Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Bayliner 2556 Command Bridge -89

Mikäli olet vakiinnuttanut käsityksesi sellaiseksi, että jenkkivene, vieläpä yläohjaamolla varustettuna, kuuluu maailman turhimpien veneiden joukkoon, lue tämä artikkeli: Siinä perustellaan, miksi Bayliner 2556 Command Bridge kuuluu maailman nerokkaimpiin 25-jalkaisiin moottoriveneisiin.

20.08.2007

Tekstikarel kakko

Kuvatmikko rajala timo sarkkinen

Aivan liian usein näkee veneitä, joihin on yksinkertaisesti ahdettu liikaa tiloja ja toimintoja sen kokoon nähden. Niinpä ajatuksen siitä, että 7,5-metriseen veneeseen haluttaisiin yöpymistilat kuudelle, kunnollinen pentteri, aterio vähintään neljälle, erillinen WC suihkulla ja pesualtaalla, tuomitsee helposti kategoriaan tuhoon tuomitut hankkeet.

Etenkin kun tavoitteeseen lisätään vielä iso, tasainen, korkeareunainen avotila, johon mahtuu vähintään neljä irtotuolia ja pöytä väljästi, ja vieläpä yläohjaamo, ja veneen tulisi olla liukuvarunkoisen ja merikelpoisen. Ajo-ominaisuuksien tulisi riittää avomerelle vielä kohtalaisessa tuulessa.

Vilkaistaanpa vaikka tämän lehden alkupuolelta löytyvää daycruisereiden vertailua. Utopiavene olisi kooltaan suunnilleen samaa luokkaa, korkeintaan muutama kymmenen senttiä lisää sekä pituus- että leveyssuunnassa.

Onhan toki kaikenlaisia pellepeloton-ratkaisuja nähty maailman sivu, mutta harvoin nuo tavoitteet on saatu sovitettua sopusuhtaiseen ja linjakkaaseen ulkokuoreen. Tällainen vene on Bayliner 2556 Command Bridge vuodelta 1989, varustettuna uudella 200 hevosvoimaisella FNM dieselsisäperämoottorilla.

Vene jäi aikanaan maassamme aivan liian vähälle huomiolle, valitettavasti. Syynä olivat paljolti jenkkiveneisiin kohdistuneet kielteiset mielikuvat ja ennakkoluulot.

Veneessä on kuitenkin onnistuneesti saatu kaikki edellä kuvatut ominaisuudet sovitettua sulassa sovussa toisiinsa, ilman että jokin toiminto kärsisi kohtuuttomasti. Nukkumatilat on jaettu kolmeen osioon: keulahytti, takaa kuljettava minihytti keskellä venettä sekä salongin dinetti, josta voidaan tarvittaessa sijata kolmas parivuode.

Styyrpuurin puolella ovat peräkkäin sisäohjaamo, pentteri ja vessa. Avotila on kalustamaton ja yläohjaamo vetää kolme istuskelijaa.

Kauttaaltaan tasainen avotila on kokoluokassaan melko lyömätön. Sekin on peruja urheilukalastuksen asettamilta vaatimuksilta.

Lue juttu kokonaisuudessaan Kipparista 8/2007.

 

 

Lue myös nämä

X