Tilaa
Testit

Käytettyä katsomassa: Uttern 5202 – Viiden metrin käyttövene

Tällä kokoonsa nähden tilavalla perusveneellä hoituvat niin huviajelut, mökkimatkat kuin kalaretketkin.

18.11.2021

Tekstija kuvat juha nieminen

Uttern kuuluu Ruotsin tunnetuimpiin venemerkkeihin. Yritys aloitti veneiden valmistuksen jo 60-luvun puolessa välissä Skellefteån lähellä Pohjanlahden rannalla.

Alusta asti mallistossa keskityttiin pieniin ja keskisuuriin moottoriveneisiin. Avoveneiden lisäksi tuotannossa on ollut retki- ja kalastuskäyttöön soveltuvia keulahytti- sekä HT-veneitä. Kokeilipa Uttern välillä myös moottoripurjehtijoiden valmistamista. Amerikkalainen venejätti Brunswick osti Utternin 90-luvulla ja siirsi valmistuksen 2000-luvun lopulla monen muun alan yrityksen lailla Puolaan. Vaikka Utternien valmistus loppui Ruotsissa, niin Sandström Båtar Ab jatkaa edelleen pienempien mallien tekemistä Sandström-nimellä yrityksen synnyinseudulla.


Juttu on julkaistu Kipparissa 3/2019.


Suosittu kokoluokka

Uttern 5202 sijoittuu suosittuun ja kilpailtuun kokoluokkaan, jossa on tarjolla monia kotimaisia vaihtoehtoja. Reilun viiden metrin pituiset keskipulpettiveneet tyydyttävät monen suomalaisveneilijän tarpeet, oli kyseessä sitten mökkivene tai yhdistetty kala-huvivene. Tämän kokoluokan veneellä voi liikkua kovemmallakin kelillä.

Utternin muotoilu on onnistunut ja vene vaikuttaa merikelpoiselta heti ensisilmäyksellä. Tukevasta keulakaiteesta saa hyvin kiinni, ja iso ankannokka helpottaa veneeseen nousua. Keulan V-muotoisten penkkien ansiosta lattiatilaa on reilusti. Tämä ilahduttaa erityisesti heittokalastajaa sekä saareen tavaroita kuskaavaa mökkiläistä.

Reilun kokoinen ankannokka ja hyvät kaiteet helpottavat kulkua keulassa.

Keulapenkeillä on tilaa neljälle matkustajalle. Penkkien alla sijaitseviin 150 senttiä pitkiin säilytyslaatikoihin mahtuvat esimerkiksi heittovavat. Penkkien luukut on muotoiltu kaarevasti kylkien mukaan ja saranat on sijoitettu harvinaisesti reunan puolelle. Luukut pysyvät hyvin auki stoppariliinojen avulla, joten säilytystilojen käyttö on helppoa.

Veneessä on korkea varalaita, joten kansilla on turvallista liikkua. Laiturille nouseminen keskeltä venettä vaatii ketteryyttä, mutta keulan ja perän penkkejä voi käyttää askelmina.

Ohjauspulpetin ja laidan välistä mahtuu helposti kulkemaan edestakaisin.

Keulan V-penkkien alle mahtuu hyvin vaikka kalastusvälineet.

Luukkujen kaarevuudesta johtuen luukut avautuvat poikkeuksellisesti keskelle päin.

Kuskilla on hyvät oltavat

Koneen kaukohallintalaite on käden ulottuvilla ja mittarit hyvin esillä. Plotteri mahtuisi tuulilasin suojaan. Valojen ja pilssipumpun kytkimet on sijoitettu pulpetin etureunaan, missä ne ovat alttiina kolhuille. Pulpetin alla olevasta syvennyksestä saa jaloille tukea, mutta pulpetin kiinnitys välipohjaan kaipaisi kiristämistä.

Mittarit ja koneen kaukohallintalaite on sijoitettu hyvin. Parempi paikka katkaisimille olisi ratin alla piilossa.

Ohjaamon kahden hengen penkissä on helppokäyttöinen pituussäätö, mutta pitkä kuski kaipaisi säädöstä huolimatta enemmän tilaa ratin ja istuimen väliin.

Veneen akku sijaitsee ohjaamon penkin alla olevassa säilytysboksissa. Boksin luukku aukeaa takaseinästä, joten tilan käyttö on hankalaa. Tuulilasin ja sitä kiertävän kaiteen välinen rako on tarpeeksi iso, jotta kaiteesta saa hyvän otteen. Se helpottaa seisaaltaan ajamista huomattavasti.

Kahden metrin korkeuteen nouseva valomasto ei häikäise pimeäajossa. Kuljetusta ja säilytystä varten maston saa helposti kaadettua.

Ohjaajan penkin ollessa taka-asennossa jää peräpenkillä matkustaville vain vähän polvitilaa. Takapenkin saa irrotettua helposti ilman työkaluja.

Irroitettava takapenkki

Jos keulassa on hyvin tilaa, niin takana on ahtaampaa. Takapenkki on leveä, mutta jalkatila jää vaatimattomaksi varsinkin kuskin penkin ollessa taka-asennossa. Lisätilaa järjestyy helposti, sillä takapenkin saa irrotettua poistamalla saranoista sokat. Hyvä lisä kalastuskäyttöön! Valitettavasti istuimelle tai sen etulevylle ei ole säilytyspaikkaa veneessä, joten ne on jätettävä rannalle.

Kun penkki on paikoillaan, sen alla on koko veneen levyinen säilytystila. Pikkutavaroita varten tilaan kannattaa hankkia säilytyslaatikot.

Moottorikaivon alle on huoltoluukku, josta pääsee käsiksi pilssipumppuun ja itsetyhjentäjän sulkuventtiiliin. Ankkurin ja kiinnitysköydet saa suojaan takakannella sijaitsevaan boksiin.

Polttoainetankin täyttöhela on esillä moottorikaivon etureunassa.

Takakannella on pieni säilytystila ankkurille. Kiinnitysknaapit on asennettu niin kauas peräkulmiin, että kiinnityshommissa joutuu kurottelemaan.

Tehoa moottorissa

Utternia liikuttaa 75-hevosvoimainen kaksitahti Mercury, joten voimaa on riittävästi isollekin kuormalle. Käyntituntimittari puuttui, joten tarkkaa tietoa kertyneistä tunneista ei ole. Edellisen omistajan mukaan koneella oli ajettu ainoastaan mökkimatkoja, ja arvio tunneista on noin 200.

Hydrauliohjaus oli hiljattain uusittu. Myös pohjassa oli uusi myrkkymaali. Muutenkin vene oli rungoltaan ja lasikuitupinnoiltaan siistissä kunnossa. Ainoastaan lattian tiikkilaminaatti oli hieman haalistunut. Plotteri ja takatilan peittävä kuomu olisi hyvä lisä.

Vene oli myynnissä tämän artikkelin kirjoittamisen aikaan (2019) Flipper Marketissa Helsingin Koivusaaressa. Sen hintapyyntö oli 9 300 euroa. Uttern on merikelpoisen veneen maineessa ja on varmasti hyvä ostos.

Tekniset tiedot

Uttern 5202

Vuosimalli 2001
Valmistaja Utternbåtar Ab, Ruotsi
Pituus 5,20 m
Leveys 2,20 m
Paino 480 kg
CE-luokka C/5 henkeä/450 kg
Moottori Mercury 75 hv, 2-t, vm. 2002
Polttoainesäiliö 70 litraa
Hinta 9 300 €

 

Lue myös nämä

X