Yamahan uusi F115B tuotiin markkinoille keväällä 2014. Yamaha F115A ei ole ollut Kipparin Käyttötestissä, mutta sen identtinen sisarmalli Selva puolestaan on. Se pyöri saman veneen, Scout 175 SF:n perässä kaudella 2012.
Uusi malli on edeltäjänsä tavoin nelisylinterinen, monipistesuihkutuksella varustettu nelitahtimoottori, jossa käytetään kahta kannen yläpuolista nokka-akselia ja neljää venttiiliä kussakin palotilassa. Moottorin pakosarja on kiinteä osa sylinterikannen valua. Keskitetyt pakokaasut johdetaan rikiputkeen erillisen vesijäähdytetyn putken välityksellä.
Kaikki moottorin toimintaan vaikuttavat parametrit kontrolloidaan antureilla, joiden antama tieto käsitellään moottorin elektronisessa keskusyksikössä. Sytytyspuolia moottorissa on kaksi, jotka niin ikään saavat impulssit ja tarvittavat ennakot samaisesta keskusyksiköstä. Sylinterit 1 ja 4 jakavat saman puolan ja sylinterit 2 ja 3 toisen.
Polttoainejärjestelmä on toteutettu yhteispainesuihkutusperiaatteella, käyttäen yhtä korkeapainepumppua ja siirtoon matalapainepumppua. Pieni polttoaineen jäähdytin on sisällytetty moottorin jäähdytysjärjestelmään.
Paljon pieniä uudistuksia
Kerrataanpa vielä muut keskeisimmät kohdat, jotka ovat tämän uuden moottorimallin myötä muuttuneet:
Moottorin iskutilavuus on noussut 1 741 kuutiosentistä 1 832 kuutiosenttiin. Joutokäyntinopeus on säädettävissä alueella 600–1 000 kierrosta minuutissa 50 kierroksen välein. Joutokäynnin kierrosluvun säätö on lisätty lähinnä uistelukäyttöä ajatellen.
Moottorin koko joutokäyntipiiri on erotettu varsinaisesta kaasuläpästä erillisellä joutokäynnin ohivirtausventtiilillä, jota hallitaan täysin sähköisesti moottorin ohjausyksikön kautta. Kaasuläpän käyttö tapahtuu kuitenkin vielä mekaanisesti vaijerin välityksellä kaukosäätölaitteen kautta.
Laturin teho on parantunut 25 ampeerista 35:een. Sen suorituskykyä on myös tehostettu etenkin alhaisilla kierrosnopeuksilla, jotta virta kalastuksessa riittäisi.
Paino on keventynyt 13 kg, josta pari kiloa tulee yksistään kevyemmästä kopasta. Kookas imusarja pitkine putkineen on kevyttä muovivalua. Kopan muotoilua on muutettu niin, että veden pääsy moottoriin takakautta on entistä epätodennäköisempää. Ajonesto on vakiona Euroopassa, ja sen pitäisi hillitä varkaiden työskentelyintoa.
Uudistusten lukumäärä on vakuuttava, kieltämättä, mutta mitkä parannukset tuntuvat moottoria käyttävällä kuluttajalla selvimmin? Kysymys toisin aseteltuna: kuinka moni käyttäjä kohtasi ongelmia näissä asioissa edellisen moottorimallin kanssa?
Mittausten valossa on vaikea nähdä syytä, miksi aikaisempi, hyväksi todettu moottori piti korvata kokonaan uudella mallilla. Huippunopeus uutuudella oli, vaikkakin merkityksettömästi, jopa muutaman solmun kymmenyksen heikompi, eikä kulutuslukemiksikaan saatu vanhaan malliin verrattuna nätimpiä lukemia. Solmun kymmenyksien ero tulee helposti jo mittauslämpötilasta, ilmanpaineesta jne.
Ovatko enimmät uudistukset siis lähinnä tyhjän hehkutusta? Eivät suinkaan.
Lue Käyttötestin loppuraportti kokonaisuudessaan Kipparista 6/2015
Yamaha F115B
Työtapa nelitahtinen
Sylinteriluku rivi 4
Iskun pituus 88,9 mm
Syl. halkaisija 81,0 mm
Ilmoitettu teho 115 hv/ 84,6 kW/5 800 r/min
Iskutilavuus 1 832 cm³
Kierroslukualue 5 300 – 6 300 r/min
Paino 173 kg
Polttoaineen syöttö polttoaineensuihkutus
Voitelujärjestelmä öljysäiliö 3,2 l
Sytytysjärjestelmä TCI
Latausteho 35 A/420 W
Välityssuhde 1:2,15
Vaihteet e-v-p
Kippausjärjestelmä hydraulinen kippi ja trimmi
Valmistusmaa Japani
Hinta 14 890 €
Maahantuoja Yamaha Motor