Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Saga 25 CC – Monien mahdollisuuksien vene

Saga 25 CC on parhaimmillaan pienen perheen yhteysveneenä. Ison ja toimivan avotilan ansiosta se sopii myös satunnaiseen kalastus- ja työkäyttöön.

02.06.2023

Tekstija kuvat juha nieminen

Norjalaisveneitä on pidetty merikelpoisina ja laadultaan hyvämaineisina. 1970- ja 80 -luvut olivat norski-veneiden kulta-aikaa, jolloin useat merkit olivat edustettuina Suomessa ja kauppa kävi hyvin.

Sagan venemalleista tunnetuimpia ovat 60-luvun uppouma­runkoinen Saga 20 ja matka­veneenä Suomessa yleinen Saga 27. Myöhempää syntyperää oleva perävetolaitteella varustettu sympaattinen Saga 25 CC on harvinaisempi monitoimivene. Sagasta käy nopeasti ilmi, ettei sitä ole suunniteltu pelkästään huvikäyttöön. Avotilan kaikissa kulmissa on isot vedenpoistoaukot, ja myös korkeat kansirakenteet tekevät Sagasta työveneen oloisen. Ammattikäytössä yleiset pilot-malliset keulasta avotilaan jatkuvat kaiteet korostavat mielikuvaa.

Käytettyä katsomassa -juttu on julkaistu Kipparissa 1/2018

Suojaisa ja toimiva avotila

Kannella on turvallista liikkua, sillä avotilaa kiertää korkea ja tukeva rst-kaide. Tavarat kannattaa lastata keulaluukun kautta, sillä ohjaushytin ohittamiseen tarvitaan kumpaakin kättä kaiteesta kiinnipitämiseksi.

Avotila on suunniteltu työ- ja kalastuskäyttöön, eikä istumapaikkoja ole. Mikäli niitä kaipaa, olisi avotilan sivuille asennettavasta penkistä hyötyä myös kannelle nousussa. Kesäretkillä irtotuolit ja -pöytä olisivat kiva lisä. Tarpeettomana niitä voisi säilyttää konetilan edessä olevassa isossa säilytystilassa. Avotilan alla oleva konetila on täynnä, mutta huoltokohteet ovat hyvin esillä.

Tukevat kaiteet kiertävät koko veneen, mutta avotilan kohdalla tarvitaan notkeutta niiden yli pääsemiseksi. Vetolaitteen molemmin puolin olevat uimatasot ovat kätevät.

Ohjaamot ulkona ja sisällä

Ulko-ohjaamo on loistava lisä laituriin ajettaessa tai kalastuksessa. Valitettavasti korkea hytti rajoittaa näkyvyyttä eteenpäin eikä hytinkään läpi näe hyvin, joten ulkoa ohjaaminen on turvallista vain hitaassa vauhdissa. Kiinteä koroke kuskin jalkojen alla helpottaisi tilannetta.

Ulko-ohjauspiste on mukava lisä etenkin yksin rantauduttaessa.

Sagan pieneen, mutta korkeaan sisäohjaamoon käydään isosta liukuovesta. Korkeutta on hulppeat kaksi metriä, mutta muuten tilaa on suuresta keulahytistä ja isosta avotilasta johtuen rajoitetusti.

Kuski ja kartturi istuvat korkealla. Kolmas matkustaja joutuu tyytymään kartturin takana olevaan poikittaiseen istuimeen.

Hallintalaitteet ovat selkeästi näkyvillä ja kojetaulun päällä oleva suurinäyttöinen plotteri on hyvin esillä. Valitettavasti monessa vanhassa veneessä ei ole suurille näytöille sopivaa asennuspaikkaa ja tässäkin veneessä plotteri peittää näkyvyyttä eteenpäin.

Kaasulle ja vaihteille on erilliset hallintavivut, joiden käyttö vaatii opettelua.

Ohjaaminen onnistuu myös seisaaltaan, sillä kuskin ja kartturin yläpuolella on erilliset saranalliset kattoluukut, joista yli 170 senttinen ylettää tähystämään.Polttoainetankki sekä iso säilytystila sijaitsevat ohjaushytin lattian alla. Säilytystilan käyttöä helpottaisi huomattavasti, jos yhtenäisen lattialuukun sahaisi kahtia ja asentaisi siihen saranat.

