Tilaa
Testit

Kipparin kalenteri huhtikuu 2020: Master Pro 750 – Alumiinijätti idästä

Isot alumiiniveneet ovat yhä suositumpia alustoja markkinoiden suurimmille perämoottoreille. Lähdimme selvittämään, kuinka idän tuhdit bowriderit toimivat maksimitehon moottoreillaan.

01.04.2020

TekstiTimo Sarkkinen, Karel Kakko

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Kenelle: Hienostelemattomaan yhteyskäyttöön niille, jotka arvostavat joutuisaa matkantekoa, hyviä meriominaisuuksia ja mahdollisuutta kuskata isoakin porukkaa.


Idän suunnasta tulleet alumiiniveneet olivat pitkään karskeja työkaluja, joista jotkut tykkäsivät ja toiset eivät. Viime vuosien mallit todistavat, että Venäjällä ja Ukrainassa on herätty ajattelemaan ulkonäön ja viimeistelyn merkitystä.

Master Pro 750 on tästä oiva esimerkki. Särmikkäästi muotoillut tuulilasit kääntävät katseita ja herättävät keskustelua. Pulpetit on pulverimaalattu mustiksi, istuintyynyjen väriyhdistelmät ovat hillityn tyylikkäitä eikä rattikaan näytä varaosaliikkeen tarjoustuotteelta.

Ei siis epäilystäkään: venäläisvalmistajalla on tahtoa ja taitoa haastaa pohjoismaiset bowriderit tyylilläänkin. Ja se on kova juttu, kun vankka perusolemus on pidetty ennallaan ja hinnatkaan eivät veneiden kokoluokkaan nähden hirvitä.

Master Pro on seitsenmetriseksi alumiiniveneeksi kompakti ja viimeistelty – etenkin jos muistelee aiemmin pelkkänä Masterina tunnetun merkin karuja malleja.

Särmikäs muotoilu pikemmin häivyttää kuin korostaa 750-mallin kokoa. Tilaa ei ole ihan niin paljon kuin mallinumeron perusteella voisi odottaa.

Master Pro on huima menopeli 300 hevosvoiman maksimiteholla. Maltillisempia vaihtoehtoja on paljon – pienimmät moottorivaihtoehdot ovat 150-heppaisia. Vene saavuttaa suurimmalla sallitulla voimanlähteellä pyöreästi 53 solmun huippunopeuden.

Keula on pienehkö, eikä pulpettien takanakaan ole samaa avaruutta kuin tässä kokoluokassa yleensä. Mukavuutta tuo se, että pitkälle perään ulottuvat tuulilasit sekä tukevasti toteutettu väliovi antavat mainion viimasuojan erillispenkeillä istuville. Pahimmalta tuiverrukselta välttyy U-muotoisella peräpenkilläkin.

Lisää turkkitilaa järjestyy irrottamalla peräpenkin ruuvikiinnitteiset sivuosat. Erikoisuutena myös sivutuulilasien takaosat ovat irrotettavissa, ja se ilahduttaa ainakin laitatilaa kaipaavia kalastajia.

Master Pron ohjaamo on tyylikäs ja toimiva kokonaisuus. Ei kuitenkaan täydellinen: kyynärnoja puuttuu ja penkki on kova aallokossa.

Kun veneellä on tarkoitus ajaa jopa 40–50 solmun nopeuksia tai selvitä kovassa aallokossa, ohjaamon ja istuinten toimivuus korostuu.

Master Pro on varustettu erillispenkeillä, joihin ei kiinnitä huomiota ennen kuin aallot kasvavat. Silloin kuski ja apukuski jäävät kaipaamaan joustoa takapuolen alle. Apukuski kärsii myös siitä, että tartuntakahvoja ei ole helpoimmissa paikoissa eli suoraan edessä ja sivulla. Maahantuoja kertoo lisänneensä kahvan sivulle testin jälkeen.

Peräpenkkiäkään ei ole suunniteltu vauhdikkaaseen matkaan. Kyytiläiset jäävät kaipaamaan tukevaa muotoilua, napakampaa pehmustemateriaalia ja kunnon tartuntakaiteita.

Kun ollaan seitsenmetrisessä avoveneessä, Master Pron keula näyttää pieneltä. Lähinnä se palvelee kulkuväylänä ja säilytystilana.

Master Pron peräpenkin alla ei ole odotettua säilytystilaa, vaan taatusti avara paikka kuomulle, jota ei ollut ehditty asentaa paikoilleen testiä varten.

Kuskille ja apukuskille on onneksi saatavilla joustoistuimia maahantuojan kautta.

Testipäivänä Helsingin edustalla oli  veneelle sopivan vaativa, metrinen aallokko. Master Pron runko osoittautui erinomaisen tukevaksi. Kaikki nitinät ja räminät loistivat poissaolollaan.

Osaava kuski saa veneen kulkemaan varsin pehmeästi moottoritrimmiä ja trimmitasoja hyödyntämällä. Silti vasta-aallokossa tulee ajoittain kovia iskuja. Myötäaallokossa jää kaipaamaan parempaa suuntavakavuutta.

Seitsemänmetriseksi veneeksi Master Pro on ketterä ja hauska käsiteltävä. Kuskista tuntuu, kuin olisi pikku bowriderin puikoissa. Toiveisiin jäävät joustavampi penkki sekä parempi näkyvyys – nyt tuulilasien ja välioven puitteet muodostavat isoja katveita.

Loppuarvostelu

Master Pro 750 + Mercury F300 XL Pro XS

Hinta: 29 700 €, testimoottorin kanssa vakiovarustein 51 700 €
Maahantuoja: Waltic-boatcenter, Helsinki

Master Pro 750 on kenties kokoluokkansa edullisin alumiininen bowrider, mutta sitä ei huomaa mistään. Venäläisvalmistajan veneet ovat yhtä tukevia kuin takavuosina, mutta ulkonäköön ja viimeistelyyn on panostettu aivan uudella tavalla.

Tiloiltaan Master Pro on pienempi kuin mallinumero antaa olettaa. Runkopituudeksi ilmoitetaan 6,8 metriä ja kokonaispituudeksi pyöreästi 7,3 metriä. Suojaisaan matkustamoon mahtuu kuuden hengen porukka.

Istumapaikkoja on myös keulassa, mutta lähinnä se on kulkuväylä ja monien varusteiden sijoituspaikka.

Säilytystiloissa jää kaipaamaan paikkoja isoille tavaroille. Peräpenkin alta ei paljastu perinteistä lokeroa, sillä siellä asustaa vakiovarustukseen kuuluva kuomu. Näppärä selkänojalokero pelastaa paljon.

Vesillä Master Pro on tunnokas, sporttinen ja mukava ajettava. Aallokossa ei tosin yhtä pehmeä ja tasapainoinen etenijä kuin kookkaampi kilpailijansa. Penkit ovat perusmallisia, eivätkä palvele vauhdikasta matkantekoa.

  • Kompakti ja tukeva yhteysvene

Kiitämme
+ Tukevia rakenteita
+ Suojaisaa matkustamoa

Moitimme
– Istuinmukavuutta matka-ajossa

Lue testi Kipparista 8/2019

 

Lue myös nämä

X