Tilaa
Jutut

Käytettyjen veneiden varastot tyhjät

Käytettyjen veneiden hinnoissa on nyt mukana yliarvostusta, näkee Bike & Boatin Erkan Fere.

02.11.2021

Tekstimarkus ånäs

KuvatAnton reenpää tomi tähti xo marine

Kun seuraa käytettyjen veneiden markkinaa, tuntuu, että kaikki veneet kelpaavat. Aivan näin iloisesti ei ole asia, sillä enimmäkseen veneilijät etsivät hyväkuntoisia yksilöitä. Mutta on totta, että käytettyjä veneitä on nyt vaikea löytää, vahvistaa valtakunnallisen Bike & Boat Worldin toimitusjohtaja Erkan Fere.

Fere kertoo, että koska liikkeellä on ollut poikkeuksellisen paljon ensiveneiden ostajia, vaihtoveneiden varastot ovat kaikilla veneliikkeillä tyhjät.

”Käytettyjä veneitä myytäisiin enemmän, jos niitä olisi tarjolla”, Fere kertoo.

”Toisaalta koska kysyntä kohdistuu ensisijaisesti hyväkuntoisiin yksilöihin, kaikkia mahdollisia veneitä emme ota myyntiin.”

Monet vähemmän prameat veneet myydään suoralla kaupalla kuluttajien kesken. Fere näkee, että erityisesti niiden veneiden hinnoittelussa on ilmaa.

”Käytettyjen veneiden hinnoissa näyttäisi olevan tällä hetkellä lievää yliarvostusta. Erityisesti näin näyttäisi olevan kuluttajien välisissä suorissa kaupoissa.”

Tällöin voi käydä niin, että uutta käytettyä venettä ei alle enää markkinoilta löydy. Usein jopa katteeton myyntituotto haihtuu, kun etsitään uutta venettä alle kuumentuneilta markkinoilta. Näin etenkin, jos toiveena on ostaa sellainen liikkeestä myös käytettyyn veneeseen liittyvän rajoitetun takuun toivossa.

Näitä halutaan

Halutuimmat käytetyt veneet erottuvat selvästi. Fere kertoo, että viiden ja seitsemän metrin pituiset alumiinirunkoiset perämoottoriveneet ovat kaikkein halutuimpia.

”Niitä ostetaan kesäpaikoille yhteysveneiksi. Yhtä hyvin kauppa käy 21 – 26-jalkaisten day cruisereiden segmentissä.”

Kategorisesti Uusimaa ja Varsinais-Suomi ovat Bike Boatilla kuumentuneet kaikkein eniten.

”Isoja veneitä halutaan eniten Saaristomerelle, kun taas Keski-Suomessa ostetaan pienempiä yhteysveneitä.”

Koska käytettyjä veneitä ei ole saatavilla, tai niiden pyyntihinnat lähentelevät hyväkuntoisina jo uusien vastaavien hintoja, moni ostaa uuden veneen.

”Käytettävissä olevia resursseja veneen hankintaan tuntuu nyt olevan sen verran enemmän, että jos mieleistä ei löydy käytettynä, ostetaan uusi”, Fere vahvistaa.

Traficomin ylläpitämän venerekisterin mukaan veneiden omistajavaihdokset kasvoivat yli 30 prosenttia vuonna 2020. Toimialajärjestö Finnboatin venevälitystä tekevien jäsenyritysten näkemykset kaupan kasvusta ovat Finnboatin mukaan yhteneväiset: ”Kasvanut kotimaan kysyntä johti käytettyjen veneiden kaupan erittäin voimakkaaseen yli 30 prosentin kasvuun.”

Tänä vuonna kysyntä ei ole siitä ainakaan heikentynyt. Eikä taittumista koeta ensi vuonnakaan, uskoo Fere: ”Vahva veneiden kauppa jatkuu ainakin vielä ensi vuoden, sen näemme jo.”

Sea Boy 630 R oli syyskuussa myynnissä Sipoossa. Venettä vauhdittaa Evinrude E-Tec 115. Hintapyyntö oli 16 500 euroa.

Veneet valuvat ulkomaille

Suomalaista käytettyjen veneiden markkinaa on kuivannut myös aiemmasta kasvanut Ruotsin vienti. Veneitä valuu maasta pois.

Fere näkee, että se on suunta, joka tulee kehittymään entisestään – markkinat globalisoituvat entisestään.

”Käytettyjen veneiden kansainvälinen välitystoiminta on merkittävää erityisesti suurten veneiden kohdalla”, Fere kertoo.

Ilmiö on nähty suomalaisessa XO1 Marinessa. Kaupaksi ulkomaille on parin vuoden aikana saatu Suomesta veneitä hinnalla, josta vielä toissakesänä ei olisi voinut uneksiakaan, kertoo Iiro Avellán.

”Hinnat ovat kasvaneet käytetyissä veneissä kymmenen kaksikymmentä prosenttia. Nyt jopa erikoisempia, muutaman vuoden maanneita veneitä saa kaupaksi.”

Avellán kertoo, että erityisesti venevienti on vilkastunut, sillä Suomessa ei olla valmiita maksamaan tämän päivän ”markkinalisää”.

”Ruotsista, Tanskasta ja Norjasta tulee koko ajan kyselyitä. Erikoisinta on, että Etelä-Euroopasta soitellaan nyt myös. Esimerkiksi Espanjasta kysellään säännöllisesti, millaisia 40-jalkaisia veneitä Suomessa olisi myynnissä.”

Mutta jotain tännekin tulee. ”Tänä kesänä Suomeen päätyi 52-jalkainen Riva.”

Riva Monte Carlo 30 Offshorer Specialin pyyntihinta on 74 500 euroa.

 

Lue myös nämä

X