Tilaa
Testit

Käytettyä ajamassa: Nord Star 24 Patrol – Hyvätapainen keskihyttivene

Isot ympärikäveltävät veneet ovat nousseet suomalaisten ja erityisesti saariston mökkiasukkaiden suosikeiksi. Nord Star kelpaa yhteysajoon ja vähän pidemmällekin.

21.09.2021

Tekstijuha nieminen

Kuvatmarkus pentikäinen

Keski-Pohjanmaalla on pitkät laivanrakennusperinteet. Kälviällä sijaitseva Linex-Boat on hyvä esimerkki suomalaisesta veneveistämöstä, jossa rakennustaito on siirtynyt suvussa eteenpäin. Nykyään toiminnassa on mukana jo neljäs sukupolvi.

Linex-Boatin tarina alkoi 1920-luvulla, kun Sivert Lindkvistin puuveneiden veistoharrastus muuttui ammattimaiseksi työ- ja kalastusveneiden rakentamiseksi. Seuraavan sukupolven aikana veneiden rakennusmateriaali vaihtui puusta lasikuituun.

Nord Starien valmistaminen alkoi 90-luvun lopulla, mutta jo edellisten vuosikymmenten aikana veistämö oli tullut tunnetuksi Sea Starien valmistajana. Kaikkiaan niitä tehtiin lähes 4000 kappaletta.

Nord Star 24 Patrol oli veistämön ensimmäinen keskiohjaamolla varustettu malli. Ensimmäiset kappaleet tehtiin ilman uimatasoa ja ne olivat mallia 23.

Linexin-Boatin ajoitus täysin uudelle mallistolle onnistui hyvin. Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana keskihytillisten veneiden kauppa oli käynyt loistavasti ja kotimaisten valmistajien mallien koot olivat kasvaneet jo lähelle 50-jalkaa.

Nord Stareja on tähän mennessä tehty noin tuhat kappaletta ja vienti on vetänyt hyvin.


Juttu on julkaistu Kipparissa 12/2020.


Kannella helppo liikkua

Keulakannelle on helppo nousta. Se on tosin aika pieni, sillä keulahytin kattorakennelma vie ison osan kannesta. Sivukannetkin ovat kapeahkot, mutta tartuntakaiteet helpottavat kulkua. Kaiteissa on kätevät kulkuaukot sivuovien kohdalla, mutta sivuparkissa laiturille nouseminen vaatii korkean varalaidan takia notkeutta. Isot kassit on kannettava reelingin korkeudella sisälle.

Ohjaamon isoista ikkunoista näkee hyvin joka suuntaan. Keulahytti vie tilaa kannelta.

Päävirtakytkimet ovat veneen oikean kyljen sisäkuoreen sijoitetussa ovellisessa sähkökaapissa. Kaappia ei saa lukkoon. Veneen ulkoistumapaikat ovat takakannella. Konekoppa vie ison osan kansitilasta, joten istuimet on sijoitettu kulmiin. Konekoppaa voi kyllä käyttää lisäistuimena, ja myös keulahytin katolla sekä ankannokan takareunassa voi matkustaa.

Erittäin suurella uimatasolla sijaitsevaan leveään säilytyslaatikkoon mahtuu ankkuri, köydet ja paljon muuta. Väliseinä tai ainakin irtolaatikot estäisivät tavaroiden seilaamisen tiukoissa kaarteissa. Sen sijaan tällä veneellä hämärässä seilaaminen ei haittaa, sillä veneessä on reilun kolmen metrin korkuinen valomasto – ulkonäön vuoksi tosin. Maston saa helposti irti siltojen alituksia ja talvisäilytystä varten.

Kulmapenk­kien alla on hyvin säilytystilaa ja siellä ovat esimerkiksi maasähkölaturi sekä molemmat akut. Myös uimatasolla on iso säilytyslaatikko.

Ankannokka ulottuu harvinaisen pitkälle. Säilytyslaatikkoon mahtuvat sekä kiinnitysköydet että ankkuri.

Hytissä katto korkealla

Ohjaushytti näyttää astetta isommasta veneestä lainatulta. Sulavalinjaiseksi sitä ei voi sanoa, mutta monet hyvät ominaisuudet selittävät jyhkeän ja kulmikkaan muotoilun.

Kun katto on korkealla, mahtuu myös pitkä kuski ohjaamaan seisaaltaan. Näkyvyyskin on erinomainen, eikä aurinkokaan paista suoraan hyttiin katon etureunassa olevan lipan ansiosta. Liukuovet ovat suuret, joten niistä mahtuu kerralla isommatkin kassit sisään. Veneilyn sujuvuutta edesauttaa vielä keskiknaapin sijoittaminen järkevästi oven kohdalle, jolloin veneen kiinnitys helpottuu.

