Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Kipparin kalenteri toukokuu 2020: Askeladden P79 Weekend ja Jeanneau Merry Fisher 795 Cruiser

Kahdeksanmetriset matkaveneet ovat ilmeeltään uudenlaisia, mutta luottavat tiloissa perinteiseen kaavaan.

01.06.2020

TekstiKarel Kakko

KuvatAnton reenpää/otavamedia

Kenelle: Retkeilypainotteiseen käyttöön perheelle tai pariskunnalle, jos budjetti kestää uuden paketin hankinnan.


Asumismukavuuksia kaipaavan perheen tai pariskunnan huomio kiinnittyy kahdeksanmetrin kokoluokkaan, jossa sopii odottaa vähintään neljää makuupaikkaa, erillistä toilettia ja kokkailukelpoista pentteriä.
Vertailuun valittiin Askeladden P79 Weekend ja Jeanneau Merry Fisher 795 Cruiser. Molemmissa on uutta ja erottuvaa ilmettä, Askeladdenissa varsinkin, mutta tilojen puolesta voi puhua yllättävänkin perinteisistä matkavene-ehdokkaista.

Toisin kuin takavuosina, voimanlähteinä eivät palvele enää sisäperämoottorit, vaan perämoottorit. Trendi on laajemminkin katsottuna selkeä. Perämoottoreihin siirtyminen on kustannuksia laskeva ratkaisu ennen kaikkea siksi, että asennustyöt helpottuvat. Sama pätee mahdolliseen moottorin vaihtoon, jos ja kun sen aika tulee.

Tuttua Jeanneaun tyyliä

Ranskalaismerkki Jeanneaun Merry Fisher -mallisarja jakautuu enemmän yhteys- ja kalastuskäyttöön tarkoitettuihin Marlin-malleihin sekä retkivenehenkisempiin Cruisereihin.

Siinä missä Marlineissa on ympärikäveltävä hytti, Cruisereissa leveää runkoa on hyödynnetty sisätilojen hyväksi. Kulku on kuitenkin tehty eurooppalaiseen makuun helpoksi, sillä keulasta kajuutan takapuolelle pääsee vaivatta sivukansia pitkin.

Kuten merkille on ominaista, uimatasoineen 7,9-metrisessä mallissa on varsin laaja taka-avotila. Tarpeen ja budjetin mukaan sitä voi täydentää lisäistuimilla ja -patjoilla sekä kuomulla. Idea on tuttu monista eteläeurooppalaisista veneistä.

Sisällä liukuoven takana odottaa tilajärjestelyiltään mitä perinteisin salonki sekä keulakajuutta erillisine, mutta varsin pienine wc-tiloineen.

Kilpailukykyisistä hinnoistaan tunnetun Jeanneaun linjana on, että jokainen valitsee veneeseensä haluamansa varusteet. Vakiona ei ole oikeastaan mitään retki- ja matkaveneilyn perusvarusteista.

Suuret ikkunat tekevät Jeanneaun salongista avaran ja valoisan. Avattavat ikkunat ja tuulilasinpyyhkijät ovat Suomeen tuotavissa malleissa vakiona, samoin kattoluukku.

Jeanneau Merry Fisher 795 Cruiser

Pituus 7,9 m (uimatasoineen), leveys 2,81 m, paino 1780 kg ilman moottoria
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Henkilöluku 9, CE-luokka C
Tehosuositus 150–200 hv
Testimoottori Yamaha F200, nelitahti, polttoainesäiliö 280 l, vesisäiliö 100 l
Vakiovarustus mm. tuulilasinpyyhkimet, tuulilasinpesulaite, vapatelineet, vesiallas ja painevesi, avattavat sivuikkunat, takapenkin istuinpehmusteet, kattoluukku, kansisuihku
Lisävarusteet mm. avotilan U-sohva/aurinkotaso, vesi-wc, jääkaappi, lämmitin, ilmastointi, navigointipaketit, audiopaketti, keulapotkuri, kaasuliesi tasoineen, maasähköpaketti, trimmitasot, tutka, autopilotti
Valmistaja Jeanneau

Pienten yllätysten Askeladden

Norjassa päämajaansa pitävä, mutta Jeanneaun tavoin Puolassa valmistettava Askeladden on luonut muutamassa vuodessa peräti yhdeksän venettä käsittävän hyttivenemalliston.

