Tilaa
Jutut

Käytettyä katsomassa: Sea Bella – Pienen budjetin retkivene

Matkaveneilyn ei aina tarvitse maksaa 
kymppitonneja. 
Sea Bella on esimerkki 
veneestä, jolla pieni perhe voi aloittaa 
veneilyharrastuksen edullisesti. Mukavuudet ovat retkitasoa, mutta kyllä tällä veneellä 
tekee pitkiäkin 
lomamatkoja.

04.04.2024

Tekstijuha nieminen

Sea Bellan juuret ovat Pohjanmaalla Kokkolan naapurissa Öjan tunnetussa veneenrakennuspitäjässä, jossa veneiden veistäminen aloitettiin jo 1500-luvulla.

Sea Bellojen valmistus ajoittui 70-luvulle ja niiden valmistaja Öja båtar tuli myöhemmin tunnetuksi muun muassa suosittujen Avance-purje­veneiden valmistajana.

Sea Bellasta tehtiin eri versioita. Sarja käsitti HT-mallisen veneen lisäksi perähytillisen Deluxen sekä keulahytillä ja ohjaamolla varustetun Sea Maxin. Veneiden sisustukset vaihtelivat tilaajan toiveiden mukaan ja osaan markkinoilla oleviin yksilöihin on jälkeenpäin tehty muutoksia.

Juttu on julkaistu Kipparissa 10/2018

Keulakansi on viistojen ikkunoiden vuoksi pieni, mutta kaiteista saa tukea ja leveät sivukannet tekevät avotilaan kulusta helppoa.

HT-mallinen fiskari

Sea Bellassa on korkea varalaita ja matala HT-mallinen keulahytti. Etuikkunat ovat viistot lisäten näin tilan tuntua keulahytissä. Miinuksena on pieneksi jäänyt keulakansi, jossa korkea kaide kuitenkin helpottaa veneeseen nousua.

Kaikki ikkunat ovat kiinteitä eikä kattoluukkua ole, joten tavarat on kuskattava sivukansia pitkin avotilaan. Onneksi sivukannet ovat leveät ja katolla olevista kahvoista saa hyvin otteen. Jos voi valita, kannattaa vene parkkeerata kyljittäin tai perä laituriin päin.

Kippari istuu tässä veneessä keskellä venettä. Ohjauspulpetti jakaa tilat kahteen osaan, pleksiluukuin suljettavaan keulahyttiin ja avotilaan.

Hytin rakenteet ja ikkunaverhot rajoittavat kuskin näkyvyyttä eteenpäin.

Hallintalaitteiden sijoittelu on hyvä ja bonuksena on ohjauspulpetin etuosasta aukeava kaappi, jossa mittarien kytkennät ja johdot ovat hyvin esillä. Tuulilasinpyyhin on vain keskimmäisessä kolmesta keulaikkunasta, mikä vaikeuttaa sateella ja kovalla kelillä ajamista. Seisaaltaan ajaen kuskilla on loistava näkyvyys joka suuntaan.

Selkeä ja toimiva avotila

Avotilassa on korkeat laidat ja paljon lattiatilaa, joten liikkuminen on helppoa ja turvallista.

Perän U-muotoisilla penkeillä on tilaa viidelle matkustajalle ja tarvittaessa ne sopivat myös varapunkiksi. Penkkien väliin tulevia lisälevyä ja patjaa ei veneestä löytynyt. Kiinnityslistat ovat kuitenkin paikoillaan, joten pienellä vaivalla saa penkeistä tehtyä 180 × 190 cm tuplapunkan, joka toimii myös hyvänä auringonottotasona. Samasta levystä saa hyödyllisen pöydän avotilaan lisäämällä tukijalan helat lattiaan ja itse levyyn. Penkkien keskellä olevat peräkannelle johtavat jälkiasennetut portaat vievät turhaan tilaa ja ne kannattaa ruuvata irti.

Ohjauspulpetin styyrpuurin puolella on pieni ja matala wc-koppi, jossa on kemiallinen wc. Tila on ahdas ja se soveltuukin parhaiten lasten käyttöön. Wc-komeron katolla on hyvin tilaa merikartalle ja kiikarille.