Tuuletus hoituu aukinaisten ovien kautta, eikä kattoluukkua kaipaa.

Kojelaudan alle pääsee näppärästi käsiksi huoltoluukuista. Se voi tulla tarpeeseen, sillä tämän yksilön vanhahkon plotterin ja erillisen kaiun päivittäminen uudemmiksi helpottaisi navigointia. Kojetaulu on yksinkertaisen selkeä.

Hytissä on koneen jäähdytysnesteellä toimiva ajonaikainen lämmitys, mutta retkikäytössä diesel-lämmitin lisäisi mukavuutta.

Ajoasento on hyvä sekä seisten että istuen.

Matkustamossa on tiivistä

Matkustajat istuvat korkealla takasohvalla ja näkymät ovat komeat. Tilaa on kolmelle, tiivistäen mukaan mahtuu neljäskin. Irtopöytäkin on, mutta se vie paljon tilaa ja soveltuu käytettäväksi pelkästään kahden hengen retkikäytössä. Pöydän saa laskettua alas ja lisäpatjan avulla järjestyy lyhyt, ainoastaan lapselle soveltuva lisäpunkka.

Matkustamosta näkee hyvin ulos. Ylimääräiset tavarat mahtuvat penkkien alle.

Ohjaamon ja takapenkin alla on säilytystilaa, mutta käytännössä matka- ja mökkitavarat säilötään keulahyttiin. Sinne mennään liukuovesta, jonka kiskot vaativat voitelua. Hytissä ei ole tarjolla luksusta, mutta kahden hengen yöpymiseen se soveltuu oikein hyvin. Oleilua helpottaa vielä se, että kaksi metriä pitkien punkkien päällä mahtuu istumaan selkä suorana. Vaikka tilaa on hyvin, niin lisälevyn ja -patjan avulla tilasta saisi toimivamman.

Säilytystilaa on ainoastaan punkkien alla. Irtokoukuilla ja erilaisilla kangaspusseilla retkitavaroille saisi lisäpaikkoja.

Koska ikkunat ovat kiinteät, hoituu tuuletus kattoventtiilin kautta. Ja tuuletus kannattaa hoitaa huolella. Tässä yksilössä oikean reunan patja oli märkä ja sen alusta oli homeessa. Vesivuodon syy jäi epäselväksi.

Ruuat ja muut kylmätarvikkeet säilötään kartturin penkin alla olevaan jääkaappiin. Ruoka lämpiää kuskin penkin alla olevalla pienellä liedellä. Matkustamon pöytä toimii työtasona.

 Pienessä veneessä täytyy tehdä kompromisseja – wc on piilotettu toisen punkan alle.

Helppo ajettava

Veneessä on Volvon D3-190 -moottori. Huippunopeudeksi mittasimme 29 solmua, vaikka valmistajan mukaan tällä yhdistelmällä pitäisi saavuttaa 33 solmun nopeus. Olikohan pohja likainen tai potkuri väärää kokoa? Sitä emme pystyneet tarkistamaan.

Matkanopeudella kulutus on mittausten mukaan ollut noin yksi litra meripeninkulmaa kohden. Se on kelpo lukema.

Vaikka veneessä on paljon hyviä ominaisuuksia, on ajaminen tämän veneen parasta antia. Kevyt ohjaus, erinomainen näkyvyys ja lisäksi moottori vaikuttaa riittävän tehokkaalta isommallekin kuormalle. Myös ohjaamon äänitaso on erittäin miellyttävä.

Konehuone on ylellisen väljä. Huoltohommat helpottuvat kun tilassa mahtuu seisomaan.

Ajo-ominaisuudet ovat kaikin puolin kunnossa ja Nord Staria voisi kuvailla jopa urheilulliseksi kulkupeliksi. Sillä kelpaa ajaa pitkiäkin siirtymiä.

Tämä vene on ollut yhteysvenekäytössä, ja siinä oli jonkin verran käytön jälkiä, jotka myyjä reilusti ilmoitti. Uuden omistajan suurimpana haasteena tulee olemaan keulakannen ja rungon liitoskohdan tiivistäminen uudelleen. Saumaan oli lisätty tiivistysmassaa, mutta lopputulos on epäsiisti.

Tällaisten veneiden suosio ei yllätä, sillä veneily helpottuu huomattavasti, kun veneen ympäri pääsee kävelemään. Paina­van ja tilaa vievän tavaran tai rakennustarvikkeiden kuskaamiseen löytyy varmasti käyttökelpoisempiakin vaihtoehtoja, mutta mökin yhteysveneeksi tai pienen perheen retkiveneeksi Nord Star on sopiva hankinta.

Tämä yksilö oli koeajon aikaan myynnissä Naantalissa Nautione Oy:llä ja sen hintapyyntö oli 47 000 euroa.

Lue myös nämä

X