Valtaosa hyttimalleista kuuluu Pilothouse-tyyppisten veneitten P-mallisarjaan. Viime kauden uutuutena esitelty P79 Weekend on kuitenkin retki- ja matkavene, jossa etenkin avotilaan on yhdistetty daycruisereista tuttuja elementtejä. Pilothouse-nimitys onkin näiden veneiden kohdalla melko harhaan johtava.

Mittojen valossa Askeladden on uimatasoineen viisi senttiä Jeanneauta lyhempi, leveydessä eroa on sentti Jeanneaun hyväksi. Kaikkiaan pätevä vertailukaksikko siis.

Askeladdenissa on niin ikään käytännölliset sivukannet, ja muunneltava avotilakin noudattelee samaa filosofiaa kuin kilpailijassa. Kovin suuria eroja ei ole sisätilojen järjestelyissäkään, joskin makuutiloja on vakiona yksi enemmän – aterion alle jäävä pistopunkka.

Pakettihinnoiltaan Askeladden on tuntuvasti Jeanneauta kalliimpi, ja se näkyy myös vakiovarustelussa. Lisävarustelistallekin jää silti kymmenittäin herkkuja pähkäiltäväksi.

Askeladdenissa on panostettu tyyliin ja yksityiskohtiin. Kolme tuulilasinpyyhintä ja avattavat sivuikkunat kuuluvat vakiovarustukseen, sähköllä toimiva ”aurinkokatto” on puolestaan reilun 6 000 euron lisävaruste.

Askeladden P79 Weekend

Pituus 7,85 m (uimatasoineen), leveys 2,80 m, paino 2 500 kg ilman moottoria
Valmistusmateriaali lujitemuovi
Henkilöluku 8, CE-luokka C
Tehosuositus 200–350 hv
Testimoottori Suzuki DF250, nelitahti
Polttoainesäiliö 230 l, vesisäiliö 100 l
Vakiovarustus mm. vesi-wc, jääkaappi, kaasukeitin, vesiallas ja painevesi, tuulilasinpyyhkimet, ZipWake-automaattitrimmitasot, kattoluukku ja -ikkuna, avattavat sivuikkunat, takapenkin istuinpehmusteet
Lisävarusteet mm. keulapotkuri, ulko-ohjauspiste, stereopaketti, diesellämmitin, lämminvesijärjestelmä, maasähköjärjestelmä, sähköinen SoftTop-katto, suihku, avotilan lisäpenkit ja -pehmusteet
Valmistaja Askeladden

Pelkistetty ja hienosteleva

Jeanneau luottaa sisustuksessa monista Merry Fishereistä tuttuun, pelkistettyyn tyyliinsä. Arkinen selkeys loistaa, ja puupintoja on riittävästi antamaan kontrastia kalseille muovipinnoille. Akvaariomaista tunnelmaa luovat kookkaat ikkunat, jotka antavat istumapaikasta riippumatta erinomaisen näkyvyyden.

Istuinten vaaleanharmaa verhoiluväri on hieman arka lian näkymistä ajatellen, eikä tässä hintaluokassa ole tarjolla muita vaihtoehtoja.

Jeanneaun ohjaamo on luontevimmillaan seisten ajettaessa. Jalkatuki voisi laajempi ja monikäyttöisempi.

Askeladdenin ajokajuutta on melkoinen ”lasikoppi” niin ikään. Tyyli näyttää ensisilmäyksellä hienostuneemmalta: on tummanharmaata mokkanahan tuntuista tekonahkaverhoilua, erottuvia tikkauksia ja esimerkiksi aterion pöytä istuinten kanssa sävy sävyyn merkkibrodeerauksella. Keulakajuutankin viimeistelyyn on panostettu eri malliin kuin kilpailijassa.

