Tilaa
Jutut

Kippari 30 vuotta sitten: Kråkön ylpeydestä megajahteihin

Kipparissa julkaistiin 30 vuotta sitten sadan jahdin luettelo. Loton tuplajättipotti ei olisi riittänyt niihin edes käsirahaksi.

14.04.2020

TekstiJuha Virtanen

KuvatKipparin arkisto

Kipparin testiraporteissa pyöritään nyt jo 830 ajetun testin paremmalla puolella.

Jotakuinkin tasan 30 vuotta sitten, oltiin vielä alkuvaiheissa testien osalta ja huhtikuun tuoreesta lehdestä saatiin lukea vasta Kipparin testi numero 32.

Edellä mainitun testin vene oli Chris-Craftin valmistama Sea-Hawk 215, jenkkityyliin tehty kalavene. Suomalaisista kalapaateista se poikkesi edukseen.

Siihen asi Suomessa kalaveneellä oli ajateltu soutuveneitä tai perinteisiä uppoamarunkoisia fiskareita.

Sea-Hawk tarjosi ison tasaisen avotilan, helpon kulun keulaan ja keulakannen alle ja ohjauspulpetin eteen sijoittuvan kajuutan, jossa yöpyy 2-3 henkeä.

Suorituskyky OMC:n V8-moottorilla oli hyvä ja ajettavuuden varmisti Chris-Craftin kokemus. Monikäyttöisen veneen uskottiin löytävän ostajansa myös Suomessa.Seuraavana testivuorossa oli suomalainen matkavene.

Porvoon kaupungin etelä­puolella on Kråkön saari, joka tunnettiin lukuisista veneveis­tämöistään. Kipparin testi numero 33 tehtiin Thure Lindströmin veneveistämön valmistamalla Nordic 91 DC:llä, joka oli pienen veistämön näyttö rohkeasta suunnittelusta.

Hyttiveneistään tunnettu Lindström teki uutuudestaan avoimen Daycruiserin, vaikka kooltaan vene oli selvästi matkaveneluokkaa. Sen suunnitteli helsinkiläinen Sture Gripenberg.

Pienine virheineenkin vene teki myönteisen vaikutuksen. Se oli valmistajaltaan rohkea avaus niille markkinoille, joita amerikkalaiset ja norjalaiset olivat siihen asti hallinneet.

Kippari auttoi vuonna 1990 megajahdin ostamista miettiviä. Lehdessä julkaistiin sadan megajahdin lista. Yhteistä niille oli hinta. Jokainen ”vene” maksoi miljoona markkaa per metri.

Lehdessä oli myös raporttivuoden 1990 Tukholman Allt för sjön -messuista. ”Kipparin valinta” messuilla nähdyistä veneistä oli Fjordling 17 Classic. Kuinka ollakaan, se on kummitellut lehden historiassa myöhemminkin.

Lue myös nämä

X