Tilaa
Testit

Käytettyä ajamassa: Bella 651 – Matkavene kahdelle

Bellan 20 vuotta vanha näkemys pienestä matkaveneestä toimii edelleen.

01.04.2021

Tekstijuha nieminen

Kuvatmarkus pentikäinen

Bellan suljettavalla hytillä varustetun 600-mallisarjan valmistus aloitettiin 90-luvun alussa. Ensimmäinen malli kantoi nimeä 630. Muutaman vuoden kuluttua siihen lisättiin uimataso ja merkinnäksi tuli 650.

Koeajettava Bella on tyypiltään 651. Se eroaa edeltäjästään hieman jyrkemmän pohjan V-kulman sekä uudelleen muotoiltujen nousulistojen ansiosta.

Kehitystyö jatkui edelleen ja 652 mallissa wc:n tilalle tuli dinette-tyylinen salonki, joka mahdollisti useamman istumapaikan. Seuraavaksi markkinoille tuli sisarmalli 655, jonka madalletulta keulakannelta pääsi tikkaita pitkin laskeutumaan suoraan hyttiin. Näin veneistä tuli enemmän retki- tai yhteyskäyttöön sopivia, sillä penkin alle piilotetusta wc-ratkaisusta huolimatta erillinen toilettitila on matkaveneen yksi tärkeimmistä mukavuusvarusteista.

Koko mallisarjaa valmistettiin kaikkiaan lähes 700 kappaletta ja nyt koeajettua 651-mallia yli 300 kappaletta. Hieno suoritus.


Juttu on julkaistu Kipparissa 9/2020.


Siisti vene ikäisekseen

Vene on erittäin siistissä kunnossa. Lasikuituosissa ei näy moitteita, uimatason tiikkipinnoite on komea ja sisätilat ovat lähes uudenveroiset. On vaikea uskoa Bellalla olevan ikää jo yli 20 vuotta.

Peräparkkeerattuun Bellaan on helppo laskeutua ison uimatason kautta. Peräparkkeeraus onkin taidoista ja pohjan syvyydestä riippuen paras tapa kiinnittyä. Sivukannet ovat esimerkillisen leveät ja katon tartuntakaiteet tukevat, mutta keulassa liikkuminen on huteraa, koska siellä kansi ja kaiteet kaartuvat reilusti alaspäin.

Isot tavarat saa lastattua kyytiin reilun kokoisesta keulaluukusta. Edessä sijaitsevassa ankkurilaatikossa on polttoainetankin täyttöhela sekä tilaa kiinnitysköysille.

Kattoluukku on iso ja seisaaltaan ajo onnistuukin harvinaisen hyvin.

Kuskilla ja matkustajilla on loistavat näköalat joka suuntaan.

Paljon tavaraa pienessä tilassa

Bellaan on saatu mahtumaan veneen kokoon nähden paljon. Ahtaudestaan huolimatta kokonaisuus on yllättävän toimiva, mutta vain pienen miehistön kanssa.

Kuomulla varustetun avotilan kummankin laidan penkeille mahtuu yhteensä neljä kyytiläistä, mutta mittasuhteet huomaa viimeistään sisällä. Useampi kuin kaksi henkilöä tukkii sisätilat. Esimerkiksi toilettiin tai avotilaan kulkeminen vaatii kokin siirtymistä pois pentteristä.

Ulos avotilaan mennään helppokäyttöisestä liukuovesta muutama askel ylöspäin.

Avotilassa on mukava istuskella, mutta pöytä puuttuu. Homma olisi helposti korjattavissa asentamalla pöydän kiinnitysteline, jolloin sisäpöytää voisi käyttää ulkonakin.

Sisällä on vain vähän istumatilaa. Paras matkustuspaikka on sohvan takapenkillä, jolloin pieni ruokapöytä toimii hyvänä karttatasona.

Niukasti istumapaikkoja

Ikkunat ovat isot ja näkyvyys on hyvä. Ainoastaan toinen takakulma jää wc:stä johtuen kipparilta katveeseen.

Kattoluukku tuo mukavasti valoa hyttiin ja mikä parasta, siitä mahtuu ajamaan loistavasti seisaaltaan.

Navigointivarusteina on ainoastaan kompassi ja kaikuluotain. Plotterille ei löydy valmista asennuspaikkaa, mutta merikorttisarjalle on ratin edessä kannellinen säilytystila.

Perusasiat ovat ohjaamossa kohdallaan. Plotterille ei ole valmista asennuspaikkaa, mutta karttalaatikon kantta pienentämällä sen saisi sopivalle paikalle.

