Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

Katso videolta, miten soutuveneestä rakennettu sähkövene kulkee

Sähkövene ei välttämättä ole kallis erikoisuus. Jos mökille haluaa yleisveneen, jota ei koskaan tarvitse tankata, se on mahdollista pienin satsauksin.

09.02.2017

TekstiKarel Kakko

KuvatJarmo Wright

Projektin tavoite oli kokeilla, kuinka pienellä budjetilla olisi mahdollista tehdä käyttökelpoinen sähkövene, joka kaiken lisäksi olisi itseään ylläpitävä. Toisin sanoen sen akku latautuisi veneeseen asennetun aurinkokennon avulla niin, että viikon latauksella virtaa riittäisi muutamien tuntien ajeluun viikonloppuisin.

Inspiraation lähteenä ja idean pohjana oli puoli-ilmaiseksi saatu venäläisvalmisteinen sähköperämoottori ja muistikuva Terhi Saiman Sunwind-aurinkosähköveneestä (nyk. Solar).

Lähtökohdaksi valikoitui 80-luvun alkupuolelta oleva elämää nähnyt Terhi 375. Terhi on tunnettu hyvistä soutuominaisuuksistaan ja kevytkulkuisuudestaan, joka on eduksi kun käytetään pienitehoista sähkömoottoria.

70-luvun loppupuolen jälkeiset Terhi-soutuveneet ovat valmistettu ABS-kestomuovista, joka on näiden veneiden suurin rajoite käyttöiän suhteen. ABS on suhteellisen rasvainen ja vaikeasti paikattavissa oleva muovilaji, joka myös haurastuu ajan myötä. Sen korjaaminen ei ole mahdotonta, mutta alkuperäistä lujuutta on lähestulkoon mahdoton ainakaan kotikonstein saavuttaa.

Tässä esitelty toteutus on periaatteessa sovellettavissa mihin tahansa veneeseen, jonka liikuttamiseen riittää pieni teho.

Vanhasta soutuveneestä rakennettu aurinkosähkövene koeajettiin tammikuussa upeissa maisemissa Helsingin rannikolla.

Soutuveneestä sähkövene -projektin tavoite oli kokeilla, kuinka pienellä budjetilla olisi mahdollista tehdä käyttökelpoinen sähkövene, joka olisi itseään ylläpitävä. Veneen akku latautuisi veneeseen asennetun aurinkokennon avulla niin, että viikon latauksella virtaa riittäisi muutamien tuntien ajeluun. Tällä videolla näytetään, millaisissa maisemissa sähkövene koeajettiin.

Lue lisää veneen rakennusprojektista: Kippari 2/2017.

Lue myös nämä

X