Tilaa
Jutut

Kippari 30 vuotta sitten: Jenkkiveneiden kato oli jo kiihtymässä

Venemyynti oli viittä vaille romahtamassa, mutta uusia moottoreita oli tulossa.

27.10.2020

Tekstijuha virtanen

Kuvatkipparin arkisto

Lokakuun Kipparin kenties merkittävin uutinen oli vaatimaton kaksipalstainen artikkeli, joka ”paljasti” perämoottoreihin liittyvän uutisen Tukholman uivasta Allt för Sjön -venenäyttelystä. Sen mukaan Honda oli tuomassa markkinoille ensimmäiset isot nelitahtiperämoottorit.

Nyt, 300 - 400 hevosvoiman moottoreiden aikana, kuulostavat Hondan silloisten isojen uutuuksien 35 ja 45 hevosvoimaa lähinnä huvittavalta.

Ne olivat silti ensi- tai ainakin toinen askel kohti nykyisiä isoja nelitahtimoottoreita. Amerikkalainen Homelite oli tehnyt jo pari vuosikymmentä aikaisemmin oman nelitahtisen 55 hevosvoiman moottorinsa, mutta se ei ollut koskaan myyntimenestys, ei ainakaan Suomessa. Moottori oli painava, eikä sen tekniikka vakuuttanut. Hondalta, ja myös Yamahalta, oli myös nähty jo aiemmin pieniä nelitahtisia perämoottoreita, mutta tehoiltaan vain muutama hevosvoimaa.

Hondan hopeanharmaat uutuudet olivat kuutiotilavuudeltaan 800 cm³. Niiden eduiksi arvioitiin kaksitahtisiin verrattuna erityisesti alhainen äänitaso ja polttoainetaloudellisuus.

Kolme vuosikymmentä sitten syksy oli vielä isojen venenäyttelyjen aikaa. Tukholman lisäksi Kipparissa oli raportti Naantalista ja Helsingin Uivasta. Sen mukaan jenkkiveneet olivat jo vähenemään päin markkinoilta. Lama puri. Öljyn hinta heilahteli ja korkotaso oli nousussa. Uuden veneen osto ei ollut monillekaan ajankohtaista ja veneiden kappalemääräinen myynti laski.

Kotimaisten merkkien asemien hienoisesta paranemisesta huolimatta, uusista veneistä Kipparissa oli testissä Ryds 600 C, amerikkalaisen konseptin mukaan tehty ruotsalaisvene. Suomessa Ryds tunnettiin huonosti, vaikka se oli yksi Ruotsin suurimpia venevalmistajia. Kotikaupunkinsa Rydsin mukaan nimettyjen veneiden valmistus oli alkanut jo 1962. Vauhti kiihtyi 80-luvun lopulla, kun kuvaan tuli mukaan OMC eli Outboard Motor Corporation.

Testissä monikäyttöisen veneen kokonaisuus arvioitiin tasapainoiseksi. Kulkua keulasta kiitettiin, mikä sinänsä ei ollut ihme, olihan vene niin sanottu walkaroud ja keulaa ”koristi” leveä ankannokka.

Johnson ja Evinrude -perämoottoreistaan tunnettu OMC oli Kipparin mukaan tuomassa markkinoille edistyksellisen sisäperädieselin, haastaakseen Volvo Pentan ja MerCruiserin. Uutta dieseliä kehitettiin yhdessä Steyer Puchin kanssa.

Lue myös nämä

X