Tilaa
Jutut

Käytettyä katsomassa: Marsund 906 – Merikelpoinen
pellinkiläinen

Marsund 906 on erinomainen matkavene pariskunnalle tai pienelle perheelle. Uudemmat veneet ovat usein parempia tiloiltaan, mutta harva niistä on yhtä viihtyisä ja laadukkaasti viimeistelty kuin Marsund.

03.03.2024

Tekstijuha nieminen

Porvoon saaristossa Pellingissä on rakennettu veneitä satojen vuosien ajan. Nykyisten Marsund-veneiden tekijä Arne Andersson on venerakentaja jo neljännessä sukupolvessa. Ensimmäinen puinen Marsund 90 rakennettiin vuonna 1980. Siitä tehtiin muotit lasikuiturunkoiselle mallisarjalle, jonka valmistus jatkui vuoteen 2016 asti. Malli 90 ja sen seuraaja 905 olivat saariston käyttöveneitä, kun taas 906-mallin suunnittelussa painotettiin mukavuutta. Marsund 906 -veneitä valmistui vuosina 1990–2016 kaikkiaan 40 kappaletta.

Juttu on julkaistu Kipparissa 6/2018

Klassinen rungon muoto

Merikelpoisuudestaan tunnetun Marsundin runko muistuttaa perinteistä kalastajamallista venettä. Keula on korkea ja laiturilta kyytiin nousu vaatii keulatikkaat. Tässä veneessä tikkaille oli keulakan­nella omat kiinnikkeet, joista tikkaat saa helposti paikoilleen.

Leveän keulakannen keskellä on keulahytin iso kattoluukku, josta painavimmat tavarat voi laskea suoraan punkan päälle.

Keulakannelta siirrytään helpos­ti leveitä kansia pitkin avotilaan. Runko on avotilan kohdalta matala ja veneeseen on helppo nousta myös kylkikiinnityksessä.

Vaikka keulakansi tuntuu leveäl­tä, on veneen runko silti varsin kapea. Kahden samalla laidalla olevan ihmisen painosta vene kallistuu, mutta ei mitenkään häiritsevästi.

Marsundin keulakannella on tilaa. Keulatikkaille on korkeasta keulasta johtuen käyttöä, ja tässä veneessä ne on helposti esillä omissa kiinnikkeissään.

Iso kattoluukku tekee ohjaamosta ilmavan. Huonoa keliä varten kuskilla on lisäksi tähystystä varten erillinen luukku. Aurinkopaneeli on kiinnitetty tukevasti.

Toimiva avotila

Avotilan kuomu on hiljattain uusittu, ja itsetyhjentäjien puuttuessa sitä kannattaa käyttää.

Avotilan perinteinen V-mallinen järjestely on toimiva. Reuna- ja peräpenkkien alla on hyvät säilytystilat ja paikat muun muassa akuille. Joihinkin 906-malleihin on jo veistämöllä rakennettu lisävuodemahdollisuus, jolloin penkkien väliin tulevista lisäpaloista saa muodostettua tilavan tuplapunkan. Tässä veneessä sitä ei ole, mutta paikan saa rakennettua helposti jälkeenpäin.

Vene on täynnä näppäriä, hyvin harkittuja yksityiskohtia. Esimerkiksi takasäilytystilan luukku toimii avotilan pöytälevynä. Sen käyttö on helppoa, eikä pöytälevy ole käyttämättömänä tiellä.

Uimatasolle kiivetään takakannen yli, mikä vaatii vähän vetreyttä. Uimatasolla on paikat kaasupullolle ja ankkurille.

Takasäilytystilan luukusta tulee pöytä avotilaan,
jonka ympärillä on tilaa
5–6 hengelle.

Upeaa puutyötä sisätiloissa

Upea puutyötaito ja klassinen muotoilu tekevät Marsundista sympaattisen matkaveneen.

Avotilasta aukeavat ovet salonkiin ja alaosan lujitemuovimoduulilla varustettuun 183 senttiä korkeaan erilliseen wc-tilaan. Tilaratkaisu on toimiva.

Ensisilmäyksellä huomio kiinnittyy kauniiseen mahonkisisustukseen. Pentterissä on hulppeat tilat, ja kipot ja ruokatarvikkeet mahtuvat kaapistoihin. Lieteen kannattaa tosin lisätä kattilan pitimet.

