Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Joda 5700 – Vauhdikas norjalainen

Norjalaisista veneistä tulee ensimmäisenä mieleen Suomessakin yleiset uppoumarunkoiset sekä puoliplaanari-matkaveneet, mutta osataan siellä tehdä muutakin.

08.08.2023

Tekstija kuvat juha nieminen

Venevalmistajana Joda on jäänyt pienemmälle huomiolle kuin monet sen norjalaiset kilpailijat, kuten esimerkiksi Suomessa yleisemmät Fjord ja Nidelv. Joda tunnetaan parhaiten sen puoliliukuvista malleista, mutta 80-luvun lopulla veistämö halusi olla mukana niiden norjalaisten venevalmistajien joukossa, joilta löytyy myös nopeampia malleja.

Joda 5700-mallia valmistettiin sekä perä- että sisäperämoottorimallisena. Suurimmat erot ovat avotilan penkkien järjestelyissä. Perämoottorimallissa on takana L-mallinen sohva ja siitä puuttuu sisäkoneellisessa mallissa oleva kartturin penkki sekä takasohvan takana oleva aurinkotaso. Keulahytti ja kuskin paikka ovat molemmissa samanlaiset.

Muotoilu on onnistunut, ja vene näyttää kokoistaan suuremmalta.

Aito daycruiser

Joda 5700 on näyttävän näköinen kauniin päivän cruisailuvene, jossa 2 — 3 henkeä voi majoittua tilapäisesti. Sen ulkonäössä ja värityksessä on paljon samoja piirteitä kuin 80-luvun amerikkalaisten mahtivalmistajien vastaavissa veneissä. Varalaita on korkea ja vene näyttää kokoistaan suuremmalta.

Vauhdikkailla linjoilla on myös haittapuolensa. Keulakannen kautta avotilaan kulkeminen on kaiteista huolimatta hankalaa, eikä jaloille tahdo löytyä sivukannelta tuulilasin kohdalta kunnolla tilaa. Perä edellä laituriin parkkeeraaminen onkin suositeltavaa.

Molemmin puolin vetolaitetta olevilta uimatasoilta veneeseen kulku onnistuu keulaa helpommin, vaikka kiipeäminen korkean perän yli vaatiikin ketteryyttä. Valitettavasti veneessä ei ollut uimaportaita, sillä ne olisivat hyvä turvallisuus- ja mukavuusvaruste.

Jodassa yhdistyvät tyylikkyys ja sporttisuus, mutta kulku veneeseen keulan kautta on hankalaa.

Suojainen matkustamo

Veneen tilanjako on selkeä. Keulakannen alla on makuuhytti ja avotilassa ohjaamo sekä matkustajille mukava sohva takana. Kuljettajalla ja kartanlukijalla on erittäin hyvät oltavat. Penkkejä voi säätää pituussuunnassa ja jaloille on hyvät jalkatuet. Seisaaltaan ajo onnistuu hyvin, kun on ensin siirtänyt kuskin jaloissa olevan sammuttimen parempaan paikkaan.

Näkyvyys on joka suuntaan erinomainen, sillä tukevasti rakennetusta tuulilasista puuttuu keskipalkki. Kartturin paikka on tilava, tosin kovassa kelissä toivoisi tartuntakahvan olevan lähempänä penkkiä. Mittaritaulussa on kaikki tarpeellinen hyvin esillä, ainoastaan karttaplotterille joutuu hieman kurkottamaan. Ajokuomun alla mahtuu liikkumaan, tosin seisomakorkeus puuttuu.

Kuskilla ja kartturilla on hyvät oltavat. Penkit ovat säädettävät, jaloille on jalkatuet ja näkyvyys on erinomainen. Takana on kolmen hengen sohva.

Kuskin tilat ovat selkeät ja toimivat, mutta plotteri voisi olla paremmin näkyvillä.

