Nordkapp 760 Enduro on suuri keskipulpettivene, jonka uumeniin mahtuu myös kajuutta. Sen olemusta leimaa anteeksipyytelemätön särmikkyys ja uhmakkuus, kuten parhaaseen viikinkiperinteeseen kuuluu. Silti sen varsinainen kohderyhmä näyttäisi olevan selvästi Pohjoismaita eteläisemmillä leveysasteilla.
Nordkapp on tullut suomalaisille tutummaksi vasta viime vuosikymmenen aikana, ja täällä sitä pidetään edelleen hieman muita norjalaismerkkejä eksoottisempana.
Mallistossa on kymmenen erilaista avo- ja päiväretkivenettä viiden metrin pituudesta aina 8,5 metriin asti. Yhtiön omalla kielellä pulpettiveneet on nimetty Enduroiksi, avokeulamallit Avanteiksi ja DC:t ovat Noblesseja.
Etelän henkeä
Nordkapp 760 Enduron runko perustuu merkin saman kokoiseen Noblesseen. Pohjoismaalaiseksi veneeksi se on kuin suoraan Välimerelle tehtyjen veneiden mallistoista. Tyypiltään se on yhdistelmä sekä daycruiseria että walkaroundia.
Perinteisen DC:n keulakansi on tavallisesti käyttökelvotonta joutoaluetta ja walkaroundin käveltäviksi tarkoitetut kansiojat eivät juuri muuhun sovellu kuin niissä kompasteluun, joten miksi ei tavallisen avoveneen tasaista turkkipintaa voisi soveltaa kajuuttaveneeseen, vaikka se sijoittuisikin paljon korkeammalle?
![]() |
![]() |
Nordkappin keulakansi on korkea, vain parisenkymmentä senttiä matalampi kuin DC-veneissä yleensä. Tasaisena se on myös helppokulkuinen ja sinne johtavat portaat ohjauspulpetin molemmin puolin. Keskellä kantta on kunnollisen vuoteen mitat täyttävä auringonottotaso.
Avotilaa hallitsee kookas ohjauspulpetti ja sen takana olevat kaksi näyttävästi muotoiltua ohjaajantuolia. Taaempana oleva u-sohva on erikoisella tavalla muotoiltu. Siinä ei periaatteessa ole symmetriaa ja paapuurin puolelta se ei ulotu kylkiin saakka, vaan jättää kulkemiseen tarvittavan käytävän uimatasolle.
Evinruden siivittämä
Nordkapp-veneet on totuttu näkemään Evinruden perämoottoreilla ja näin tullee olemaan jatkossakin. Jo useamman vuoden Nordkappin ja Evinrudeja valmistavan BRP-Marinen välillä jatkunut yhteistyö on sinänsä tuttu ja yleinen kuvio vene- ja moottoritehtaiden välillä.
Eipä vaan tule ihan äkkiä mieleen toista yhdistelmää, jossa veneiden ja moottoreiden estetiikka olisi yhtä tyylipuhtaasti sovitettu toisiinsa sekä värien että muotojen suhteen.
Veneeseen suositellaan 200-hevosvoimaista moottoria, joko yksin tai kaksin kappalein, ja luonnollisesti myös 200-400 hevosvoiman väliin sattuvat tehoalueet.
Tekniset tiedot
Pituus | 7,60 m |
Leveys | 2,55 m |
Paino | 1 400 kg ilman moottoria |
Valmistusmateriaali | lujitemuovi |
Polttoainesäiliö | 280 l |
Henkilöluku | 8 |
Tehosuositus | 1 x 200 – 2 x 200 hv |
Vakiovarusteet | mm. virran ulosotto, uimaporras, hydr.ohjaus, kompassi, käsikäyttöinen pilssipumppu, pöytä, aurinkovuode, tiikkiturkki, kem.wc |
Lisävarusteet | mm. ankkurivinssi, sähk. pilssipumppu, kuomu, kylmiö, sterojärjestelmä, trimmitasot, pentteri, sähköinen käymälä, karttaplotteri |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Hinta | 81 000 euroa koeajomoottorilla |
Valmistaja | Nordkapp Boats AS, Borgenhaugen, Norja, www.nordkapp-boats.no |
Maahantuoja | Fische Marine AS/Suomen sivuliike, www.fischemarine.com |
Teksti: Karel Kakko
Kuvat: Vesa Leppä