Eteenpäin kallistettu tuulilasi sekä laajat tummat pinnat ovat Askeladdenia käskevän mieleen, koska ehkäisevät heijastuksia.

Ei voi olla myöskään mainitsematta koeajoveneen reilun 6 000 euron arvoista erikoisuutta, kuomukankaista kattopeitettä, jota liikutellaan sähkötoimisesti. Kelpo vaihtoehto sille, joka haluaa umpihyttiveneeseensä ajoittain kesäisen turistibussin tunnelmaa. Vakiomallissa on pehmeän katteen sijaan kattoluukku ja -ikkuna.

On sitten makuasia, kummassa näistä veneistä paremmin viihtyy. Se, mikä on toiselle hienostunutta, voi olla toiselle jopa luotaantyöntävää. Eipä mene venevalinta helpoksi, jos vaikka perheen sisällä ollaan kovin erimielisiä…

Asuttavampi Askeladden

On hauska huomata, että vielä 2020-luvulla matkaveneissä suositaan lähes täsmälleen samanlaisia tilaratkaisuita kuin esimerkiksi sellaisissa takavuosien suosikeissa kuten 70-luvun Jurmo Cabinissa ja Marino 23:ssa. Ajat muuttuvat, mutta jotkut perusasiat pysyvät ennallaan. Konkreettisin ero takavuosiin on V-vuoteen korvaaminen poikittaisvuoteella, jolloin keulaan on saatu sovitettu toiselle puolelle pieni erillinen wc-tila.

Salongit ovat kuin toisintoja vuosikymmenten takaa: ateriot ovat järjesteltävissä vuoteeksi, ja niitä vastapäätä ovat kompaktin kokoiset pentterit. Näin se oli vuosikymmeniä sitten, ja näin se on yhä myös Askeladdenissa ja Jeanneaussa. Tosin vuoteiden vaatimista välipehmusteista on näissä kummassakin maksettava lisähintaa.

Jeanneau näyttää, millainen on kunnon ruokapöytä. Lapsiperhe mahtuu penkeille mukavasti.

Askeladdenin pöytä on kuin luotu kortinpeluuseen, mutta ruokailuun kaipaisi kookkaampaa ja helppohoitoisempaa mallia.

Näppäränä uutena yksityiskohtana Jeanneaun aterion penkki nousee korkeammalle, kun selkänojan kääntää taaksepäin. Näin ”apukuskilla” ja vaikka tämän vierellä istuvalla lapsella on entistäkin parempi näkyvyys eteenpäin.

Jeanneaun pentterissä on vakiona vain vesiallas. Pyöreästi 1500 euron lisähintaan saa testiveneessä olleen tumman laminaatti-tason ja perinteisen kaasulieden yhdellä polttimella. Kallista, voisi sanoa. Askeladdenissa vastaavat varusteet ovat valmiina, ja optiona on tarjolla kaksilevyinen keraaminen liesi.

Kun kuskin penkin kääntää Jeanneaussa eteenpäin, tasotilaa järjestyy auttavasti allasta käytettäessäkin.

Askeladdenin tyylikkääseen pentteriin kaipaisi enemmän tasotilaa, jota toki saa altaan peitelevyllä.

Sisätilojen suurimmat erot paljastuvat keulakajuuttoihin mennessä. Askeladdenissa kajuuttaan saa ensinnäkin yksityisyyttä liukuovella, Jeanneaussa sellaista ei ole.

Molempien parivuoteella mahtuu nukkumaan kaksi aikuista, mutta Askeladdenissa tilaa on enemmän, vuoteen mitoitus on toimivampi, ja kolmas voi kömpiä vuoteeseen yhdistyvään pistopunkkaan. Kaksikin yöpyjää toki hyötyy sen antamasta lisätilasta.

Puupinnat tuovat lämpöä Jeanneaun muuten pelkistettyyn kajuuttaan. Laidoilla on kilpailijasta puuttuvat hyllyt.