Veneen kapeus korostuu pentterin kohdalla, sillä konekopan ja pentterin väliin mahtuu vain yksi ihminen. Tähän varmasti tottuu ja toisaalta konekoppa toimii istuimena kokille.

Pentterin varustus ja säilytystilat riittävät pitkällekin matkalle. Kuskin penkin kippaamalla työtilaa saa metrin verran lisää.

Avotilasta on erillinen ovi wc-tilaan, jonka alaosassa on siivousta helpottava lujitemuovimoduuli.

Kompakti ohjaamo

Ohjaajalla on tiiviit oltavat. Hallintalaitteet ovat kuitenkin hyvin esillä suoraan silmien edessä, tutka-/plotteriyhdistelmä ja vhf-puhelin ovat hieman sivummalla keskiveneessä. Eteenpäin näyttävä kaiku on hyvä varuste rantauduttaessa luonnonsatamiin ja väylien ulkopuolella liikuttaessa.

Ohjaaminen hoituu pinnamallisella ohjauspyörällä. Koneen kaukohallintavipu on asennettu epätavallisesti tilan säästämiseksi vasemmalle kädelle.

Ohjaamon kruunaa koko hytin levyinen kattoluukku, joka auki ollessaan tekee veneestä todella avaran. Kuskille on lisäksi avattava luukku, josta lyhyempikin kippari ylettää tähystämään.

Ohjaamossa on saatu kaikki tarpeellinen mahtumaan pieneen tilaan. Hallintalaitteet on sijoitettu epätavallisesti kuljettajan vasemmalle puolelle, mutta niiden käyttöön tottuu.

Toimiva salonki ja keulahytti

Salongin pöytä-/sohvayhdistelmä on esimerkki hyvästä suunnittelusta: neljän hengen ruokailuryhmästä saa metrin levyisen varapunkan. Tai kun keulimmainen penkki käännetään pöydän päälle, syntyy harvinaisen hyvä matkustuspaikka kahdelle hengelle.

Salongin lattian alla on säkkimallinen sadan litran vesitankki. Koska tila on matala, säkkiä ei saa kuitenkaan täyteen. Turkkilevyt poistamalla tilalle voisi valmistuttaa mittarilla varustetun RST-tankin.

Ylellinen, mutta matala keulahytti on ainoastaan 140 senttiä korkea. Tila on kuitenkin toimiva, vaikka mukavat joustinpatjat nipistävät hieman istumakorkeutta. Patjojen alla ja reunoilla on säilytystilaa, kuten myös tilavassa vaatekaapissa.

Keulahyttiin on vaihdettu joustinpatjat. Tila on matala, mutta punkalla mahtuu istumaan.

Pöydän ympärille mahtuu neljä ruokailijaa. Etummainen penkki on helposti käännettävissä pöydän päälle, jolloin kaksi matkustajaa näkee hyvin eteenpäin. Salongissa on lähes 190 sentin seisomakorkeus.

Tehokas moottori

Veneen koneena on 100 hevosvoiman Yanmar. Kone on salongin sohvan alla, jossa huoltokohteet ovat vesipumpun siipipyörää lukuun ottamatta hyvin esillä.

Huippunopeus on noin 17 solmua, mutta sopivana matkavauhtina pidetään 12 – 13 solmun nopeutta, jolloin melutaso pysyy kohtuullisena.

Tässä veneessä ei ole keulapotkuria ja akselivetoisuus tekee siitä kankeahkon käsiteltävän, mutta keulapotkurin puuttumiseen tottuu opettelemalla veneen niksit.Tämä siistikuntoinen Marsund oli artikkelin kirjoittamisen aikaan (2018) myynnissä Nettiveneessä 62 000 euron pyyntihinnalla.

Marsund 906

Vuosimalli 2005
Pituus 9,06 m
Leveys 2,75 m
Paino 2 700 kg
Kantavuus 8 henkeä
CE-luokka C
Polttoainesäiliö 250 l
Septitankki 60 l
Vesisäiliö 100 l
Moottori Yanmar 4JH3 HTE 100 hv, vm. 2005
Moottorin käyntitunnit 1 300 tuntia
Valmistaja Båtbyggeri Arne Andersson
Hinta 62 000 € (2018)

Lue myös nämä

X