Tilaa
Jutut

Käytettyjen veneiden kauppa 2017-2022 – keskihinta nousi rajusti

Käytettyjä veneitä myytiin Suomessa vuosina 2020 ja 2021 valtavaa tahtia. Vesijettien ja yhteysveneiden kasvanut suosio on jatkunut koronakesien jälkeenkin.

19.04.2023

Tekstiraimo tengvall

Kuvatistock, tilastot traficom ja nettivene.com

Talvi 2020 oli Etelä-Suomessa talvi, jota ei koskaan tullut. Maa oli monin paikoin lumeton. Keväällä jää suli aikaisin sieltä, missä sitä oli ollut. Korona esti ulkomaanmatkailun, joten kesämökkien lisäksi suomalaiset lähtivät vesille.

Moni vaihtoi venettä tai hankki ensimmäisen veneensä. Vilkkaan kaupanteon huippu saavutettiin kesäkuussa 2020, jolloin yhteensä 5 765 Traficomin rekisterissä olevaa venettä ja vesijettiä vaihtoi Suomessa omistajaa.

Luku on valtava. Esimerkiksi edellisinä vuosina kesäkuun luvut olivat noin 3 500 omistajaansa vaihtanutta venettä tai vesijettiä.

Traficomin tilastoista otetut luvut sisältävät vain rekisterissä olevat veneet, eli yli 5,5-metriset tai yli 20-hevosvoimaiset.

Todellisuudessa lukuja kasvattavat kaikki tätä pienempien käytettyjen veneiden omistajanvaihdokset, jotka sisältyvät Nettiveneen tilastoihin.

Nettivene.com-sivuston tiedoissa voi lisäksi olla mukana uusia veneitä. Tämän vuoksi luvut ovat suurempia, eivätkä ne ole verrannollisia Traficomin tilastoihin omistajanvaihdoksista.

Molempien tilastojen perusteella käytettyjen veneiden kauppa oli kuitenkin selkeästi aiempia vuosia vilkkaampaa vuosien 2020–2021 ajan. Traficomille ilmoitetut omistajanvaihdosten määrät olivat aiempia vuosia suurempia kaikkina kuukausina, kaikissa Suomen maakunnissa ja kaikissa yleisimmissä venemerkeissä.

– Sea-Doo-vesijetit vaihtoivat vuonna 2022 omistajaa useammin kuin rekisteröitävät Yamarin-veneet –

Uusi vuosi 2021

Keväällä 2021 käytettyjen veneiden ostajat olivat ajoissa liikkeellä, vaikka talvi jatkui lumisena pitkään. Maaliskuussa 2021 luvut olivat yli 1,5-kertaisia edellisiin vuosiin verrattuna. Huhtikuussa omistajaa vaihtoi 3 230 käytettyä vesikulkuneuvoa, mikä on suunnilleen kaksinkertaisesti verrattuna vuosien 2017–2019 samaan ajankohtaan. Koko vuoden 2021 aikana kauppa oli suunnilleen yhtä vilkasta kuin vuonna 2020.

Korona-aikana käytettyjä, rekisterissä olevia veneitä vaihtoi vuosittain omistajaa 39 prosenttia enemmän kuin edeltävinä vuosina.

Kaikkien kauppa kasvoi koronavuosina, vesijeteissä sama tahti jatkui myös 2022.

Myynti tasaantuu huipusta

Vilkkaiden vuosien jälkeen keväällä 2022 viimeisten koronarajoitusten purku näkyi käytettyjen veneiden kaupassa. Ulkomaanmatkailu, kesätapahtumat ja muut normaaliajan houkutukset palasivat ihmisten ajankäyttöön kilpailemaan veneilyn kanssa. Kuukausittaisten omistajanvaihdosten määrät alkoivat painua vanhaan normaaliin vuosien 2017–2019 tasolle.

Mutta toisaalta Venäjän hyökkäyssota ja nousseet polttoaineiden hinnat lisäsivät yleistä epävarmuutta. Ne eivät kuitenkaan näytä vaikuttaneen kovin suuresti käytettyjen veneiden kauppaan vuonna 2022, vaan nähtävissä on muutama muu pitkäaikaisempi ilmiö.

Vesikulkuneuvotyypeistä kappalemääräisesti suurimmassa kasvussa ovat vesijetit. Merkkitilastoista näkee, että suosio kohdistuu erityisesti Sea-Doohon. Myös Kawasaki-kauppa käy käytetyissä selvästi aiempaa paremmin. Sen sijaan jo vuosikymmeniä suosittuna olleet Yamaha-vesijetit eivät ole enää niin suuressa kasvussa käytettyjen markkinoilla.

Sea-Doo-vesijetit vaihtoivat vuonna 2022 omistajaa useammin kuin rekisteröitävät Yamarin-veneet. Tällä tahdilla Sea-Doot ohittavat vuonna 2023 myös Busterit eniten myytyinä käytettyinä rekisteröitävinä vesikulkuneuvoina Suomessa.

