Tilaa
Testit

Kansainvälistynyt norjalainen Nordkapp 760 Enduro

10.11.2011

Tekstikarel kakko

Kuvatvesa leppä

Nordkapp 760 Enduro

Nordkapp 760 Enduro on suuri keskipulpettivene, jonka uumeniin mahtuu myös kajuutta. Sen olemusta leimaa anteeksipyytelemätön särmikkyys ja uhmakkuus, kuten parhaaseen viikinkiperinteeseen kuuluu. Silti sen varsinainen kohderyhmä näyttäisi olevan selvästi Pohjoismaita eteläisemmillä leveysasteilla.

Nordkapp on tullut suomalaisille tutummaksi vasta viime vuosikymmenen aikana, ja täällä sitä pidetään edelleen hieman muita norjalaismerkkejä eksoottisempana.

Mallistossa on kymmenen erilaista avo- ja päiväretkivenettä viiden metrin pituudesta aina 8,5 metriin asti. Yhtiön omalla kielellä pulpettiveneet on nimetty Enduroiksi, avokeulamallit Avanteiksi ja DC:t ovat Noblesseja.

Etelän henkeä

Nordkapp 760 Enduron runko perustuu merkin saman kokoiseen Noblesseen. Pohjoismaalaiseksi veneeksi se on kuin suoraan Välimerelle tehtyjen veneiden mallistoista. Tyypiltään se on yhdistelmä sekä daycruiseria että walkaroundia.

Perinteisen DC:n keulakansi on tavallisesti käyttökelvotonta joutoaluetta ja walkaroundin käveltäviksi tarkoitetut kansiojat eivät juuri muuhun sovellu kuin niissä kompasteluun, joten miksi ei tavallisen avoveneen tasaista turkkipintaa voisi soveltaa kajuuttaveneeseen, vaikka se sijoittuisikin paljon korkeammalle?

Nordkapp 760 Enduro Nordkapp 760 Enduro

Nordkappin keulakansi on korkea, vain parisenkymmentä senttiä matalampi kuin DC-veneissä yleensä. Tasaisena se on myös helppokulkuinen ja sinne johtavat portaat ohjauspulpetin molemmin puolin. Keskellä kantta on kunnollisen vuoteen mitat täyttävä auringonottotaso.

Avotilaa hallitsee kookas ohjauspulpetti ja sen takana olevat kaksi näyttävästi muotoiltua ohjaajantuolia. Taaempana oleva u-sohva on erikoisella tavalla muotoiltu. Siinä ei periaatteessa ole symmetriaa ja paapuurin puolelta se ei ulotu kylkiin saakka, vaan jättää kulkemiseen tarvittavan käytävän uimatasolle.

Evinruden siivittämä

Nordkapp-veneet on totuttu näkemään Evinruden perämoottoreilla ja näin tullee olemaan jatkossakin. Jo useamman vuoden Nordkappin ja Evinrudeja valmistavan BRP-Marinen välillä jatkunut yhteistyö on sinänsä tuttu ja yleinen kuvio vene- ja moottoritehtaiden välillä.

Eipä vaan tule ihan äkkiä mieleen toista yhdistelmää, jossa veneiden ja moottoreiden estetiikka olisi yhtä tyylipuhtaasti sovitettu toisiinsa sekä värien että muotojen suhteen.

Veneeseen suositellaan 200-hevosvoimaista moottoria, joko yksin tai kaksin kappalein, ja luonnollisesti myös 200-400 hevosvoiman väliin sattuvat tehoalueet.

Lue testi kokonaisuudessaan Kipparista 11/2011

Tekniset tiedot

Pituus 7,60 m
Leveys 2,55 m
Paino 1 400 kg ilman moottoria
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Polttoainesäiliö 280 l
Henkilöluku 8
Tehosuositus 1 x 200 – 2 x 200 hv
Vakiovarusteet mm. virran ulosotto, uimaporras, hydr.ohjaus, kompassi, käsikäyttöinen pilssipumppu, pöytä, aurinkovuode, tiikkiturkki, kem.wc
Lisävarusteet mm. ankkurivinssi, sähk. pilssipumppu, kuomu, kylmiö, sterojärjestelmä, trimmitasot, pentteri, sähköinen käymälä, karttaplotteri
CE-luokitus C (rannikko)
Hinta 81 000 euroa koeajomoottorilla
Valmistaja Nordkapp Boats AS, Borgenhaugen, Norja, www.nordkapp-boats.no
Maahantuoja Fische Marine AS/Suomen sivuliike, www.fischemarine.com

Lue myös nämä

X