Jutut

Kippari ohjasi Suomenlinnan-lauttaa Kauppatorin rannalta – ”Uskon, että olemme oikealla tiellä”

Suomenlinna II -lautan etäohjausta on testattu onnistuneesti Helsingin sataman edustalla.

10.12.2018

TekstiKristiina Kuisma

Suomenlinna II -lautan etäohjausta on testattu onnistuneesti Helsingin sataman edustalla viime viikolla. ABB:n ja Helsingin seudun liikenteen (HSL) suorittama historiallinen testi on merkittävä askel autonomisessa merenkulussa. Aiheesta tiedotti ABB STT:n välityksellä.

ABB testasi tiedotteen mukaan alusten toimintaa tehostavia teknologioita. Ne ovat yhtiön mukaan asennettavissa jo lähes kaikentyyppisiin aluksiin.

Viime viikolla uutisoitiin myös maailman ensimmäisestä täysin autonomisesta lauttamatkasta Turun saaristossa. Kyseessä oli Rolls-Roysin ja Suomen lauttaliikenne -konsernin valmistamasta aluksesta.

”Olemme innoissamme testin potentiaalisista vaikutuksista tulevaisuuden meriliikenteeseen. ABB:n edistyneet automaatioratkaisut tekevät aiemmin mahdottomasta mahdollista monille toimialoille mukaanlukien meriliikenne, jossa aktiivisesti haetaan tehokkuutta ja turvallisuutta parantavia teknologioita”, sanoo Peter Terwiesch, ABB:n Industrial Automation -divisioonan johtaja tiedotteessa.

Testiajossa lautan kapteeni Lasse Heinonen etäohjasi lauttaa Kauppatorin rannasta. Siellä oli väliaikainen ohjauskeskus. Ohjauksessa käytettiin dynaamista paikannusta hyödyntävää ABB Mobility Marine Pilot Control -järjestelmää.

”Testi on merkittävä edistysaskel. Uskon, että olemme oikealla tiellä ja jatkamme tämän teknologian mahdollisuuksien tutkimista edelleen”, kommentoi kapteeni Heinonen.

Koe toteutettiin lautan liikennöintiaikojen ulkopuolella ilman matkustajia. Koekäyttö tapahtui alueella, jossa ei liikennöinyt muita aluksia. Etäohjaus oli käytössä ainoastaan kokeen ajan. Tutkimus- ja tuotekehitystyö miehistön kanssa yhteistyössä jatkuu.

Suomenlinna II liikennöi ympäri vuoden Helsingin keskustan ja Suomenlinnan linnoituksen välillä.

”Autonominen ei tarkoita miehittämätöntä. Samalla kun alukset muuttuvat sähköisiksi, digitaalisiksi ja verkkoon kytketyiksi, ABB voi optimoida merenkulkijoiden osaamista jo olemassa olevien ratkaisujen avulla ja näin parantaa merenkulun kokonaisturvallisuutta”, sanoo Juha Koskela, ABB:n Marine & Ports -liiketoimintayksikön toimitusjohtaja.

Onnistunut etäohjaustesti on ABB:n mukaan läpimurto ja merenkulun historian käännekohta. Se avaa merkittäviä uusia mahdollisuuksia meriliikenteen autonomisten ohjausjärjestelmien yleistymiselle.

Suomenlinna II on rakennettu vuonna 2004. Siihen on asennettu jäänmurtamiseen soveltuva ABB:n Azipod®-propulsiojärjestelmä. Vuonna 2017 lauttaan asennettiin lisäksi ABB Ability™ Marine Pilot Vision -tilannetietojärjestelmä.

Autonomisten ratkaisujen odotetaan mullistavan kansainvälisen merenkulun tulevien vuosikymmenten aikana.

Lue myös nämä

X