Tilaa
Jutut

Kipparin kalenteri lokakuu 2020: Buster M2 – Sirompi suosikki

Buster M on noussut tilastokärkeen kahdella eri malliversiollaan. Tuplapulpettiversio on kelpo ehdokas mökkiveneeksi sekä kalastuskäyttöön.

06.10.2020

Tekstitimo sarkkinen

Kuvatanton reenpää/otavamedia

Kenelle: Tuplapulpetin suojaa arvostavalle mökkiläiselle, joka lähtee vesille myös vapojen kanssa.


Buster M on selkeästi saman pensaan marja pienemmän S-mallin kanssa. Veneet näytävät sisarparilta, vaikka eroja toki on pituudesta lähtien.

Ulkomitoiltaan M-malli on lähellä viimeisintä edeltäjäänsä. Pituutta on 4,86 metriä ja leveyttä 1,85 metriä. Sirompi ja suoraviivaisempi muotoilu – ennen kaikkea entistä pystymmät laidat – on kuitenkin tuonut lisää senttejä avotilaan.

Tarjolla on kaksi varsin odotettua malliversiota: sivupulpetilla varustettu M1 sekä tuplapulpetillinen M2. No, joku saattoi toki odottaa keskipulpettiversiotakin, mutta sellaista tästä mallista ei ole enää saatavilla, pienemmästä ”ässästä” kyllä.

Peräpenkillä pärjää

Koeajoon otettu Buster M2 on nykytrendistä poikkeava, peräpenkiltä ohjattava tuplapulpettivene. Useimmat valmistajat uskovat pienissäkin malleissa erillispenkkeihin, kuten Kipparissa 6/2019 testatut Suvi 47 Duo ja Terhi 475 BR osaltaan todistavat.

Mutta se ei todellakaan tarkoita, että Busterin kaltaisten veneiden aika olisi ohi. Asia selviää ensirekisteritilastoista. Uusi Buster M nousi heti aloitusvuotenaan Suomen suosituimmaksi moottorivenemalliksi, ja vaikka tilastoon on laskettu myös sivupulpettiversion myyntimäärät, M2:n osuus on merkittävä.

Tuplapulpettiversiossa on vakiona Busterin älynäyttö. Ergonomia on kahdallaan, ja tuulilasi antaa hyvän suojan.

Kansa arvostaa pienissäkin veneissä suojaisaa matkustamista – useimmat ainakin. Busterin peräpenkillä on tilaa kolmelle, ja kun pulpettien väliovi on paikallaan, kenenkään ei tarvitse viimasta kärsiä. Välioven saa tänä vuonna vakiovarusteena, mikäli hankkii veneen kampanjatarjouksena yhdessä 40-hevosvoimaisen Yamahan kanssa.

Kuskilla on pulpetissaan Busterin ylpeys, Q-älynäyttö. Se toimii plotterina ja siihen saa näkyviin esimerkiksi säätiedot ja moottoridataa. Lisähintaan Q:ta voi täydentää muun muassa audiopaketilla ja kaikuluotaimella.

Jo ovat menneet mökkiveneet mahdottomiksi, saattaa vanhan Buster RS:n omistaja tuhahtaa.

Lisähintaisiin mukavuuksiin kuuluu muiden muassa Comfort-pehmustepaketti, joka sisältää peräpenkin selkänojankin. Tosin siitä on iloa lähinnä kyytiläisille, sillä kuski ei yllä rattiin nojaan painautuessaan. Harmittavan tuttua peräpenkiltä ohjattavissa veneissä.

Perässäkään ei ole ahdasta. Avotila on luonnollisesti sadevesityhjentyvä.

Säilytyslaatikko on pätevä tehtävässään. Kuomu on keksitty sijoittaa omaan tilaansa, josta sen saa käsiinsä taittamalla laatikon eteenpäin.

Tilava keula

Bustereille ominaiseen tapaan turkki on kauttaaltaan tasainen. Enää se ei kuitenkaan ole perinteistä vaneria, vaan kestäväksi ja huolettomaksi kehuttua komposiittia.

Liikkuminen sujuu perän ja keulan välillä vaivattomasti. Keulan kalustuksena on perän kahta säilytystilaa hyvin täydentävät sivupenkki ja keulapenkki. Ensiksi mainittu palvelee kalastajan pelkistettynä vapalaatikkona.

Kun pulpetit ovat takana, virvelöintiin ja vaikkapa tavaroiden kuljetukseen jää mainiosti esteetöntä tilaa. Näissä puuhissa tulee varmasti moneen kertaan kiittäneeksi erinomaista vakavuutta, josta nauttii keulasta aina laajoille peräkansille asti.

Tässä yhteydessä on myös paikallaan mainita, että molemmat M-malliversiot saa muokattua tehtaan lisävarusteilla ihan kunnon heittokalastusveneeksi. Tarjolla on keulatasoa, sähkömoottoritelinettä ja muuta mukavaa.

Keulassa on ilahduttavan laaja turkkitila vaikkapa kalastukseen. Laitakaiteet ovat lisävarusteita.

Helppo konevalinta

M-mallin tehosuositus, 30–40 hevosvoimaa, on pysynyt samana. Nelikymppisellä varustettu esittelyvene nousi vaivattomasti liukuun yhden ja kahden hengen istuessa peräpenkillä. Kolmannenkaan lisäpaino ei ollut liikaa – vaikka aikaa kului, kenenkään ei tarvinnut siirtyä hetkeksikään pois perästä.

Listaton runko on edeltäjään nähden loivempi muodoltaan. Silti kulku tuntui terävässä järviaallokossa kohtalaisen pehmeältä, kuten myös miedohkoissa merioloissa. Keula vaikutti riittävän kantavalta pitääkseen pahimmat roiskeet poissa veneestä. Viimeistään ne pysähtyivät tuulilaseihin ja välioveen.

Buster on varustettu kevyttoimisella kaapeliohjauksella, joka osaltaan vaikuttaa ketterään ajotuntumaan. Pitää kuitenkin ihmetellä, miksi valmistaja on jättänyt aloittelijoidenkin suosiman venemallin vaille NFB-tyyppistä ohjausta. Se estäisi moottorin kääntymisen itsekseen kuskin irrottaessa otteensa ratista.

Nelikymppisen Yamahan potku riitti yksin ajettaessa 27 solmun huippunopeuteen, kolmen hengen kuormalla jäätiin 23 solmuun.

Konevalinta tuntuu käytännössä kahden tarjokkaan välillä selvältä. Se toinen tarjokas, kolmekymppinen Yamaha, on tismalleen sama moottori kesytettynä. Lopullisesti puntari kääntyy nelikymppiseen mainitun kampanjatarjouksen myötä, jossa houkuttimena on siis välio­vikin.

Buster M2:n esittely on julkaistu Kipparissa 7/2019

Lue myös nämä

X