Askealddenin keulakajuutassa kodikasta tunnelmaa antavat seinäverhoilut, ikkunaverhot ja valaisimet.

Toiletit ovat kummassakin veneessä samoissa paikoissa, keulavuoteiden vierellä. Seisomakorkeutta ei aikuisille ole, mutta muuten kopit ajavat asiansa. Tosin Jeanneaussa sillä varauksella, että tilaan on hankkinut tuhannella eurolla vesi-wc:n septisäiliöineen. Askeladdeniin saa samalla summalla suihkun tyhjennyskaivoineen, pytty ja säiliö kuuluvat jo vakiovarustukseen.

Askeladdenin toilettiin on saatu mahtumaan yläkaapit. Mukavuutta reissulle antaa suihku lisävarusteena.

Jeanneaun pelkistettyä koppia voi hyödyntää varastona, ellei katso tarvitsevansa lisävarusteisiin kuuluvaa vesi-wc:tä.

Peto lampaan vaatteissa

Jos on tavaksi muodostunut valitella veneiden tasapäistymistä, niin tämä kaksikko vahvistaa poikkeuksen. Sanotaan kuitenkin heti, että kummassakin on kiitettävästi hyvää, mutta tyystin eri tavalla.

Rungon portaat korostavat Askeladdenin suorityskykyistä imagoa. Mittausten perusteella niistä ei ainakaan haittaa ole.

Jeanneaun klassisemmat rungon linjat sopivat rauhalliseen perheveneilyyn.

Molempien taloudellisin matkanopeus asettuu samaan n. 25 solmun tuntumaan, mutta siihen yhtäläisyydet sitten päättyvätkin.

Jeanneau on maltilliseen etenemiseen soveltuva vakaa ja helppo perhevene. Askeladden taas on kuin isolla ylärakenteella verhoiltu vauhtihirmu. Siitä kertoo jo veneen hyväksyttäminen peräti 350 hevosvoiman teholle.

Jeanneaussa maksimiteho päättyy 200:aan, eli siihen mistä suositus norjalaiskilpailijalla vasta alkaa.

Mittaukset paljastavat runkojen luonne-erot selvimmin. Liukukynnys on Jeanneaussa loiva, eivätkä hitaammat nopeudet vie perikatoon. Sen sijaan leveä ja vakaa runko kostautuu, kun tavoitellaan korkeampia nopeuksia.

Askeladden on aivan toista maata. Liukukynnys on korkea, mutta mitä nopeammin liikutaan, sitä suuremman pesäeron se muodostaa taloudellisuudessa Merry Fisheriin. Askeladdenin tehokkuudesta kertoo paitsi hyvä taloudellisuus korkeammilla nopeuksilla, myös sen suorituskyky. Tehoeroa ei kilpakaksikolla ollut kuin 50 hevosvoimaa, mutta se riitti huimaan eroon huippunopeuksissa Askeladdenin hyväksi; yli 43 solmua vastaan vajaat 35.

Kun aallot kasvavat lähemmäs metrin korkeuteen ja siitä yli, Askeladdenilla on edellytykset päästä etenemään nopeammin, mutta sen tarpeellisuutta retkiveneellä jokainen arvioikoon omien tarpeiden mukaan. Jeanneau on sekin mukava, ja etenkin helpompi ajettava, mutta kovemmassa aallokossa vauhtia saa tiputtaa enemmän kuin Askeladdenissa.

Mutta onpa liukasliikkeinen norjalaiskiituri sitten myös ikävän liukas satamissa. Keulapotkurin kannattavuudesta voi pienessä veneessä olla montaa mieltä, mutta Askeladdenia ei ilman sitä kannata edes harkita. Sen verran leijan lailla se oli tuulen vietävänä, ettei testiryhmälle heti tullut vastaavaa kokemusta mieleen.