Kuomu kaipaisi pesua ja kyllästämistä. Muutamalla ylimääräisellä vetoketjulla syntyisi sivukansille menoa helpottavat kulkuaukot. Nyt kuomun avaus vaatii liikaa näpertelyä. Kuskin penkin yläpuolelle kannattaisi laittaa vetoketjuluukku, josta voisi tähystää myös kuomun ollessa paikoillaan. Kuomu jää alas laskettuna ikävästi avotilan penkkien päälle. Yksinkertainen köysiviritys pitäisi sen peräkannella.

Keulahytin tilaihme

Keulahytti on erotettu avotilasta akryylistä tehdyillä ovella ja irrotettavilla luukuilla. Läpinäkyvät luukut, isot ikkunat ja matalat kalusteet tekevät tilasta avaran. Ensivaikutelmana tilajärjestely tuntuu erikoiselta, sillä pentteri on sijoitettu ohjauspulpetin taakse perimmäiseen kulmaan. Toisaalta tämä järjestely antaa kokkaajalle työrauhan.

Pienessä, mutta toimivassa pentterissä on hyvin säilytystilaa. Arkkumallisen jääkaapin saisi piilotettua punkan alle.

Pentterissä on perustoiminnot; liesi ja tiskiallas sekä kaappitilaa. Työtaso kääntyy seinästä alas. Seisomakorkeus on matalasta hytistä johtuen vain 178 senttiä.

Makuutilana on perinteinen V-vuode, josta pöytä laskemalla syntyy tilava tuplapunkka.

Sea Bellassa on paljon helppokäyttöisiä säilytystiloja ja keulahyttiin on saatu mahtumaan ripustinkaappi vaatteille.

Keulan pöytää laskemalla saa hyvän tuplapunkan. Vasemmalla on tilava ripustinkaappi.

Avotilan molemmilla laidoilla on leveiden sivukansien alla paljon 
helppokäyttöistä hylly- ja kaappitilaa. Paapuurin kyljen portaat helpottavat kannelle kulkua.

Ikä näkyy, mutta ei paina

Veneeseen on uusittu moottori vuonna 1992. Ikää sillä on jo lähes 25 vuotta, mutta makeavesijäähdytteisenä ja hyvin huollettuna sillä on vielä elinvuosia jäljellä. Perään on lisätty kiinteät kantotasot suuremman huippunopeuden toivossa. Uppoumarunkoisen veneen mukava matkavauhti on kuitenkin seitsemän kahdeksan solmua.

Monet Sea Bellan sisustusratkaisut ja verhoilumateriaalit näyttävät vanhahtavilta, mutta esimerkiksi jo pelkkä patjojen uudelleen päällystäminen muuttaisi yleisilmettä paljon. Lämmityslaite kannattaa myös laittaa uusintalistalle.

Vene oli myynnissä kirjoittamisen aikaan (2018) Naantalissa Nautionella 5  500 eurolla. Sea Bellalla on ikää jo yli 45 vuotta, mutta se on edelleen toimiva retkivene pienelle perheelle, joka nauttii suojaisilla vesillä veneilyn pienistä aloituskustannuksista, hitaasta vauhdista ja pienistä polttoainekustannuksista. Vanhassa veneessä riittää aina kunnostamista. Tämän veneen ylläpitoa helpottaa sen yksinkertainen tekniikka.

Konekoppa liukuu pyörien varassa näppärästi taaksepäin, jonka jälkeen huoltohommat onnistuvat helposti.

Sea Bella

Vuosimalli 1972
Valmistaja Öja Båtar
Pituus 7,00 m
Leveys 2,50 m
Syväys 0,70 m
Paino 1 500 kg
Vesisäiliö 60 litraa
Septitankki kemiallinen wc
Polttoainesäiliö 65 litraa
Moottori Volvo Penta 2003T, 43 hv, vm. 1992
Hinta 5 500 € (2018)

 

Lue myös nämä

X