Myös rib-veneet ovat käytettyjen markkinoilla suosiossaan. Tarjontaa alkaa olla yhä enemmän myös käytetyistä, joten ne vaihtoivat omistajaansa korona­vuosien jälkeen runsaasti myös vuonna 2022.

Keskihinnat ovat olleet jatkuvasti nousussa, useimmissa venetyypeissä myös koronan jälkeen.

Etätöihin veneellä

Korona-aika ja etätyö kasvattivat saarikohteiden asuttavuutta. Pysyvämpi kiinnostus saarikohteisiin pääsemiseen voi näkyä myös yhteyskäyttöön sopivissa veneissä. Venemerkeistä vuoden 2022 suurimpiin nousijoihin verrattuna koronaa edeltäviin aikoihin kuuluvat käytettyjen kaupassa Faster (+ 74 %), TG (+ 63 %) ja Minor (+ 36 %). Näistä Faster on muutenkin yleistynyt venekannassa vasta viime vuosina.

Koronaa edeltävään aikaan nähden vuonna 2022 yli kolmanneksen suuremmin käytettynä kauppansa tehneitä venemerkkejä olivat myös Suvi (+ 39 %) ja Jeanneau (+ 39 %).

Näistä Suvin kauppojen kasvu on toki kappalemääräisesti isompi ja selittynee merkin viime vuosina kooltaan kasvaneella mallistolla. Yhä useampi Suvi on varustettu yli 20-hevosvoimaisella moottorilla ja päätyy siksi Traficomin venerekisteriin.

Jeanneun  moottorivenemallisto on yleistynyt purjeveneiden rinnalla Suomessa ja nyt niitä alkaa liikkua myös käytettyjen markkinoilla.

Eniten omistajanvaihdokset ovat vähentyneet koronaa edeltävään aikaan nähden kappalemääräisesti Omavalmisteilla (–14 %, –117 kpl) ja Baylinereilla (–25 %, –82 kpl).

Muita yli 20 prosenttia miinuksella olevia merkkejä ovat Vator, Aquador, Ryds ja Särki. Hyvin erityyppisiä veneitä siis, eikä selkeitä trendejä ole havaittavissa.

 

Markkinoiden valtamerkkien Busterin ja Yamarinin myynti on käytettyjen markkinoilla tippunut roimasti huippuvuodesta 2020. Edullisilla veneillä profiloituneen ja myyntiään kasvattaneen Suvin kauppa on säilynyt käytettyjen markkinoillakin melko vakaana. Faster on kasvattanut markkinaosuuttaan alumiiniveneiden markkinoilla ja myös käytettyjen Fastereiden myynti on lisääntynyt.

Kauppa kävi ja hinnat pomppasivat

Mitä omistajanvaihdostilastoista pitäisi päätellä? Viime vuoden 2022 pienempi määrä omistajanvaihdoksia voi tarkoittaa, että nykyisiin veneisiin ollaan tyytyväisiä eikä niistä haluta luopua.

Runsaampi kaupankäynti taas tarkoittaa ainakin kahta asiaa: joku ha­luaa päästä eroon, mutta joku on myös valmis ostamaan. Veneen omistajat eivät usein ainoastaan halua päästä eroon, vaan samalla hankkivat uuden tai uudemman käytetyn.

Jotain osviittaa kiinnostuksesta antavat veneiden myyntiajat ja myyntihinnat. Nettiveneen datan perusteella veneiden keskimääräiset myyntiajat lyhenivät erityisesti vuonna 2021 verrattuna aiempiin vuosiin.

Nettiveneen tietojen perusteella myös keskihinnat nousivat. Jonkin verran nousua pande­miaa edeltävään aikaan oli jo vuonna 2020, mutta erityisesti hinnat nousivat vuonna 2021.

Moottoriveneiden keskihinta nousi parissa vuodessa yli 2 300 euroa, yli 19 000 euroon.

Keskiarvoa nostavat isompien ja kalliimpien veneiden kasvanut myynti. Silti myös mediaanihinta eli kaikista myydyistä veneistä hinnaltaan keskimmäisen hinta nousi pandemiaa edeltäneestä 6 500 eurosta 8 000 euroon vuonna 2021. Tästä voi hyvin päätellä yleisempää käytettyjen veneiden hinnannousua.

Erityisesti vuonna 2021 lähes kaikenlaiset vesikulkuneuvot kävivät keskimäärin tavallista nopeammin kaupaksi.

Eilen, nyt ja huomenna

Hintataso on pysynyt suunnilleen samana vuonna 2022. Aavistuksen kasvaneet myyntiajat kuitenkin kertovat, ettei kauppa käynyt enää  pandemia-ajan tahtiin.

Luvut eivät kerro vielä kauden 2023 tilanteesta muuta kuin sen, että kauppa vaikuttaa tasaantuneen. Suomalaisten tekee mieli päästä vesille. Käytännössä kaikenlaisia käytettyjä veneitä on tarjolla ja käytännössä kaikille ennen pitkää löytyy kyllä ostaja.

Lue myös nämä

X