kanssa pitkä 260 kg, erikoispitkä 268 kg 
Sylinteriluku V6 (60º) 
Hinta 27 900 euroa 
Maahantuoja Konekesko Oy Marine 
Lisätiedot  www.yamaha-marine.fi

Teksti: Vesa Leppä
Kuvat: Juha Virtanen 

Tiivistelmä Kippari-lehden 2/2011 jutusta