Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Kipparin testissä 5 hevosvoiman perämoottorit

Vertailimme viittä viiden hevosvoiman perämoottoria keskenään. Totesimme, että pikkumoottoreihin on tehty paljon uudistuksia viimeisten vuosien aikana.

14.03.2018

TekstiJuha Virtanen

KuvatAnton Reenpää/Otavamedia

Nelitahtiset määräävät tahdin ja niistä otimme vertailuun kaikkiaan viisi moottoria. Mukana olivat tunnetuimmat merkit: Honda BF5, Mercury F5M, Suzuki DF5A, Tohatsu MFS 5CS ja Yamaha F5A.

Hiuksia halkoen mukana oli neljä eri moottoria, sillä Mercury tehdään yhteistyössä japanilaisen Tohatsun kanssa ja yhteistyö on jatkunut jo hyvin pitkään. Moottorit ovat periaatteessa teknisesti identtiset, mutta pieniä eroja niidenkin välille löytyi.

Eri merkkien välisestä yhteistyöstä on kokemuksia myös muilla valmistajilla. Esimerkiksi joskus muinoin Suzukin viisihevosvoimaista on myyty myös Johnsonin väreissä ja tarroilla.

Viisiheppaisten asema on muuttunut tai muuttumassa jonkin verran. Neljän hevosvoiman moottoreita on ollut pitkään viitoskoneiden rinnalla, mutta pikkumoottorien joukko on laajentunut myös pykälän verran ylöspäin.

Eri kokoisia uudenlaisia veneitä on tullut markkinoille ja pienten veneiden koot ovat alkaneet kasvaa, joten myös 6-hevosvoimaiset ottavat varmasti jatkossa yhä enemmän viisiheppaisilta paikkoja peräpeileistä.

Kaikki tämän vertailun moottorit olivat lyhytrikisiä malleja ja niin sanotulla vakiopotkurilla varustettuja. Jokaisesta on saatavilla myös pitkällä rikiputkella varustetut versiot.

    

 

Kevyesti käyntiin

Nykyaikaisten pikkukoneiden käyttö on helppoa myös niille, joilla on vähemmän käsivoimia käytettävissään moottorin käynnistämiseksi.

Sylinterin puristuspainetta saadaan vähennettyä automaattisen puolipuristimen avulla, mikä vähentää moottorin käyntiin kiskaisemisessa tarvittavaa voimaa.

Kaikki vertailun moottorit olivat kevyesti nykäisemällä heti käynnissä myös hiukan viileämpinä alkusyksyn aamuina. Käynti oli varmaa ja vaikka kaikki uudet moottorit ovatkin yksisylinterisiä, oli niiden käynti huomattavasti tasaisempaa kuin vanhoilla yksipyttyisillä moottoreilla. Nykyajan uusilta moottoreilta ei huonompaa suoritusta tietysti voisi odottaakaan.

Lue Kipparista 3/2018 mikä tasaväkisen vertailun moottoreista oli testivoittaja.

 

Lue myös nämä

X