Tilaa
Testit

Käytettyä ajamassa: Tristan 300 – Leppoisa lomavene

Tristanit olivat suosikkiveneitä vuosikymmeniä sitten. Monia niistä kuitenkin ikä jo painaa. Tähän Tristaniin oli uusittu kallista tekniikkaa ja puuosia, mutta pientä viimeistelyä oli jäljellä.

04.12.2021

Tekstijuha nieminen

Kuvattomi tähti

Kenelle: Leppoisasta matkanteosta pitävälle pienelle miehistölle, joka haluaa viettää vaikka koko loman veneillen.


Tristanien valmistaja, varkautelainen veneveistämö Korhonen, kuului aikoinaan kotimaisten veneveistämöiden kärkijoukkoon. Yrityksen juuret ovat 50-luvulla, kun se aloitti pelastusveneiden veistämisen sotakorvauslaivoihin. Seuraavaksi mukaan tulivat pienet soutu- ja moottoriveneet. Kyllikki Korhonen johti veneveistämöä ja suunnitteli pitkän sarjan erilaisia uppouma- ja puoliliukuvia Tristaneita.

Lasikuituisten runkojen valmistukseen yritys siirtyi 1970-luvulla, mutta edelleen hyttirakenteet tehtiin perinteiseen tapaan puusta. 80-luvun lopulla veistämö siirtyi valmistamaan puoliliukuvia ja seuraavaksi liukuvia matkaveneitä. Vesillämme Tristanit ovat tuttu näky. Vientikin veti moniin Euroopan maihin ja Yhdysvaltoihin asti.

Hyvät kansitilat

Tristan 300:n keula on korkealla, joten laiturilta katsottuna siinä on ison veneen tuntua. Kyytiin nouseminen vaatii notkeutta tai sitten on käytettävä ohjaushytin katolla säilytettäviä tikkaita. Keulakansi on iso ja kaiteet lisäävät turvallisuutta. Sivukansilla liikkuminen on helppoa, sillä ohjaushytin kapeudesta johtuen kannet ovat leveät. Ohjaamon katolla olevasta tartuntakaiteesta saa tukea.

Avotilan pöydän ympärillä on tilaa neljälle. Lisäksi lattialla olisi tilaa parilla irtotuolille.

Veneessä on alun perin ollut kiinteä puukaide koko sivukannen matkalla. Metallitolpat ovat vielä tallella, joten kaiteen tekeminen tekisi kulkemisesta turvallisempaa, sillä jo yhden aikuisen paino kallistaa venettä jonkin verran U-mallisesta rungosta johtuen.

Korkealla oleva takakansi soveltuu parhaiten auringon ottoon, sillä muuhun käyttöön koko perän kiertävä kaide on liian matalalla. Uimataso on hulppean kokoinen ja korkean takahytin takia ankkuri- ja poijumanööverit sujuvat sieltä käsin parhaiten.

Uimataso on mukava lisä myös poijukiinnityksessä ja ankkuroinnissa.

Valoisa ja korkea hytti

Tristanin tilanjako on ajan veneille tyypillinen. Makuuhytit löytyvät keulasta ja perästä. Keskiveneessä, kovan katon alla on ohjaamo oikealla ja vastakkaisella laidalla pentteri. Ohjaamon takana, kuomun alla on L-mallinen sohvaryhmä neljälle. Pöytä kiinnitetään toisesta päästä kuskin penkin taakse, jolloin kauimmaiselle paikalle on hankala kulkea. Erillisellä jalalla oleva pöytä mahdollistaisi helpomman pääsyn.

Keulahytin isoista ikkunoista tulee paljon valoa. Tuuletuksesta huolehtii tavaroiden lastaukseenkin soveltuva iso kattoluukku sekä yksi tuuletusventtiili. Seisomakorkeutta on mukavat 185 senttiä. Sisäänkäynnin vasemmalla puolella on isot vaatekaapit ja hyllyt. Vastakkaisella puolella on WC-tila, johon oli asennettu sähköinen pönttö.

Isot ikkunat tekevät keulahytistä valoisan. Laskemalla pöytä syntyy iso parivuode. Säilytystilaa on paljon.

Keulan sohvaryhmän ympärillä on tilaa viidelle-kuudelle illanistujalle, mutta arkisessa käytössä se on useimmiten pöytä alas laskettuna isona parisänkynä.

Takahytti toimii parhaiten lastenkammarina tai yhden aikuisen vierashyttinä, sillä itse punkka on kahdelle aikuiselle hieman ahdas. Tilaa on reilusti pukeutumiseen ja penkillä on riittävä istumakorkeus. Säilytystilaa on punkan alla ja hyllyillä.

Takahytti soveltuu kahden lapsen tai yhden aikuisen makuutilaksi. Säilytystilaa on hyllyillä ja muutamaan ripustinkoukkuun saa vaatteet roikkumaan.

