Soutuveneistään parhaiten tunnetut Suomi-veneet on viime vuosina tuonut markkinoille myös mielenkiintoisia moottorivenemalleja. Katamaraanirunkoiset 430 ja 475 Cat -mallit ovat miellyttäneet monia vakaina vaihtoehtoina perinteisille mökkiveneille. Tämän kevään uutuus on ”katteihin” verrattuna perusvene isolla P:llä, mutta kahdella pulpetilla kalustettuna se saa epäilemättä huomiota osakseen.
On oikeastaan pieni ihme, että Suomi-veneet esittelee vasta nyt ensimmäisen tuplapulpettimallinsa. Kilpailijoiden mallistoissa sellaiset ovat olleet suosittuja jo pitkään, ja esimerkiksi Terhin 475 BR -malli oli ensirekisteritilastoissa kirkkaasti viime vuoden myydyin moottorivene.
Suomi 465 TC on mitoiltaan hyvin lähellä paitsi Terhiä, myös Suvin 4750 Duo ja Yamarinin 47 TC -malleja. Siinä on kuluttajalla kutkuttava tutkiskelun paikka. Suomi ja Yamarin ovat kaksikuorisia lujitemuoviveneitä, Suvit tehdään samasta materiaalista yksikuorisina ja Terhithän ovat tunnetusti ABS-muovia.
Näinkin pienissä tuplapulpettiveneissä on viime vuosina yleistynyt tilaratkaisu, jossa on pyöriteltävät erillispenkit pulpettien takana. Suomi 465 TC:ssä kuski ja vieruskaverinsa istuvat kuitenkin ”vanhanaikaisesti” peräpenkillä. Vastaavia malleja oli monella merkillä vuosituhannen alussa, nykyään ne voi laskea yhden käden sormilla.
Toimivin yhdelle tai kahdelle
Kuten mallinumero kertoo, vene on 4,65 metriä pitkä ja leveyttä on 1,85 metriä. Runko perustuu toisen pienen valmistajan, Willyksen 4650 -malliin, jota puolestaan tehtiin 2000-luvun alkupuolella Pohjanmaan rannikolla.
Yleisilme on kalsea, eikä säväyttäviä yksityiskohtia ole. Perusvene mikä perusvene. Kiitosta ansaitsee harmaa sisäväri, se ei heijastele ikävästi silmään ja on valkoista armeliaampi lian näkymistä ajatellen.
Tilaratkaisu on omiaan jakamaan mielipiteitä. Kun pulpetit on sijoitettu perään, tasaista turkkitilaa on kiitettävästi vaikkapa virvelöintiin – paljon enemmän kuin erillispenkeillä varustetuissa malleissa. Toisaalta perään ei jää tässä kalusteratkaisussa käytännössä lainkaan esteetöntä liikkumatilaa.
Keulapenkki on selvästi tavallista laajempi, joten se houkuttelee heittotasanteenakin. Alta paljastuu kelpo säilytystila. Muita istuimia ei pulpettien etupuolella ole, joten jos liikutaan neljän tai viiden hengen porukalla, jonkun on aina istuttava keulapenkillä. Perheitä houkuttelevat enemmän erillispenkeillä varustetut mallit. Suomi on omimmillaan yhden tai kahden hengen käytössä.
Lue esittely kokonaisuudessaan Kipparista 8/2017.
Suomi 465 TC
Pituus 4,65 m, leveys 1,85 m, paino n. 330 kg ilman moottoria
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Kantavuus 5 henkeä
CE-luokka C
Tehosuositus 30–50 hv
Koeajomoottori Tohatsu MFS50, nelitahti
Vakiovarusteet mm. NFB-ohjaus, laitakaiteet, tuulilasi kaiteineen, 2 lukittavaa säilytystilaa, virran ulosotto 12 V, kölirauta, päävirtakytkin.
Lisävarusteet pehmustesarja
Hinta 7 495 €, koeajovene lisävarusteineen Tohatsu 50 hv moottorin kanssa 14 265 €.
Valmistaja Suomi-veneet Oy, Kesälahti