Kuskin vastakkaisella puolella on pieni L-sohva, jolle mahtuu väljästi kaksi matkustajaa. Mukavin matkustuspaikka on sohvan takanurkassa katse eteenpäin, wc:n seinä selkänojana ja pieni ruokapöytä karttapöydäksi käännettynä. Ison osan salongin takakulmasta haukkaa ikkunalla ja pienellä pesualtaalla varustettu toiletti.

WC on veneen kokoon nähden tilava. Valoa tulee takaseinän isosta ikkunasta.

Retkikäyttöä ajatellen uudempien mallien istumapaikkojen lisääminen tuntuu järkevältä. Matkustamon jalkatilassa on näppärä saranoitu säilytyslaatikko ja penkin alla on tilaa tavaroille. Siistimmät rantavaatteet voi säilyttää ohjaamon alla olevassa pienessä ripustinkaapissa.

Tämän Bellan parasta antia on kuitenkin sen keulapunkka, jonka pituus, leveys ja korkeus riittävät reilusti kahdelle aikuiselle. Tuulilasin sisäpuolella oleva tartuntakaide helpottaa makuulle menoa.

Keulapunkan laitoja kiertää hyllytaso, mutta reunat puuttuvat ja tavarat pääsevät putoamaan. Näppärä omistaja sahaa vanerista sopivan kokoiset osat, lakkaa ne ja ruuvaa paikoilleen. 

Perusvarusteltu pentteri

Pienen, mutta muuten toimivan pentterin työtaso on matalalla. Tason alla oleva kaappi on kuitenkin tilava, ja siellä on sekä vesisäiliö että kanisteri lieden polttoaineelle. Tiskialtaassa on sähköpumppu, mutta irrallinen vesikanisteri vetää ainoastaan 20 litraa. Lämminvesivaraaja puuttuu.

Kokkaukset hoidetaan yksiliekkisellä valopetroolilla toimivalla Wallaksen safeflame-liedellä, joka puhallinkansi laskettuna toimii myös lämmittimenä. Kuskin penkin alla oleva levy on ruuvattu kiinteästi paikalleen.

Kokkaamiselle saisi lisätilaa asentamalla levyn etureunaan saranat, jotta penkin saisi kipattua eteenpäin.

Ruokailutarvikkeet mahtuvat kuskin penkin alla oleviin vetolaatikoihin, sekä työtason takana ja sen alla oleviin kaapistoihin.

Pieni pentteri on toimiva ja säilytystilaa on hyvin. Saranoiden asentaminen kuskin penkin etureunaan lisäisi pöytätilaa.

Rauhalliseen matkantekoon

Kaiken hyvän jälkeen on pieni pettymys, ettei 105 hevosvoimaa jaksa kuljettaa venettä yli 20 solmua.

Bellassa on alkuperäinen Volvon 105-hevosvoimainen diesel, joka oli aikoinaan tehosuosituksen alareunalla.

Käyttötuntimittari on valitettavasti rikki, joten tarkka ajotuntien määrä jää epäselväksi. Normaalilla käytöllä tuhannen tunnin raja on ylittynyt.

Koeajossa mittasimme huippunopeudeksi tyhjällä polttoainetankilla ja yhden hengen kuormalla vajaa 20 solmua. Liukuun lähtö oli verkkaista trimmin käytöstä huolimatta. Vertailun vuoksi joihinkin 651:iin ja 652:iin asennettiin tuplatehoisia bensamoottoreita. Huippunopeutta niissä oli tosin ajo-ominaisuuksiin nähden jo liikaa, lähes 40 solmua.

Tässä veneessä on hyväksyttävä 14–15 solmun puoliliukuva matkanopeus, jolloin melutasokin pysyy kohtuullisena.

Hulppean kokoisella uimatasolla on turvallista toimia rantautumisissa. Hyvät askelmat helpottavat liikkumista. Uimatikkaat ulottuvat niin syvälle, että niitä on helppo käyttää.

Koneen tarkistus ja varsinkin turbon uusiminen voisivat tuoda muutaman solmun lisää vauhtia. Keulapunkan alla olevan polttoainetankin täyttäminen puolestaan olisi varmasti helpottanut plaaniin nousua. Myös jäykkä kaapeliohjaus kannattaisi päivittää hydrauliseksi.

Konetila on siisti.

Tämä siisti, mutta hieman vajaatehoinen Bella oli myynnissä Naantalissa Nautione Oy:llä. Hintapyyntö oli 19 900 euroa, joka on vastaavien veneiden hintahaarukan yläpäässä.

Lue myös nämä

X