Ohjaamosta on hyvä näkyvyys joka suuntaan, vain karttaplotteri on hieman tiellä. Jokaisessa kolmessa tuulilasissa on oma pyyhkijä.

Kolmannelle matkustajalle on välttävä penkki kartturin takana, mutta maisemia sieltä ei näe.

Hulppea keulahytti

Pentterin pöydän käyttö vaatii kuskin penkin kippaamisen eteenpäin. Tämän jälkeen kaikki tarpeellinen on hyvin esillä. Tiskialtaan ja puhalluskannellisen lieden lisäksi mukavuuksiin kuuluu kuskin jalkatilan alle asennettu jääkaappi. Kaappeihin mahtuu pidemmänkin reissun tavarat.

Pentterissä on hyvin tilaa, kun kuskin penkki on kipattuna eteenpäin. Jääkaappi on saatu mahtumaan ohjaajan jalkatilan alla olevaan säilytystilaan.

Isojen ikkunoiden valaisemaan keulahyttiin laskeudutaan lukittavasta taitto-ovesta. Vaikka täysi seisomakorkeus puuttuu, tilaa on veneen kokoon nähden valtavasti. Oikealla puolella on tilava wc ja sitä vastapäätä on kartturin penkin alle työntyvä yli kahden metrin pistopunkka. 4—5 hengen sohvaryhmän pöydän laskemalla ja keulan selkänojaa nostamalla syntyy iso sänky, johon mahtuu kolmekin nukkujaa.

Sagan wc on tilava ja valoisa. Pönttö on uusittu hiljattain.

Patjat ja muu verhoilu ovat hyvässä kunnossa. Ilmakin pysyy raikkaana suljettavien tuuletusventtiilien avulla. Säilytystilaa on kaapissa, sohvien alla sekä selkänojan takana.

Keulahytin pöydän ympärillä on tilaa viidelle. Pöytää laskemalla syntyy valtavan kokoinen sänky. Selkänojan taakse saa vuodevaatteet piiloon ja yhdellä kädenliikkeellä noja nousee ylös lisäten makuutilaa entisestään.

Moneen käyttöön

Sagaa voi pitää monien mahdollisuuksien veneenä. Ison ja toimivan keulahytin sekä kehuttujen ajo-ominaisuuksien vuoksi se soveltuu mainiosti vaikka pienen perheen matkaveneeksi. Tässä käytössä hankintalistalle kannattaisi laittaa avotilan kuomu, joka antaisi lisätilaa. Iso avotila sopii myös kalastamiseen tai vaikka tavaroiden rahtaamiseen saarimökille. Siirtymät hoituisivat tällä nopeasti, sillä Sagan huippunopeus on yli 25 solmua ja sopiva matkavauhti 20—22 solmua lastista riippuen.

Lähes 30 vuoden iästä huolimatta Saga vaikuttaa edelleen toimivalta kokonaisuudelta. Osittain nykyveneet menevät toki käytettävyydessä sen edelle, esimerkiksi kattoluukut ovat nykyisin suurempia ja helppokäyttöisempiä. Saga on silti hyvä vaihtoehto kohtuukokoiseksi pienen miehistön matkaveneeksi, jossa on hyvät ajo-ominaisuudet.

Sagan avotilasta mahtuu hyvin kalastamaan tai se sopii myös tavarankuljetukseen. Retkikäytössä muutama irtotuoli ja -pöytä olisivat hyvä lisä.

Saga 25 CC

Vuosimalli 1990, pituus 7,60 m, leveys 2,70 m, syväys 0,75 m, paino 2 000 kg
Kantavuus 6 henkeä, CE-luokka C
Vesisäiliö 80 litraa, polttoainesäiliö 280 litraa
Moottori Volvo Penta KAD-32, perävetolaite, 170 hv, vm. 1999, moottorin käyntitunnit 1 060 t
Valmistaja Saga Boats Norja
Hinta 27 500 € (2018)

Lue myös nämä

X