Yamarin 63 BR

Nykyään löytää hyvin harvoin veneen, joka on konstailematon, selkeä tiloiltaan ja hyvä ajettava. Nyt sellainen tuli testattavaksi ja kyljessä lukee Yamarin 63 BR. Vene osoittautui harkituksi ja valmiiksi kokonaisuudeksi – aivan vahingossa tällaiseen lopputulokseen ei yleensä päädytä.

Testiveneemme on malliltaan 63 BR, jossa 63 kertoo melko tarkkaan pituuden, mutta BR ei vanhojen Yamarinien tapaan enää tulekaan sanoista Big Ride, vaan kansainvälisempään tapaan nimityksestä Bow Rider. Sillä tarkoitetaan keulastaan avointa, mutta veneen levyisellä tuulilasilla suojattua venettä. Meillä suositumpia ovat olleet muut pulpettiveneversiot, joista yhdellä sivupulpetilla varustettu vene on kautta aikain ollut tämän luokan menestynein. Bow Rider tarjoaa sellaisia etuja, joita tavallisesta pulpettiveneestä ei löydä. Ja mitä suurempi vene on, sitä enemmän mahdollisuuksia sen suunnittelijalla on.

Bow Riderin ideana on lämpimissä maissa ollut avoin keulaosa, jossa voidaan oleilla myös ajon aikana. Tuulisemmalla säällä taas päästään koko veneen levyisen tuulilasin taakse suojaan ja siellä on yleensä tilaa noin viidelle hengelle. Toisaalta keulakannen puuttuessa menetetään myös nukkumatilat tai suuret, kuivat säilytystilat kannen alla. Meillä tilanne on hieman toinen. Useimmiten suomalainen ilmasto vaatii jonkinmoista suojaa, eikä etenkään pienissä veneissä ole kovinkaan mukavaa matkustaa keulassa terävän aallokon takia. Mitä taaempana suomalaisessa merenkäynnissä istuu, sitä pehmeämpää meno on.

Isot, yli kuusimetriset avoveneet, jollainen Yamarinkin on, ovat meillä viime vuosina yleistyneet kovaa vauhtia. Ne ovat yleensä keski- tai sivupulpetillisia. Keulan avotila on useimmiten jätetty tyhjäksi joko kalastusta tai tavarankuljetusta varten. Yamarin poikkeaa näistä myönteisellä tavalla.

Veneen ulkonäköä hallitsee laaja tuulilasi, joka ulottuu pitkälle taakse. Taakse laskeutuva törmäyslista on edelleen omiaan antamaan veneelle vauhdikasta ilmettä. Myös sisäpuolella on tapahtunut uudistuksia. Tummansinisiä patjoja on kevennetty vaaleilla reunuksilla, mikä parantaa ilmettä.

Tuulilasin takana, suojassa tuulelta ja tuiskulta on ohjaamo, suuret säilytystilat ja hyvä pulpetti tartuntakahvoineen apukuskille. Pulpettien välisen aukon saa umpeen tuulilasin jatkeella ja alaosan täyttävällä ovella.

Yamarin 63 BRYamarin 63 BR

Tiikillä veneeseen saadaan ilmettä, hieman lisää massaa ja vaimennusta, mutta jokaisen sopukan päällystäminen tiikkipaloilla tekee levottoman vaikutelman. Esimerkiksi tuulilasin edessä olevat kolmiot olisivat tyylikkäämmät ilman tiikkisomistuksia, ne kun eivät käytännössä toimi astintasoina milloinkaan. Säilytystilat ovat hyvät ja tavaraa saa kulkemaan kohtuullisen paljon. Suuret pulpetit kätkevät sisäänsä hyvät kaapit ja ovet ovat kerrankin riittävän suuret.

Yamarin testattiin 150 hevosvoimaisella Yamaha perämoottorilla.

Teksti Vesa Leppä Kuvat Seppo Evinsalo

Tiivistelmä Kippari-lehden 3/2010 jutusta