Kuskin penkiltä on hyvä näkymä joka suuntaan, varsinkin takakuomun ollessa alas laskettuna. Ohjaamiseen on veneen tyyliin sopiva puinen pinnaratti. Hydrauliohjaus on kevyt ja koneen kaukosäätölaite toimi äskettäin vaihdettujen kaapeleiden ansiosta todella kevyesti ja täsmällisesti. Autopilotti on mukava lisä ja se sopii muutenkin hitaaseen veneeseen. Keulapotkurin kytkin on keskellä kojetaulua hyvin vasemman käden ulottuvissa. Kuskin yläpuolella olevasta, taaksepäin helposti liukuvasta kattoluukusta pystyy hyvin ohjaamaan seisten. Kartturin penkin kohdalla on vastaava luukku. Molemmilta puolilta löytyvät säilytyslaatikot pikkutavaroille.

Ohjaamo on selkeä. Mittaristo on uusittu. Kiinteälle plotterille olisi tilaa kojetaulun päällä.

Pätevästi tehty sähköremontti

Pitipä venettä kuinka hyvin tahansa, niin 40 vuoden ikä alkaa jo painaa. Tämä Tristan vaihtoi omistajaa kuusi vuotta sitten ja sen jälkeen sitä on kunnostettu paljon. Ohjaamon sivuseiniin on vaihdettu uudet vanerit ja myös kaikki muut hytin ja kannen puuosat on kunnostettu sekä kyllästetty Owatrolilla. Vanhemmissa Tristaneissa käytettiin kannessa vaneria, mutta tässä veneessä ne ovat jo lasikuidusta, jonka päällä on tiikkirimoitus. Lämmitin, jääkaappi ja lämminvesivaraaja on uusittu pari vuotta sitten.

Osa kannen puuosista kaipaisi jo pieniä huoltotoimia; hiontaa ja uudelleen kyllästystä. Sisällä olisi myös puuhaa vielä jonkin verran jäljellä, kuten listojen kiinnitystä ja puupintojen käsittelyä.

Veneen nykyinen omistaja on sähköalan ammattilainen ja se näkyy. Veneen sähköt on kunnostettu hyvin. Käyttöakkujen kapasiteetti on huimat 560 Ah. Keulapotkuri saa virran omasta akusta. Maasähkölaturin pistokkeet löytyvät sekä keulan että perän köysibokseista. Akkujen sähköiset päävirtakytkimet ovat helpossa paikassa, heti keulahytin oven vieressä. Iäkkään veneen ostoa suunnittelevan kannattaa arvostaa korkealle hyvin kunnostettua sähköjärjestelmää.

Pentteristä löytyvät perusmukavuudet lisättynä lämpimällä vedellä. Työtilaa saadaan lisää kippaamalla kartturin penkki eteenpäin. Ruokatarvikkeet ja astiat mahtuvat kaapistoihin.

Rauhallinen kulkija

Tristania kuljettaa ikiliikkujaksikin nimitetty 49 hevosvoiman Perkins. Sopiva matkavauhti on seitsemän solmua, jolloin vene liikkuu vaivattomasti ja riittävän meluttomasti Polttoaineen kulutus on tällöin noin viisi litraa tunnissa. Kaikki seitsemää solmua suuremmat nopeudet ovat turhia, sillä tuloksena on vain peräaallon kasvaminen, polttoaineen kulutuksen jyrkkä nousu ja metelin kasvaminen konehuoneen parannetuista äänieristyksistä huolimatta epämiellyttävän kovaksi.

Kaasu pohjassa vauhtia on reilu kahdeksan solmua eli kovassa vastatuulessa tehoreserviä on jonkin verran. Perusteellisen koneremontin jälkeen koneella on ajettu ainoastaan 70 tuntia.

Pyöreäpohjaisena Tristan rullaa jonkin verran sivutuulella ja sivumyötäisessä, vaikka pilssiin oli remontin yhteydessä valettu ja ylilaminoitu lyijyä alkuperäisen rautapainon tilalle. Vastatuulessa ja aallokossa ajo oli märkää, sillä pyöreä keula sai veden lentämään. Kuten tunnettua, akselivetoiset eivät ole peruutettaessa niitä helpoimmin kääntyviä veneitä, joten satamissa ajo vaatii ennakointia ja reipasta kaasunkäyttöä. Tähän veneeseen oli asennettu keulapotkuri manöövereitä helpottamaan.

Tristanissa on kaikki ainekset pienen, rauhallisesta menosta pitävän perheen lomaveneeksi. Isot hankinnat ja varsinkin ammattitaitoa vaativat asennukset on tehty. Sähköä riittää hyvin pidempäänkin luonnonsatamissa oleskeluun. Ohjaamon katolla olisi vielä tilaa aurinkopaneelille. Sisätilojen viimeistelyssä ja listojen asennuksissa on vielä puuhaa, mutta nämä työt onnistuvat useimmilta.

Kone on syvällä, mutta perushuollot sujuvat. Konetilaa on lyhennytty ja näin on saatu sen taakse iso säilytystila.

Tekniset tiedot

Tristan 300

Vuosimalli 1983

Pituus 9,00 m, leveys 3,00 m, syväys 1,00 m

Paino 4 000 kg

Moottori Perkins 4.108M vm. 1983, 70 h käyntitunnit koneremontin jälkeen

Polttoainesäiliö 250 litraa

Vesisäiliö 120 litraa

Septitankki 45 litraa

Hinta 18 500 €

Suunnittelija Kyllikki Korhonen

Valmistaja Veneveistämö Korhonen

Lue myös nämä

X