Arvosteluperusteet

Vertailuveneitä arvioitiin tavalliseen tapaan siitä lähtökohdasta, kuinka hyvin ne palvelevat suunniteltua ja 
odotettavaa käyttötarkoitusta. Askeladdenia ja Jeanneuta testattiin Tukholman merialueella, samoissa oloissa peräkkäisillä ajolenkeillä. Aallokko oli testipäivinä keskimäärin 0,5-metristä. Ajettavuuden arvioinneissa painotamme sekä ajo-ominaisuuksia että teknistä toimivuutta.


Loppuarvostelu

TESTIVOITTAJA

Askeladden P79 Weekend

Hinta: vakiovarustein n. 82 000 €, pakettina esim. 225 hv moottorin kanssa 105 900 €
Maahantuoja: E3-Marin Oy, Porvoo

Askeladden on selvästi tehty puhuttelemaan niitä vauhdinnälkäisiä, joilla tarve kuitenkin sanelee täysin katetun ratkaisun. Ei ole väärin kuvailla P79:ää umpiveneeksi muunneltuna nopeana DC:nä.

Vene koeajettiin poikkeuksellisesti Suzukilla, koska muunlaista yhdistelmää ei koeajon ajankohtana ollut saatavilla. Suomessa myytävät veneet varustetaan Mercury-perämoottoreilla. Suoritus- ja taloudellisuuslukemat riittävät kuitenkin kuvaamaan veneen hyvää vauhtipotentiaalia.

Sisustuksessa ja viimeistelyssä on myös tavoiteltu nuorekasta ja dynaamista henkeä, vaikka perus-tilaratkaisut ovat hyvin tutut. Bonuksena sisätiloissa on kilpailijoista poiketen yksi pistopunkka keulahytin yhteydessä.
Viimeistelyyn on satsattu poikkeuksellisen paljon, mutta tämä valitettavasti näkyy myös hinnassa. Ilman Askeladdenin viimeistelyä saa huokeamman kilpailijan muodossa käytännössä moottorin samaan hintaan.

  • Daycruiser-henkinen perhevene.

Kiitämme
+ Viimeistelyä
+ Suorituskykyä
+ Ylimääräistä pistopunkkaa
+ Äänitasoa matkanopeuksilla
Moitimme
– Hintaa
– Ajelehtimistaipumusta hitaissa nopeuksissa


Jeanneau Merry Fisher 795 Cruiser

Hinta: vakiovarustein 47 800 €, testimoottorin kanssa 72 000 €
Maahantuoja: Nautical Partners Finland Oy, Helsinki/Turku

Jeanneau edustaa ranskalaista mukavuutta vesillä. Siihen eivät kuulu sen enempää kiirehtiminen kuin kilpa-ajajan taidot kuljettajalla. Trimmitasotkaan eivät ole välttämättömät, ja vene on vakaa ja helppo käsitellä.

Merry Fishereiden tapaan tämäkin Cruiser on kalustettu huokeasti, mutta silti toimivasti ja selkeästi. Viimeistely ja varustelu ovat jopa karua. Se näkyy paitsi helppohoitoisuutena, myös edullisena hankintahintana. Jeanneau on näin ollen helppo nähdä myös laajalle asiakaskunnalle soveltuvana vuokra- ja yhteiskäyttöveneenä.

Jo 150 hevosvoiman aloitusteholla saavutetaan noin 30 solmun huippunopeus, mikä on sopiva veneen luonteeseen. Siitä ylimenevistä solmuista joutuu maksamaan turhan paljon, myös kulutuksen muodossa. Säästetyillä euroilla voi sitten panostaa muihin mukavuuksiin. Niitä ei vakiona juurikaan ole – ellei sellaiseksi lasketa ilahduttavan alhaista äänitasoa.

  • Kokoluokkansa edullisimpia matkaveneitä.

Kiitämme
+ Pientä liukukynnystä
+ Kohtuullista tehontarvetta
+ Hintaa
+ Helppoa ajettavuutta
+ Matalaa äänitasoa
Moitimme
– Vaatimatonta vakiovarustelua

 

Lue myös nämä

X