Matkustajia hemmotellaan 160 senttiä leveällä takasohvalla. Selkänojan takana on matalan kaiteen ympäröimä aurinkotaso, jonka alla on säilytyspaikka kuomulle. Tässä veneessä se kaipaisi pesua ja hieman korjausompelua. Perän kiinnitysköysien knaapit ovat hieman hankalassa paikassa, sillä köysiin päästäkseen joutuu kurottamaan korkean aurinkotason yli.

Keskellä venettä on polttoainetankki ja sen takana avotilan lattian alla iso säilytystila köysille, ankkurille ja muille tarvikkeille. Pienemmille tavaroille on tilaa molempien kylkien avonaisissa laatikostoissa.

Mukavan takapenkin takana on auringonottotaso, jonka alla säilytetään kuomua.

Riittävän kokoinen hytti

Keulahytti on tilava mutta pelkistetty, ja se onkin tarkoitettu ainoastaan tilapäiseen majoittumiseen. Istumakorkeus riittää 185 senttiä pitkälle henkilölle. V-vuoteesta saa välilevyn avulla veneen pituuteen nähden ison, 170 senttiä leveän ja 200 senttiä pitkän sängyn. Kaikki turhat ylellisyydet, kuten valaisin, on jätetty pois.

Ilma vaihtuu avattavan kattoikkunan kautta ja valoa tulee helppokäyttöisestä lukittavasta liukuovesta. Matkatavarat on paras säilyttää kasseissa, sillä ainoat säilytystilat ovat punkkien alla ja keulassa olevalla pienellä hyllyllä. Kattoverhoilu kaipasi osittain uudelleen liimaamista.

Kajuutassa on istumakorkeus ja kelpo tilat kahdelle hengelle, mutta mukavuudet puuttuvat. Tavaroille on pieni hylly ja lisää säilytystilaa löytyy punkkien alta.

Tukevasti tehty

Jodan rakenteiden kestävyydestä kertoo jotain sen 1 200 kilon paino, joka on alle kuusimetriselle veneelle paljon. Korkeasta painosta johtuen veneen huippunopeus on maltillinen, noin 30 solmua, joten miksikään vauhtihirmuksi Jodaa ei voi kutsua. Tukevan ja hyvin suunnitellun rungon ansiosta vauhtia voi toki pitää yllä kovassakin kelissä. Yli 25 vuoden iästä huolimatta runko ja heloitus ovat hyvässä kunnossa.

Jodan moottorina on alkuperäinen 147 hv Volvon bensakone ja vetolaitteena 290-malli samalta valmistajalta. Sama omistaja on pitänyt koneesta hyvää huolta viimeiset kymmenen vuotta.

Moottoriin päästään hyvin käsiksi poistamalla takapenkin selkänoja sekä aurinkotaso.

Konehuoneeseen pääsee helposti käsiksi, kun on ensin poistanut takasohvan selkänojan, jonka vanerinen takaosa kaipaisi uusimista. Tärkeimmät huoltokohteet ovat hyvin esillä. Koneen molemmin puolin on säilytystilaa ja mikäli veneeseen haluaa lisävarusteita, kuten lämmittimen tai valoja, on toiselle akulle tilaa.

Joda on sporttisen oloinen huvitteluvene, joka toimii myös muutaman päivän retkeilykäytössä. Pidemmillä reissuilla kaipaa varmasti jo mukavuuksia. Pienellä pesulla ja muutamien puutteiden korjaamisella hyvin rakennettu vene toiminee vielä pitkään.

Jodan hinnat vaihtelevat 9 000 — 14 000 euron välillä. Tämä hieman harvinaisempi sisäperämoottoriversio oli kesäkuussa artikkelin kirjoittamisen aikaan myynnissä 12 250 eurolla.

Vetolaitteen molemmilla puolilla on uimatasot. Portaat olisivat hyvä mukavuus- ja turvallisuuslisä.

Juttu on julkaistu Kipparissa 7/2017

Joda 5700

Vuosimalli 1990, pituus 5,7 m, leveys 2,35 m, syväys 0,70 m, paino 1 200 kg, makuupaikat 2 —3, moottori Volvo AQ 151B 146 hv, suositeltava moottoriteho 90—150 hv

Lue myös nämä

X