Jutut

Yamaha F115B

Kipparin viime elokuun numerossa julkaistussa esittelyssä pohdittiin, miksi niin hyvä moottori kuin Yamaha F115B:n edeltäjä F115A oli, piti korvata kokonaan uudella moottorilla. Pitkän testirupeaman aikaisista mittauksista ei vastausta tahtonut löytyä. Uusi moottori teki työtä kiitettävästi, kuten edeltäjänsäkin. Vasta kun moottori testin lopussa tutkittiin myös sisältä, alettiin uutukaisen saloista päästä jyvälle.

04.06.2015

TekstiKarel Kakko ja Vesa Leppä

Kuvat Kuvat Seppo Evinsalo

Yamahan uusi F115B tuotiin markkinoille keväällä 2014. Yamaha F115A ei ole ollut Kipparin Käyttötestissä, mutta sen identtinen sisarmalli Selva puolestaan on. Se pyöri saman veneen, Scout 175 SF:n perässä kaudella 2012.

Uusi malli on edeltäjänsä tavoin nelisylinterinen, monipistesuihkutuksella varustettu nelitahtimoottori, jossa käytetään kahta kannen yläpuolista nokka-akselia ja neljää venttiiliä kussakin palotilassa. Moottorin pakosarja on kiinteä osa sylinterikannen valua. Keskitetyt pakokaasut johdetaan rikiputkeen erillisen vesijäähdytetyn putken välityksellä.

Kaikki moottorin toimintaan vaikuttavat parametrit kontrolloidaan antureilla, joiden antama tieto käsitellään moottorin elektronisessa keskusyksikössä. Sytytyspuolia moottorissa on kaksi, jotka niin ikään saavat impulssit ja tarvittavat ennakot samaisesta keskusyksiköstä. Sylinterit 1 ja 4 jakavat saman puolan ja sylinterit 2 ja 3 toisen.

Lue kaikki

MOOTTORI­VENEISTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

Lue myös nämä

X